خوردن جو دوسر برای صبحانه چقدر مفید است؟

به گزارش ایستگاه بازی، در خصوص اهمیت وعده صبحانه، بسیار صحبت شده است. در حالی که برخی اعتقاد دارند صبحانه مهمترین وعده غذایی در روز است، برخی دیگر این عقیده را دارند مفید بودن این وعده بستگی به مواد غذایی ای دارد که مصرف می کنید. در هر صورت اگر اهل صبحانه خوردن هستید باید بدانید که اساس این وعده غذایی بر این است که مواد خوراکی با ارزش غذایی بالا را در آن بگنجانید. جو دوسر برای صبحانه یکی از همین مواد غذایی مغذی است که مصرف آن برای بدن در وعده صبحانه بسیار مفید است و به شما انرژی زیادی در طول روز می دهد.

خوردن جو دوسر برای صبحانه چقدر مفید است؟

در این مطلب از خبرنگاران مگ به شما می گوییم چرا مصرف جو دوسر برای صبحانه مفید است و شما را با فواید این ماده خوراکی ارزشمند آشنا می کنیم. با ما همراه باشید.

جو دوسر چیست؟

جو دوسر گیاهی از خانواده گندمیان است و با جو متفاوت است. بلغور جو دوسر یا Oatmeal که برای صبحانه مصرف می گردد، از پرک شده گیاه جو دوسر به دست می آید. بلغور جو دوسر، سالم ترین و کامل ترین شکل جو دوسر است که مدت زمان زیادی برای پختن لازم دارد. جو دوسر فوری که برای صبحانه مصرف می گردد، طی فرآیندی، در آب یا شیر پخته و نرم شده است. از جو دوسر برای تهیه کلوچه، بیسکوییت، گرانولا و سایر محصولات پخته شده استفاده می گردد.

جو دوسر برای صبحانه

جو دوسر سرشار از فیبر، اسیدهای آمینه، اسیدهای چرب، ویتامین های مختلف، مواد معدنی و فیتوکمیکال است؛ به همین دلیل، امروزه این ماده غذایی به عنوان یکی از سالم ترین و کامل ترین نوع غلات شناخته شده است.

وقتی نوبت به انتخاب غلات صبحانه می رسد، جو دوسر نسبت به سایر غلات در اولیت واقع شده است. این دانه دارای کربوهیدرات های پیچیده و مقدار قابل توجهی فیبر است. همچنین، حاوی ریز مغذی هایی مانند ویتامین های گروه B و مواد معدنی مانند کلسیم و آهن است. این موارد برای ایجاد واکنش های فیزیولوژیکی حیاتی، ضروری هستند.

جو دوسر برای صبحانه می تواند بسیار متنوع باشد؛ در واقع شما می توانید آن را به چندین روش مختلف، در اولین وعده غذایی روزانه خود بخورید. به عنوان مثال، می توانید آن را با انواع میوه های مختلف مانند موز، توت فرنگی و…، لبنیات و سایر خوراکی هایی که سرشار از مواد مغذی و ضروری برای بدن هستند، ترکیب و میل کنید.

فواید خوردن جو دوسر برای صبحانه

مصرف جو دوسر به بدن بتا گلوکان می رساند. بتا گلوکان نوعی فیبر محلول است که برای سلامتی بسیار مفید است. اما فواید مصرف این ماده خوراکی بسیار فراتر از این است و در ادامه به آنالیز بعضی از آن ها می پردازیم.

جو دوسر فوق العاده مغذی است

ترکیب مواد مغذی در جو دوسر کاملا متعادل است. جو دوسر منبع خوبی از کربوهیدرات و فیبر است؛ از جمله بتا گلوکان که همانطور که قبل تر گفته شد، یک نوع فیبر بسیار مفید و ضروری برای بدن است. به علاوه جو دوسر نسبت به بیشتر غلات، پروتئین و چربی مفید بیشتری دارد.

جو دوسر مملو از ویتامین ها، مواد معدنی و ترکیبات گیاهی آنتی اکسیدان های مهم است. نصف فنجان (78 گرم) جو دوسر خشک شامل مواد مغذی زیر است:

  • منگنز: 191 درصد از مرجع مصرف روزانه یا RDI
  • فسفر: 41٪ از RDI
  • منیزیم: 34٪ از RDI
  • مس: 24٪ از RDI
  • آهن: 20٪ از RDI
  • روی: 20٪ از RDI
  • اسید فولیک: 11٪ از RDI
  • ویتامین B1 (تیامین): 39٪ از RDI
  • ویتامین B5 (اسید پانتوتنیک): 10٪ از RDI
  • مقادیر کمتری از کلسیم ، پتاسیم ، ویتامین B6 (پیریدوکسین) و ویتامین B3 (نیاسین)

این مقدار با 51 گرم کربوهیدرات، 13 گرم پروتئین، 5 گرم چربی و 8 گرم فیبر همراه است و همه این ها فقط در 303 کالری. این بدان معنی است که جو دوسر از جمله بهترین مواد مغذی و متراکم غذایی است که می توانید در وعده صبحانه خود داشته باشید.

جو دوسر سرشار از آنتی اکسیدان است

جو دوسر حاوی آنتی اکسیدان و ترکیبات گیاهی مفیدی به نام پلی فنول است. قابل توجه ترین و منحصر به فرد گروه آنتی اکسیدان ها، آوانانترامید (Avenanthramides) نام دارد که تقریباً فقط در جو دوسر یافت می گردد. آوانانترامیدها می توانند با افزایش فراوری اکسید نیتریک، به کاهش سطح فشار خون یاری نمایند. این مولکول گاز به اتساع رگ های خونی یاری می نماید، در نتیجه خون راحت تر در رگ ها جریان پیدا می نماید. علاوه بر این، آونانترامیدها دارای اثرات ضد التهابی و ضد خارش هستند.

اسید فرولیک هم آنتی اکسیدان دیگری است که در جو دوسر به مقدار زیاد یافت می گردد.

جو دوسر حاوی یک فیبر محلول قدرتمند به نام بتا گلوکان است

جو دوسر حاوی مقادیر زیادی بتا گلوکان، نوعی فیبر محلول است. بتا گلوکان تا حدی در آب حل می گردد و یک محلول غلیظ و ژل مانند در روده ایجاد می نماید.

فواید فیبر بتا گلوکان برای سلامتی عبارتند از:

  • کاهش سطح LDL و کلسترول مضر
  • کاهش قند خون
  • افزایش احساس سیری
  • افزایش رشد باکتری های مفید در دستگاه گوارش

جوی دوسر سطح کلسترول را کاهش می دهد و از کلسترول LDL در برابر آسیب محافظت می نماید

بیماری قلبی علت اصلی مرگ و میر در سطح جهانی است. یکی از عواملی که سبب ابتلا به بیماری قلبی می گردد، افزایش کلسترول خون است. بسیاری از مطالعات نشان داده اند که فیبر بتا گلوکان موجود در جو دوسر، در کاهش سطح کلی کلسترول، همچنین کلسترول LDL بسیار موثر است؛ به این علت که بتا گلوکان باعث دفع صفرای حاوی کلسترول می گردد و در نتیجه سطح کلسترول خون کاهش می یابد.

اکسیداسیون کلسترول LDL که هنگام واکنش، LDL با رادیکال های آزاد اتفاق می افتد، عامل مهم دیگری در بروز بیماری های قلبی است. این ماده در شریان ها التهاب ایجاد می نماید، به بافت ها آسیب می رساند و می تواند خطر حملات قلبی و مغزی را افزایش دهد. آنتی اکسیدان های موجود در جو دوسر همراه با ویتامین C، از اکسیداسیون LDL جلوگیری می نمایند.

جو دوسر می تواند کنترل قند خون را بهبود بخشد

دیابت نوع 2 یک بیماری شایع است که با افزایش قابل توجه میزان قند در خون همراه است و معمولاً از کاهش حساسیت به هورمون انسولین ناشی می گردد. مصرف جو دوسر به کاهش سطح قند خون به ویژه در افرادی که اضافه وزن دارند، یا به دیابت نوع 2 مبتلا هستند، یاری می نماید. به علاوه جو دوسر می تواند حساسیت به انسولین را بهبود بخشد.

این اثرات عمدتا به علت وجود بتا گلوکان در جو دوسر و تشکیل ژل غلیظ است که تخلیه معده و جذب گلوکز را در خون به تأخیر می اندازد.

مصرف جو دوسر برای صبحانه اشتها را کم می نماید و برای کاهش وزن مفید است

بلغور جو دوسر یا Oatmeal نه تنها یک خوراکی خوشمزه برای وعده صبحانه است، بلکه بسیار سیرنماینده هم است. خوردن غذاهای حجیم که اشتها را کم می نمایند، به شما یاری می نمایند تا کالری کمتری مصرف کنید و کاهش وزن داشته باشید. این ویژگی در واقع به خاطر وجود بتا گلوکان در بلغور جو دوسر است که با ایجاد تاخیر در خالی شدن معده از غذا، به شما احساس سیری بیشتری می دهد.

بتاگلوکان همچنین باعث ترشح پپتید YY یا (PYY) می گردد. پپتید YY هورمونی است که در روده در واکنش به غذا خوردن فراوری می گردد. طبق تحقیقات این هورمون منجر به کاهش کالری دریافتی می گردد و خطر چاقی را در افراد کاهش می دهد.

مصرف جو دوسر خطر ابتلا به آسم را در بچه ها کاهش می دهد

آسم شایع ترین بیماری مزمن در بچه ها است. این بیماری یک اختلال التهابی در مجاری تنفسی است که تنفس را با مشکل روبرو می نماید. علائم این بیماری در بچه ها یکسان نیست اما بسیاری از آن ها سرفه های مکرر، خس خس سینه و تنگی نفس را تجربه می نمایند.

بسیاری از پزشکان معتقدند که مصرف زود هنگام غذاهای جامد در بچه ها ممکن است خطر ابتلا به آسم و سایر بیماری های آلرژیک را در کودک افزایش دهد. با این حال، مطالعات نشان می دهند که این موضوع در خصوص همه غذاها صدق نمی نماید. به عنوان مثال، آغاز زود هنگام مصرف جو دوسر می تواند مفید هم باشد. طبق نتایج این مطالعات، وجود جو دوسر در رژیم غذایی نوزادان قبل از 6 ماهگی، با کاهش خطر ابتلا به آسم در بچه ها مرتبط است.

مصرف جو دوسر برای صبحانه به کاهش یبوست یاری می نماید

در جلوگیری از یبوست، در کنار مصرف مقدار کافی آب در روز، باید فیبر هم در رژیم غذایی گنجانده گردد. به همین دلیل، مصرف جو دوسر برای صبحانه مفید است. مصرف جو دوسر و جذب مواد مغذی آن، به افزایش بولوس مدفوع یاری نموده و حرکات پریستالتیک را تحریک می نماید. وجود فیبر در رژیم غذایی همچنین باعث کاهش خطر ابتلا به سرطان روده عظیم می گردد.

طرز تهیه جو دوسر برای صبحانه

جو دوسر می تواند در وعده های مختلفی در رژیم غذایی شما باشد اما یکی از بهترین وعده ها برای مصرف جو دوسر، وعده صبحانه است. در ادامه می خواهیم یک روش ساده برای تهیه صبحانه با جو دوسر را به شما بگوییم.

مواد لازم:

  • جو دوسر: 1/2 فنجان
  • آب یا شیر: 1 فنجان (250 میلی لیتر)
  • هر ماده غذایی ای که دوست دارید با آن ترکیب کنید؛ مانند عسل، دارچین، دانه های گیاهی و میوه های مختلف مانند موز، توت فرنگی، شلیل و… .

طرز تهیه جو دوسر برای صبحانه

جو دوسر و آب یا شیر را در قابلمه ربخته و روی حرارت قرار دهید تا جوش بیاید. سپس حرارت را کم کنید تا جو دوسر پخته گردد. در این مدت گاهی هم بزنید تا نرم گردد. بعد از نرم شدن، آن را در ظرف بریزید و روی آن مواد دلخواه تان را بریزید. به همین سادگی صبحانه کامل و خوشمزه ی شما آماده است.

جو دوسر برای صبحانه به صورت نیمه آماده و فوری در فروشگاه های مواد غذایی وجود دارد. این محصول را می توانید بدون جوشاندن و طی شدن زمان پخت، با شیر گرم و ترکیبات دیگر میل کنید.

جو دوسر معمولا در کالاهای پخته شده مانند انواع گرانولا و نان گنجانده می گردد که می توانید آن ها را هم در وعده صبحانه خود داشته باشید.

جمع بندی

جو دوسر به طرز باورنکردنی ای برای بدن مفید است. این ماده غذایی فوق العاده مغذی سرشار از انواع ویتامین، مواد معدنی و آنتی اکسیدان است. علاوه بر این، جو دوسر در مقایسه با سایر غلات، دارای فیبر و پروتئین بیشتری است.

از مواد مغذی منحصر به فردی که در جو دوسر وجود دارد می توان به فیبر محلول بتا گلوکان و آنتی اکسیدانی به نام آوننترامید اشاره نمود. مصرف جو دوسر فواید زیادی مانند کاهش سطح قند خون و کلسترول، کاهش خطر ابتلا به آسم در بچه ها و کاهش یبوست دارد. به علاوه این ماده غذایی غنی به علت احساس سیری ای که ایجاد می نماید، می تواند به کاهش وزن هم یاری کند.

در نهایت جو دوسر می تواند بهترین گزینه برای اولین وعده صبحانه باشند و می توانید روزتان را با مصرف این ماده غذایی مفید و سالم آغاز کنید.

منبع: Step to Health، Healthlin

منبع: دیجیکالا مگ
انتشار: 18 آذر 1399 بروزرسانی: 18 آذر 1399 گردآورنده: managore.ir شناسه مطلب: 1251

به "خوردن جو دوسر برای صبحانه چقدر مفید است؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "خوردن جو دوسر برای صبحانه چقدر مفید است؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید