شمشیربازی ایران در بازیهای آسیایی، به دنبال نخستین طلا پس از انقلاب

به گزارش ایستگاه بازی، شمشیربازی ایران در حالی با یازده شمشیرباز به بازی های آسیایی سفر می نماید که امیدوار است رنگ پانزدهمین مدال این رشته طلایی باشد تا با این مدال خوشرنگ به سلطه کره ای ها در آسیا انتها دهد.

شمشیربازی ایران در بازیهای آسیایی، به دنبال نخستین طلا پس از انقلاب

به گزارش خبرنگاران، بازی های آسیایی 2018 اندونزی از 27 مرداد به میزبانی دو شهر جاکارتا و پالمبانگ افتتاح خواهد شد و از بین 42 رشته ورزشی کاروان ایران، شمشیربازی از رشته هایی است که با 11 ملی پوش تعداد نفرات قابل توجهی را به خود اختصاص داده است و از طرفی دیگر با توجه به پیشرفت و ترقی شمشیربازان ایران در اسلحه های مختلف و بخصوص در اسلحه سابر، این رشته از امیدهای کاروان ورزشی ایران برای کسب مدال و ایستادن روی سکو است.

در طول 18 دوره برگزاری بازی های آسیایی، شمشیربازی در 11 دوره حضور داشته است و با توجه به 24 مدالی که در اسلحه ها و بخش های مختلف این رشته به نفرات برتر اهدا می شود همیشه شمشیربازی برای تیم های قدرتمند آسیا در درجه بالایی از اولویت قرار گرفته است. از همین رو تیم ملی شمشیربازی ایران با ترکیبی 11 نفره در دو اسلحه سابر و اپه به بازی های آسیایی 2018 اعزام می شود که از این تعداد، 4 بانوی سابریست نیز حضور دارند. همچنین با توجه به عدم شانس در اسلحه فلوره هیچ شمشیربازی در این اسلحه به بازی ها اعزام نمی شود.

اما امید اصلی شمشیربازی ایران برای کسب افتخار در بازی های آسیایی در اسلحه سابر است جایی که این تیم با راهنمایی پیمان فخری و در دو بخش مردان و زنان امیدوار است همانند تورنمنت های مختلف در آسیا باز هم بر روی سکو بایستد. در سال های اخیر به دلیل پیشرفت پرشتاب سابریست های ایران در بخش مردانبه ویژه پس از درخشش مجتبی عابدینی با ایستادن بر صندلی چهارم المپیک، هم انتظارات از این اسلحه بسیار بالا رفته و هم خود سابریست ها ثابت نموده اند که توان شکست هر تیمی در دنیا و آسیا را دارند و شاید سخت ترین کار آن ها رویارویی با کره جنوبی است که قهرمانی المپیک، دنیا و آسیا را در کارنامه دارد چرا که در تورنمنت های اخیر همیشه سابریست های کره ای در بخش انفرادی و تیمی پیروز به شکست ایران شده اند.

به نظر شکست دادن کره جنوبی شاید کاری دور از دسترس باشد اما سابریست های ایران با شکست تیم های صاحب نامی همچون مجارستان، ایتالیا، آمریکا، آلمان و فرانسه در مسابقه های اخیر نشان داده اند که می توانند با شکست کره جنوبی، برای دومین بار پس از سال 1974 به مدال طلای بازی های آسیایی دست یابند.

تیم ملی شمشیربازی اسلحه سابر ایران در بخش مردان با ترکیب مجتبی عابدینی، علی پاکدامن، فرزاد باهر و محمد رهبری راهی بازی های آسیایی می شود تا روز 29 مرداد در بخش انفرادی و سپس اول شهریور در بخش تیمی به رقابت با حریفان بپردازد.

از بین 4 سابریست ایران تنها فرزاد باهر برای اولین بار است که به این بازی ها اعزام می شود و حتی در دوره گذشته بازی ها در اینچئون ترکیب عابدینی، پاکدامن، رهبری و اسماعیل زاده توانستند به عنوان نایب قهرمانی دست یابند.

همچنین کیانا باقرزاده، فائزه رفیعی، نجمه سازنچیان و پریماه برزگر در بخش بانوان اسلحه سابر به بازی های آسیایی اعزام خواهند شد. هرچند در بخش مردان، سابریست های ایران جزو شش تیم برتر دنیا هستند اما در بخش بانوان با توجه به نوپا بودن آن در ایران پس از انقلاب اسلامی در دهه اخیر شاهد رشد در این بخش بوده ایم اما متاسفانه عنوان خاصی را پس از انقلاب در کارنامه سابر بانوان نمی بینم و تنها در بازی های 1974 تهران شاهد عملکردی درخشان از بانوان شمشیرباز ایران بودیم، آن هم در اسلحه های فلوره و اپه که دو طلای تیمی، یک مدال نقره توسط مهوش شفایی و یک مدال برنز توسط گیتی محبان در فلوره انفرادی کسب شد. با وجود کسب مدال های رنگارنگ در اسلحه فلوره و اپه بانوان بیش از 40 سال پیش، در حال حاضر رشد چندانی در این دو اسلحه نداشته اند.

محمد رضایی، محمد اسماعیل و امیررضا کنعانی هم سه شمشیرباز اسلحه اپه ایران هستند که برای تکرار عملکرد درخشان این اسلحه در بازی های آسیایی 2006 دوحه راهی اندونزی خواهند شد. هرچند پس از بازی های آسیایی 2006 و دو مدال برنزی که توسط علی یعقوبیان و نیز در بخش تیمی کسب شد شاهد عنوان خاصی در سطح آسیا نبوده ایم اما از یک سال گذشته که راهنمایی اسلحه اپه ایران به شوکت توردیلک سرمربی ازبکستانی سپرده شد شاهد پیروزی های درخشانی مقابل تیم های قدرتمندی همچون ژاپن و چین بوده ایم. این بردها نشان می دهد حرکت اسلحه اپه با سرمربی ازبکستانی رو به جلو بوده است هرچند ماحصل این کوشش یک سال را باید در بازی های آسیایی دید.

شمشیربازی ایران در طول ادوار حضورش در بازی های آسیایی عناوین و مدال های متعددی را کسب نموده است. در کل شمشیربازی ایران تاکنون 3 مدال طلا، 5 مدال نقره و 6 مدال برنز را در کارنامه افتخاراتش در بازی های آسیایی می بیند. اوج درخشش شمشیربازی ایران هم برمی شود به بازی های آسیایی 1974 تهران جایی که در فلوره انفرادی اصغر پاشاپور و مهوش رضایی به مدال نقره و گیتی محبان به مدال برنز دست یافتند. در فلوره تیمی مردان مدال برنز کسب شد و در تیمی زنان ایران به مدال طلا دست یافت. در اسلحه اپه بانوان مدال طلا کسب شد و پیروز آدمیت هم در انفرادی به مدال نقره رسید. همچنین در اسلحه سابر در بخش تیمی باز هم مدال طلا به ایران رسید، فتحی و شفایی هم به مدال های نقره و برنز سابر انفرادی دست یافتند.

اما برای کسب یازدهمین مدال ایران 24 سال زمان سپری شد تا اینکه در بازی هایی 1998بانکوک ایران در سابر تیمی به مدال برنز رسید. پس از نتایج ناامید کننده در 2002 بوسان، در بازی های آسیایی 2006 دوحه اسلحه اپه دست به کار بزرگی زد و در بخش تیمی و با ترکیب علی یعقوبیان حامد صداقتی و سیامک عسگری به مدال برنز رسید و یعقوبیان هم در بخش انفرادی یک مدال برنز دیگر کسب کرد.

در ادامه حضور پرنوسان شمشیربازی در بازی های آسیایی در 2010 گوانجو شمشیربازان ایران دست خالی برگشتند اما در دوره گذشته در اینچئون سابریست های ایران در بخش تیمی به مدال نقره دست یافتند.

شمشیربازی ایران در حالی با 11 شمشیرباز به اندونزی سفر می نماید که امیدوار است رنگ پانزدهمین مدال کسب شده این رشته در بازی های آسیایی طلایی باشد تا با این مدال خوشرنگ به سلطه کره ای ها در آسیا انتها دهد.

برنامه رقابت های شمشیربازی در بازی های آسیایی

اسلحه تاریخ ساعت
اپه انفرادی مردان 28 مرداد از ساعت 7 صبح
سابر انفرادی بانوان 28 مرداد از ساعت 7 صبح
سابر انفرادی مردان 29 مرداد از ساعت 7 صبح
اپه تیمی مردان 31 مرداد از ساعت 7 صبح
سابر تیمی بانوان 31 مرداد از ساعت 7 صبح
سابر تیمی مردان 1 شهریور از ساعت 7 صبح

عملکرد مدالی شمشیربازی ایران در بازی های آسیایی

بازی های آسیایی اسلحه ورزشکار مدال طلا مدال نقره مدال برنز
1974 تهران سابر تیمی مردان
1974 تهران فلوره تیمی بانوان
1974 تهران اپه تیمی بانوان
1974 تهران اپه انفرادی پیروز آدمیت
1974 تهران سابر انفرادی فتحی
1974 تهران سابر انفرادی شفایی
1974 تهران فلوره تیمی بانوان
1974 تهران فلوره انفرادی اصغر پاشاپور
1974 تهران فلوره انفرادی مهوش شفایی
1974 تهران فلوره انفرادی گیتی محبان
1998 بانکوک سابر تیمی مردان
2006 دوحه اپه تیمی مردان
2006 دوحه اپه انفرادی علی یعقوبیان
2014 اینچئون سابر تیمی مردان
منبع: خبرگزاری ایسنا
انتشار: 21 مهر 1398 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: managore.ir شناسه مطلب: 353

به "شمشیربازی ایران در بازیهای آسیایی، به دنبال نخستین طلا پس از انقلاب" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "شمشیربازی ایران در بازیهای آسیایی، به دنبال نخستین طلا پس از انقلاب"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید