نوروز در گرجستان و آذربایجان چگونه برگزار می گردد؟

به گزارش ایستگاه بازی، نوروز در گرجستان و آذربایجان

جشن نوروز در گرجستان با آنچه که ما ایرانی ها داریم، فرق دارد. مجله خبرنگاران بیشتر به موضوع نوروز و جشن سال تازه در کشورهای مختلف پرداخته و این بار به سراغ گرجستان آمده است. نوروز از جشن های باستانی و بسیار قدیمی ما ایرانی هاست که از دیرباز هر ساله اول سال تازه و در ماه فروردین را برای آن جشن گرفته و به اصطلاح به پایکوبی می پردازیم. اما نوروز جشنی تنها متعلق به ما ایرانی ها نیست. جشن نوروز جشنی پارسی و به جای مانده از دین زرتشت است که در منطقه وسیعی از آسیا وجود داشته و هر ساله جشن گرفته می گردد.

نوروز در گرجستان و آذربایجان چگونه برگزار می گردد؟

از منطقه ها جنوبی روسیه و قرقیزستان گرفته تا آذربایجان و گرجستان همگی همزمان با ما ایرانی ها نوروز را جشن می گیرند و به استقبال بهار می روند. هر چند که نوروز جشنی همگانی است اما در تمام کشورهای همسایه و دیگر کشورهایی که برگزار می گردد، تفاوت های بسیاری در برگزاری اش وجود دارد.

تفاوت جشن نوروز در کشورهای مختلف

برای آذربایجانی ها در کشورشان، نوروز یک جشن ملی بوده که جزو تعطیلات تقویم فارسی می دانند و از زمان زرتشت تا به امروز ادامه داشته است. این تعطیلات 3 روز به طول می انجامد که از تاریخ 20 تا 23 مارس در این کشور شرروع می گردد. همچون ایران و نوروز در گرجستان نمی توان این تاریخ را عنوان نمود. چرا که تاریخ دقیق جشن نوروز ممکن است از کشوری به کشور دیگر متفاوت باشد. نوروز یا روز نو را به آغاز سال نو در تقویم شمسی فارسی اطلاق می کنند. تعداد مردم آذربایجانی در گرجستان بسیار است به همین علت گرجستان تعداد نوروز را در سال 2010 رسمی و ملی نمود. تمام مردم آذربایجانی در گرجستان نوروز را هر ساله جشن می گیرند.

در گرجستان، نوروز با یک تعطیلات رسمی در 21 مارس و همزمان با 1 فروردین آغاز می گردد؛ در صورتی که در آذربایجان نوروز را از 20 ام تا 26 ام مارس جشن می گیرند. تمام مردم به صورت خودجوش و با هماهنگی خود جشن ها را سازماندهی می کنند، غذاهای سنتی می پزند و در مراسم و جشن های مختلف شرکت می کنند. نوروز در گرجستان با زیبایی و شکوه هر چه تمام تر برگزار می گردد و مردم گرجی بسیار شاد آن را برگزار می کنند.

چهارشنبه سوری یا سه شنبه سوری

بسیاری از مراسم ها و آمادگی های مردم گرجستان بسیار شبیه به مردم ایران است. به عنوان نمونه همچون خانواده های ایرانی، تمام خانواده های گرجی هم از چند روز پیش برای جشن آماده می شوند. مردم گرجستان چهارمین سه شنبه ماه اسفند را قبل از آغاز سال نو جشن می گیرند. جشن مردم گرجستان در واقع همان جشن چهارشنبه سوری ما ایرانیان است که در سه شنبه برگزار می کنند. هر چند ما ایرانی ها نیز در سه شنبه شب این جشن را برگزار می کنیم اما به چهارشنبه سوری معروف است. از مقدمات نوروز در گرجستان آماده شدن برای همین سه شنبه سوری است. روزی که همگی مردم گرجستان برای احترام گذاشتن به چهار عنصر طبیعت یعنی آب، آتش، زمین و باد خود را آماده نموده و جشنی برگزار می کنند. پس از رزرو هتل تفلیس برای شرکت در این مراسم به خیابان ها بروید.

جشن سو چهارشنباسی یا همان آب بازی در سه شنبه | Su charshanbasi

این جشن که دقیقا در سه شنبه هفته آخر سال و قبل از نوروز در گرجستان برپا می گردد، نماد طراوت و تازگی آب است. طبق سنتی باستانی، مردم در این روز به سمت چشمه های آب می روند و از این چشمه ها یک لیوان آب می نوشند. این نوشیدن آب، نشان دهنده این است که رویاها و آرزوهای آن ها در سال نو به حقیقت می پیوندد و تازه می گردد.

اگر قبل از این مراسم تور گرجستان خریده باشید یا به تفلیس سفر نموده باشید، می توانید در این مراسم شرکت کنید. تجربه متفاوتی از نوروز را داشته باشید. آب بازی و خیس کردن افراد در این روز هم اتفاق می افتد. بنابراین اگر به ناگاه یک سطل آب بر روی شما ریختند و خیس شدید، عصبانی و ناراحت نشوید. خود را از قبل برای این اتفاق آماده کنید.

جشن اودچهارشنباسی یا آتش بازی در سه شنبه | Od charshanbasi

آتش نماد گرما و خورشید است؛ در نتیجه یکی از نمادهای نوروز نیز آتش است. بنابراین مردم برای برپایی نوروز در گرجستان قبل از آغاز آن، با آتش به استقبالش می روند. در آتش بازی سه شنبه، مردم آتش را روشن می کنند اما روشن نمودن این آتش مقدس آدابی دارد. در هر خانواده ای که آتشی روشن می گردد، این آتش می بایست به وسیله کوچکترین فرد خانواده و بچه ها روشن گردد. چرا پاک بودن نماد آتش بوده که در بچه ها هم وجود دارد. مردم گرجی به همراه مردم باستان معتقدند که آتش مقدس است، به همین علت بچه ها اولین شعله آن را روشن می کنند. بزرگترها تنها اجاق و چیدن چوب ها را آماده می کنند. هنگامی که آتش روشن و بر پا شد، رسم است که قبل از نوروز در گرجستان مردم از روی آتش سه بار یا هفت بار بپرند.

بعلاوه یکی دیگر از مراسم ها و کارهایی که هر خانواده گرجی در جشن اود چهارشنباسی انجام می دهند، روشن نمودن شمع هایی به تعداد تمام اعضای خانواده در خانه شان است. اگر شما هم مهمان آن ها باشید و در خانه آن ها حضور داشته باشید، برای شما هم شمعی روشن می کنند.

تورپاگ چهارشنباسی یا سه شنبه زمین | Torpag charshanbasi

سبزه سفره هفت سین را همه ما ایرانی ها دوست داشته و در سفره هفت سین خود قرار می دهیم. اگر چه امروزه با پیشرفته شدن دنیا و البته مشغله های نو زندگی مدرن بیشتر خانواده ها سبزه را از بیرون خریداری می کنند و به خانه می برند اما کاشت سبزه در میان مردم گرجی آدابی دارد. نوروز در گرجستان همچنان به شیوه های قدیمی خود پایبند است و به نسل های آینده این سنت زیبا و دلنشین را آموزش می دهد.

خانواده های گرجی همگی به دور هم در این روز جمع می شوند و در بشقاب هایی دانه های گندم را خیس نموده و منتظر می مانند تا رشد کنند. این کار، نشانه و نمادی از زنده شدن زمین پس از زمستان است. سبزه کاشتن را بعلاوه نمادی از قدرت نسل نو می دانند. سمنو را هم که ماده ای بسیار خوشمزه و مقوی است از این گندم های جوانه زده می گیرند.

یل چهارشنباسی یا سه شنبه باد | Yel charshanbasi

باد به نوعی انرژی خلاق است. این باد است که درختان را تکان می دهد. به درختان یاری می نماید تا بارور شده و قوی شوند. گرده گل ها به وسیله باد بهاری است که جا به جا شده و صحرا و دشت را پر از گل می نماید. قبل از آغاز نوروز در گرجستان مردم گرجی این روز (سه شنبه آخر سال) را روز شادی، موفقست و عشق می دانند. یکی از جالب ترین و بامزه ترین کارها به وسیله دختران جوان انجام می گردد. دختران جوان برای سال آینده خود فال می گیرند و بخت خود را می آزمایند تا ببینند که آیا در سال نو شوهر آینده خود را می یابند یا نه!

این دختران جوان گرجستانی در این روز سیبی را گاز می زنند و می خورند. سپس دانه های آن سیب را در زیر بالشت خود در هنگام شب مخفی می کنند. طبق باورهای باستانی مردم گرجستان معتقدند که با این کار، می توانند شوهر آینده خود را در خواب ببینند.

سفره هفت سین مردم گرجستان

سفره هفت سینی که برای نوروز در گرجستان چیده می گردد هم آداب خاص خود را دارند. مردم گرجستان همچون دیگر نقاط دنیا که سفره نوروز می چینند، حتما هفت قلم را که نامشان با حرف سین آغاز می گردد را بر طبق قاعده و باوری قدیمی انتخاب نموده و در سفره هفت سین خود می چینند. سفره هفت سین گرجی ها همچون سفره هفت سین ما ایرانی هاست.

دیگر مراسم های نوروز در گرجستان

دولتمندان و رئیس های دولتی این کشور بیشتر افتتاح ساختمان های ساخته شده و نو عمومی را برای این روز می گذارند. مردان و زنان لباس های سنتی خود را می پوشند. در روز اول بهار بچه ها و دختران جوان را آماده نموده و برایشان تاجی از گل آماده می کنند. سپس این بچه ها در خیابان ها با دسته گلی حرکت نموده و عید نوروز را به همگان تبریک می گویند.

یکی از مراسم ها و جشن های که در این روز برپا می گردد مسابقات تماشای کشتی است. پایکوبی های سنتی از دیگر مراسم هایی است که نوروز در گرجستان می توانید شاهد آن باشید. مراسم آتش بازی هم از دیگر مراسم هایی که با آغاز نوروز در میادین شهر برگزار می گردد و همگان به تماشا آن می روند.

بعلاوه پسران و مردان جوان لباس های سنتی خود را پوشیده و سوار اسب می شوند. در میان خیابان ها به اسب سواری مشغول می شوند. پسران جوانی را می توانید ببینید که منتظر اجرای پایکوبی آذربایجانی خود هستند. در میان آن ها هم پسران گرجستانی و هم پسران آذربایجانی وجود دارند. موسیقی های محلی گرجی و آذربایجانی نواخته و خوانده می گردد.

تمامی مردم آذربایجانی در شهر مارنیولی گرجستان در روز اول عید، از خانه هایشان بیرون می آیند و به ملاقات یکدیگر در خیابان ها می روند.

منبع: oc-media.org

منبع: الی گشت
انتشار: 19 اسفند 1401 بروزرسانی: 19 اسفند 1401 گردآورنده: managore.ir شناسه مطلب: 2166

به "نوروز در گرجستان و آذربایجان چگونه برگزار می گردد؟" امتیاز دهید

1 کاربر به "نوروز در گرجستان و آذربایجان چگونه برگزار می گردد؟" امتیاز داده است | 1 از 5
امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "نوروز در گرجستان و آذربایجان چگونه برگزار می گردد؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید