دومین خطر بزرگ دنیا در 2 سال آینده ، رکورد تازه در راه است

به گزارش ایستگاه بازی، بر اساس اعلام سازمان ملی اقیانوسی و جوی ایالات متحده، نیمکره جنوبی نه تنها گرمترین ماه آوریل خود را تجربه نموده بلکه گرمترین ماه تاریخ خود را نیز تجربه نموده است.

دومین خطر بزرگ دنیا در 2 سال آینده ، رکورد تازه در راه است

به گزارش خبرنگاران به نقل از ویفروم، امسال رکوردهای دما در بسیاری از کشورها شکسته شده است و دانشمندان آب وهوا می گویند که سال 2023 می تواند به گرمترین سال ثبت شده، تبدیل گردد. ویتنام، لهستان، اسپانیا، چین، لتونی، میانمار، پرتغال، بلاروس، هلند و تایلند تنها بعضی از کشورهایی هستند که رکوردهای دمایی در آنها شکسته شده است.

در گستره وسیعی از زمین های شمال آفریقا، جنوب غربی روسیه و بیشتر آسیا که بسیاری از رکوردهای نو دمای بالا برای ماه مارس ثبت شده اند، هوا بسیار گرم تر از حد میانه بود. دماهای بالاتر از حد میانه نیز در شمال شرقی آمریکای شمالی، آرژانتین و کشورهای همسایه بعلاوه در بخش بزرگی از استرالیا و قطب جنوب اتفاق افتاده است.

تغییرات اقلیمی نقش مهمی را ایفا می نماید و سازمان دنیای هواشناسی برای اولین بار خاطرنشان کرد که دمای کره زمین در پنج سال آینده بیش از 1.5 درجه سانتی گراد بالاتر از سطح پیش صنعتی خواهد رفت. عامل مهم دیگر بازگشت پیش بینی شده پدیده آب وهوایی ال نینو است.

سازمان دنیای هواشناسی می گوید: این ترکیب قرار است دمای دنیای را در پنج سال آینده به رکورد نوی برساند، در حالی که دانشمندان آب وهوا از طیف وسیعی از سازمان های دیگر می گویند که این اتفاق می تواند در امسال یا 2024 رخ دهد.

آژانس بین المللی انرژی خاطرنشان کرد: انتشار دنیای دی اکسیدکربن مرتبط با انرژی در سال گذشته با 0.9 درصد افزایش به رکورد بیش از 36.8 گیگاتن رسید. دو اقتصاد بزرگ دنیا هیچ نشانه ای از کاهش نشان نمی دهند و پیش بینی می گردد انتشار کربن مربوط به انرژی ایالات متحده در امسال افزایش یابد و انتشار کربن در چین در سه ماهه اول سال 2023 به بالاترین حد خود رسید.

افزایش سریع دما در ماه مارس تا حدودی به علت افزایش دمای سطح دریا در اقیانوس آرام استوایی بوده است.

بر اساس گزارش دنیای ریسک های مجمع دنیای اقتصاد در سال 2023، آب وهوای شدید به عنوان دومین خطر بزرگ دنیا در دو سال آینده و سومین خطر بزرگ در 10 سال آینده رتبه بندی شده است. بزرگ ترین خطر در 10 سال آینده به عنوان یک شکست در کاهش تغییرات آب وهوایی است.

منبع: همشهری آنلاین
انتشار: 1 خرداد 1402 بروزرسانی: 1 خرداد 1402 گردآورنده: managore.ir شناسه مطلب: 2194

به "دومین خطر بزرگ دنیا در 2 سال آینده ، رکورد تازه در راه است" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "دومین خطر بزرگ دنیا در 2 سال آینده ، رکورد تازه در راه است"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید