در روزهای سخت خواندن مثنوی معنوی به من کمک کرد، دوست دارم کتاب لنگرگاهی در شن روان را صوتی کنم

به گزارش ایستگاه بازی، به گزارش خبرنگاران ، مجتبی جباری، مربی فوتبال و بازیکن سال های گذشته تیم ملی و باشگاه استقلال شب گذشته مهمان برنامه پرانتز باز رادیو نمایش بود و نکاتی را در رابطه با کتاب خوانی گفت.

در روزهای سخت خواندن مثنوی معنوی به من کمک کرد، دوست دارم کتاب لنگرگاهی در شن روان را صوتی کنم

جباری در ابتدای صحبت هایش با اشاره به شیوه کتابخوانی گفت: همان طور که خودتان می دانید، کتابخوانی مقایسه ای است بین شیوه ها و اندازه کتابی که هر کسی می خواند. من در برابر همسرم خیلی کم کتاب می خوانم چون مطالعه اش خیلی پیوسته و زیاد است و از نظر من او واقعا یک فرد کتاب خوان است. در ابتدا از آنجایی که من با فوتبالیست ها مقایسه می شدم این برچسب را به من زدند که خیلی کتاب خوان هستم. اندازه، اندازه و معکمک که برای کتاب خوانی بین آدم هاست فرق دارد و من به نوعی در این تعریف های کتاب خوانی قرار می گیرم.

وی ادامه داد: در ابتدا خیلی علاقه به شعر داشتم و شعر می خواندم و در آن زمان هایی که از قضا خیلی هم مصدوم می شدم در فیزیوتراپی سعی می کردم که مطالعه داشته باشم و آن کتاب هایی که دوست داشتم را بخوانم. این یک فرصت خوبی بود که بتوانم یک اندازه مطالعه ام را بیشتر کنم و الان هم چند سالی است که فوتبال را کنار گذاشته ام و توانسته ام فرصت های بیشتری را برای خواندن کتاب پیدا کنم. در آن مقطعی که درگیر فیزیوتراپی بودم توانستم زبانم را هم بهتر کنم یعنی توانستم روی زبان انگلیسی کار کنم و بتوانم تا حد قابل قبولی خودم را ارتقا دهم.

این فوتبالیست در پاسخ به این سوال که آیا قدرت طراحی شما در سال هایی که در زمین فوتبال بازی می کردید با کتابخوانی و مطالعه ارتباط داشته است؟ گفت: فکر می کنم بی تاثیر نبوده است. می توانم این را بگویم که در برخی زمان ها مثل زمان های مصدومیت چقدر خواندن کتاب و در آن مقطع مثنوی معنوی به من کمک کرد؛ چراکه واقعا اتفاقاتی که برای من افتاد، شاید برای خیلی ها غیر قابل تحمل می شد و من همیشه فکر می کردم که دلیلی هست برای اینکه این اتفاق ها بیفتد، چون من دقیقا یک ماه قبل از جام جهانی مصدوم شدم و یک دفعه جا ماندم و شما از آن بالا یک سقوطی را دارید و متاسفانه در ایران هم کسی نیست که شما را کمک کند و تلاش کند برای اینکه دوباره آن شرایط ایده آل را به دست بیاورید.

وی ادامه داد: برای فوتبال بازی کردن، باید به لحاظ ذهنی آماده باشید و فکر می کنم که در آن مقطع مثنوی معنوی و کتاب هایی که می خواندم، خیلی به من کمک کرد؛ اما در نوع بازی ام نمی توانم با اطمینان بگویم که این رخ داد. با این حال باید برای فوتبال آرامش داشته باشی که خواندن کتاب این آرامش را به شما می دهد و شاید همین هم باعث می شود که یک اندازه راجع به اتفاقات زمین تجزیه و تحلیل بیشتری داشته باشی.

هافبک طراح سال های نه چندان دور استقلال و تیم ملی با اشاره به آخرین کتابی که در حال مطالعه آن است، اظهار کرد: کتابی که اخیرا مطالعه آن را تمام کردم، لنگرگاهی در شن روان است. این کتاب یک مجموعه داستان کوتاهی است که داستان هایش در مجلات معتبر امریکایی چاپ شده است. شش داستان کتاب درباره مواجهه با سوگ است و در مورد کسانی است که در همین ایام کرونا عزیزانشان را از دست داده اند و حالا حال و هوایشان را تعریف می کنند. به نظرم این کتاب داستان ها و اتفاقات مجذوب کنندهی دارد که به بهترین شکل روایت و نوشته شده است.

وی در انتها گفت: من از خواندن این کتاب به قدری لذت بردم که دوست دارم کتاب صوتی این اثر را خودم بخوانم. باتوجه به اینکه خودم پدرم را در آن تراژدی تلخ در بازی فینال جام حذفی از دست داده بودم، خواندن این کتاب هم برایم سخت بود و هم مجذوب کننده. شاید یک اندازه تلخ باشد اما چون در زمانه ای هستیم که این پاندمی در ارکان زندگی مان نفوذ کرده، فکر می کنم کتاب مناسبی برای دوستان باشد.

ویژه برنامه پرانتز باز به مناسبت هفته کتاب و به تهیه کنندگی و سردبیری مارال دوستی، با حضور علیرضا بهرامی و شهاب دارابیان از شنبه (22 آبان ماه) از باغ کتاب به صورت زنده، ساعت 16 روی آنتن رادیو نمایش می رود.

منبع: ایبنا - خبرگزاری کتاب ایران
انتشار: 27 آذر 1400 بروزرسانی: 27 آذر 1400 گردآورنده: managore.ir شناسه مطلب: 1839

به "در روزهای سخت خواندن مثنوی معنوی به من کمک کرد، دوست دارم کتاب لنگرگاهی در شن روان را صوتی کنم" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "در روزهای سخت خواندن مثنوی معنوی به من کمک کرد، دوست دارم کتاب لنگرگاهی در شن روان را صوتی کنم"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید