خبرنگاران چهارشنبه سوری آئینی شیرین اما التهاب آفرین

به گزارش ایستگاه بازی، سمنان- خبرنگاران- چهارشنبه آخر سال در گذشته روزی برای ثبت خاطرات شیرین در آخرین لحظات سال بود، اما این سال ها آئین خوش چهارشنبه سوری دست خوش تحریف و تبدیل به شبی پر التهاب شده است.

خبرنگاران چهارشنبه سوری آئینی شیرین اما التهاب آفرین

به گزارش خبرنگاران، چهارشنبه آخر سال به عنوان یکی از آیین های استقبال از سال نو در گذشته بر پایه شادی و جمع شدن خانواده ها و دوستان در کنار یکدیگر بود اما امروزه این آیین دچار تحریف و در مواردی بیشتر تبدیل به آیینی همراه با خسارت های جانی و اقتصادی شده است.

در واقع چهارشنبه سوری یکی از جشن های ملی ایرانیان برای پیشواز از نوروز است که به طور معمول شامگاه آخرین روز سه شنبه هر سال برگزار می گردد و فال گوش، قاشق زنی، کوزه شکنی، گره گگرددن و قفل گشایی، شال اندازی و پختن آش از جمله رسومی است که کماکان به مناسبت چهارشنبه سوری در بعضی نقاط ایران از جمله استان سمنان برگزار می گردد.

متاسفانه آئین های زیبای گفته شده این سال ها جای خود را به مواد خطرناک محترقه و آتش زا داده است که در بعضی مواقع نه تنها شادی خلق نمی نماید بلکه خانواده ای را نیز به فراخور میزان جراحت داغ دار می نماید، سال جاری نیز مانند سال های گذشته مسوولان استان با در نظر دریافت تمهیدات ویژه به دنبال تامین امنیت و نظم جامعه در این شب هستند.

برخورد جدی قضایی در انتظار اخلال گران امنیت در چهارشنبه آخر سال

رییس کل دادگستری استان سمنان گفت: دستگاه قضایی با اخلالگران نظم و امنیت عمومی در چهارشنبه خاتمه سال با شدت برخورد می نماید.

محمدجعفر عبداللهی روز سه شنبه در جلسه شورای پیشگیری از وقوع جرم استان سمنان ابرازداشت: خانواده و دستگاه های نظارتی در پیشگیری از بسیاری جرائم بخصوص در موضوع چهارشنبه آخر سال نقشی مهم دارند.

وی اعلام کرد: سازمان های نظامی، انتظامی و امنیتی با اشراف کامل ، ضمن اجرای اقدامات پیشگیرانه ، عوامل مخل نظم و امنیت شهروندان را شناسایی و با آنان برخود قاطع می نمایند.

تمهیدات ویژه شهرداری سمنان برای مقابله با حوادث چهارشنبه سوری

معاون سازمان آتش نشانی و خدمات ایمنی شهرداری سمنان گفت: نیروهای این سازمان برای مقابله با حوادث احتاقتصادی چهارشنبه آخر سال در آماده باش هستند.

رضا رهایی گفت: سازمان آتش نشانی مانند سال های گذشته با تمام ظرفیت نیروی انسانی، امکانات و تجهیزات لازم در آماده باش کامل برای مقابله با حوادث احتاقتصادی چهارشنبه آخر سال در شهر سمنان است.

وی توضیح داد: شناسایی مناطق پرخطر و جمع آوری لاستیک های فرسوده، ضایعات شاخ و برگ درختان و سایر مواد قابل اشتعال با همکاری معاونت خدمات شهری شهرداری سمنان و سازمان سیما، منظر و فضای سبز شهری شهرداری، در اختیار قرار دادن دستگاه اطفا حریق پودری برای مقابله با حوادث احتاقتصادی به نیروی انتظامی و حراست شهرداری از جمله تمهیدات اندیشیده برای چهارشنبه آخر سال در سمنان است.

وی افزود: بازدید و برطرف معایب شیرهای هیدرانت شهر، برطرف نواقص احتاقتصادی برای آماده به کار بودن خودروهای عملیاتی سازمان، انتشار پیغام های هشدار دهنده در قالب پوستر، موشن گرافی و فیلم کوتاه در فضای مجازی و نصب بنر هشدار دهنده در ارتباط با چهارشنبه آخر سال در میادین شهر سمنان از دیگر اقدامات فرهنگی پیشگیرانه از حوادث احتاقتصادی چهارشنبه آخر سال در سمنان است.

معاون سازمان آتش نشانی و خدمات ایمنی شهرداری سمنان گفت: 27 مورد حوادث چهارشنبه سوری سال گذشته در سمنان رخ داد و با توجه به اطلاع رسانی انجام شده امید است با مراعات نکات ایمنی از طریق شهروندان، حوادث چهارشنبه آخر سال در شهر سمنان به عدد صفر برسد و در شب سال نو شاهد هیچ گونه حادثه ای نباشیم.

وی با توصیه به شهروندان برای بسته نگه داشتن پنجره منازل و اماکن مختلف در شب چهارشنبه آخر سال، گفت: بسته بودن در و پنجره ها موجب ایجاد مانع برای ورود مواد آتش زای حاصل از انفجار مواد محترقه و لوازم آتش بازی پرتاب شده می گردد.

رهایی خاطر نشان کرد: شهروندان توجه داشته باشند تا هرگونه مواد آتش زا از جمله نفت و بنزین را از دسترس بچه ها و نوجوانان دور نگه دارند و در صورت بروز آتش سوزی و هرگونه حادثه با حفظ خونسردی، بی درنگ بچه ها و افراد مسن را از محل حادثه دور و با سامانه 125 تماس گرفته و نشانی دقیق محل و نوع حادثه را اعلام نمایند.

به گزارش خبرنگاران، بر اساس باورهای فرهنگی، کارکرد آیین چهارشنبه سوری باید دور ریختن کینه ها و دشمنی ها، ایجاد آشتی، همدلی و تجدید روابط با خویشاوندان باشد، اما در سال های اخیر این ارزش ها، جای خود را به استفاده از مواد محترقه داده که گاه به دنبال این شادی مخرب، آسیب های جسمی، روحی و روانی جدی و گاه دائمی ایجاد می گردد و آگاهی و اطلاع رسانی، فرهنگسازی و آموزش برای برگشتن به اصل خود و پرهیز از انجام کارهای پرخطر در چهارشنبه سوری یک اصل لازم است.

منبع: ایرنا
انتشار: 24 خرداد 1400 بروزرسانی: 24 خرداد 1400 گردآورنده: managore.ir شناسه مطلب: 1598

به "خبرنگاران چهارشنبه سوری آئینی شیرین اما التهاب آفرین" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "خبرنگاران چهارشنبه سوری آئینی شیرین اما التهاب آفرین"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید