توزیع قطره چکانی واکسن آنفلوآنزا ، هر داروخانه تنها 3 واکسن سهمیه دارد

به گزارش ایستگاه بازی، واکسن آنفلوآنزا که زمان تزریقش از اواسط شهریور آغاز می گردد در آستانه ورود به پاییز آلوده به کرونا در داروخانه های کشور نایاب است.

توزیع قطره چکانی واکسن آنفلوآنزا ، هر داروخانه تنها 3 واکسن سهمیه دارد

همراه ما باشید و با تور قطر از مروارید خلیج فارس دیدن کنید و زیبایی های شهر دوحه را در خاطراتتان ثبت کنید.

خبرنگاران - زهرا جعفرزاده: داروخانه داران هیچ اطلاعی از زمان موجود شدن این واکسن ندارند و حتی سازوکار ارائه کارت ملی برای تهیه واکسن از سوی متقاضیان را نمی دانند. به نظر می رسد کمبود واکسن آنفلوآنزا در شرایط کنونی چالش تازه ای پیش روی گروه های حساس در برابر بیماری های مسری است.

سازمان غذا و دارو از توزیع واکسن آنفلوآنزا از اواخر شهریور آن هم با ارائه کارت ملی، خبر داده است. مدیر داروی این سازمان اعلام نموده از کارت ملی استفاده می گردد تا هر نفر تنها یک بار اقدام به خرید واکسن کند. همه اینها در شرایطی است که 2هفته مانده به خاتمه شهریور، داروخانه ها از بلاتکلیفی درخصوص موجود شدن این واکسن می گویند و هیچ اطلاعی از جزئیات ارائه واکسن با کارت ملی ندارند. پیش از این خبرنگاران در گزارشی، از تأخیر واردات این واکسن به کشور خبر داده بود. براساس اعلام شرکت های پخش و داروخانه داران، واکسن از 2هفته پیش باید در داروخانه ها موجود می شد، اما نشد. همان موقع اعلام شد که بالا رفتن تقاضای جهانی برای خرید واکسن از دلایل تأخیر در واردات اعلام شده بود. همه اینها در شرایطی است که به گفته مدیر داروی سازمان غذا و دارو، شرکت ها سال جاری، توانایی واردات واکسن نداشتند.

آنالیز ها نشان می دهد که بخش زیادی از واکسن وارد و در اختیار شرکت های پخش قرار گرفته اما آنها مجوز توزیع ندارند. محمود هادی پور، داروساز و فعال حوزه دارو این خبر را به خبرنگاران می دهد و می گوید که این اقدام به دلیل ملاحظاتی مثل جلوگیری از هجوم برای خرید، اجرا شده است.

به گفته او، این واکسن ها ظاهرا از فرانسه، هلند و روسیه وارد شده و هنوز هم قیمت گذاری نشده اند. روز گذشته رئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس، خبر از واردات یک میلیون دوز واکسن به کشور داد. به گفته او، ایران درخواست 8 تا 10میلیون دوز واکسن داده است.

داروخانه ها سامانه ای برای ثبت کدملی ندارند

توزیع مشروط واکسن آنفلوآنزا، مورد انتقاد هادی پور است. به گفته او فروش این واکسن با کارت ملی امکان پذیر نیست چرا که داروخانه ها سامانه ای برای ثبت کارت ملی ندارند، مگر اینکه در همین مدت کوتاه سامانه ای برای داروخانه ها درنظر گرفته گردد.

به گفته او با این روش توزیع، به نظر می رسد افرادی که بیش از دیگران به واکسن احتیاج دارند و آسیب پذیرند، متضرر شوند: دولت باید برای این موضوع برنامه ای داشته باشد، نباید تنها به کارت ملی اکتفا کرد، بلکه باید توزیع به صورت لایه لایه و اولویت بندی شده انجام گردد. یعنی لایه اول بیماران خاص. لایه دوم سالمندان و لایه بعدی افرادی که بیماری زمینه ای دارند.

او معتقد است اگر ارائه واکسن با کارت ملی باشد ممکن است به دلیل مشکلاتی که در ثبت کد ملی ایجاد می گردد عده ای نتوانند واکسن تهیه نمایند و یا حتی بازار خرید و فروش کارت ملی برای تهیه این واکسن ایجاد گردد.

خیلی ها نگرانند و از همین حالا به دنبال تهیه واکسن از داروخانه ای به داروخانه دیگر می فرایند، همه اینها در شرایطی است که براساس اعلام سازمان غذا و دارو، همه افراد احتیاجی به تزریق واکسن آنفلوآنزا ندارند، چرا که سال جاری با شرایط پیش آمده و رعایت پروتکل های بهداشتی و بالا رفتن سیستم ایمنی افراد، احتمال همه گیری آنفلوآنزا مانند سال گذشته کم است. بنابراین تنها گروه های پرخطر، احتیاج به تزریق واکسن دارند.

داروخانه داران در انتظار توزیع واکسن

خبر توزیع واکسن آنفلوآنزا تا اواخر شهریور با کارت ملی اما هنوز به گوش متصدیان داروخانه ها نرسیده است. تمام آنها در پاسخ به این سؤال که چه زمانی واکسن آنفلوآنزا موجود می گردد؟ اظهار بی اطلاعی می نمایند. یکی از آنها داروساز داروخانه ای در ستارخان است.

او می گوید که هنوز هیچ چیز معلوم نیست. زمانی هم که درباره شرط کارت ملی می شنود، می خندد:مگر می گردد؟ داروخانه دیگری در خیابان کارگر شمالی اما می گوید 2هفته دیگر، سهمیه واکسن آنها می رسد اما از تعداد و قیمت بی اطلاع است و خبری درباره ارائه واکسن با کارت ملی نشنیده است. داروخانه دار دیگری در میدان ونک هم می گوید که ارائه واکسن با کارت ملی امکان پذیر نیست و این شرح را می دهد که مردم برای تهیه واکسن عجله ننمایند تا اواخر مهرماه هم می توانند آن را تزریق نمایند. موجود نشدن واکسن آنفلوآنزا در داروخانه ها در شرایطی است که هر سال تا این موقع از سال، واکسن در قفسه داروخانه ها موجود بود.

سهم هر داروخانه تنها 3 واکسن

خبرهایی که از داروخانه شهرهای دیگر به گوش می رسد نشان می دهد شرکت های پخش برای توزیع دارو محدودیت های فراوانی دارند. علی فاطمی، عضو هیأت مدیره انجمن داروسازان، به خبرنگاران می گوید که شرکت های پخش دارو در اصفهان اعلام نموده اند که سهمیه هر داروخانه تنها 3 واکسن است.

او که داروخانه ای در این شهر دارد، می گوید این سهمیه حتی احتیاج کارکنان داروخانه ها را جوابگو نیست. چرا که این افراد در ارتباط دائمی با بیماران قرار دارند و دفترچه های بیمه را که ممکن است آلوده باشد در دست می گیرند.

به گفته او، احتمالا توزیع واکسن در مراکز درمانی و شبکه های بهداشت خواهد بود تا پرستاران و پزشکان که در معرض بیماری قرار دارند از آن استفاده نمایند. پیش از این مدیر داروی سازمان غذا و دارو به خبرنگاران خبر داده بود که قرار است 13میلیون و 500هزار واکسن وارد کشور گردد. با این حال، فاطمی بعید می داند که این میزان واکسن وارد کشور گردد: این واکسن را نمی توان مدت زمان زیادی نگه داشت. تاریخ انقضای آن کوتاه است و باید تا فصل سرما از آن استفاده کرد.

به گفته او، آنطور که اعلام شده قرار است از 20شهریور واکسن توزیع گردد و احتمالا قیمت آن هم حدود 42هزار تومان سال گذشته است. توصیه این داروساز هم این است که همه احتیاجی به استفاده از واکسن ندارند چرا که استفاده از ماسک و رعایت فاصله گذاری اجتماعی برای پیشگیری از ابتلا به کرونا، از ابتلا به آنفلوآنزا هم جلوگیری می نماید: بیماران مبتلا به دیابت یا بیماری های قلبی و کسانی که بیماری های ضعف سیستم ایمنی دارند، زنان باردار، بچه ها 6ماه تا 6ساله، احتیاج به تزریق واکسن دارند. بنابراین افراد سالم دنبال این واکسن نفرایند.

واکسن آنفلوآنزای ایرانی نداریم

با اینکه رئیس سازمان غذا و دارو خبر از فراوری واکسن ایرانی آنفلوآنزا داده و گفته سال جاری برای گروه های خاص مثل زنان باردار و افراد مسن نسبت به سال گذشته حدود 10برابر واکسن آنفلوآنزا فراوری شده و این میزان تا به امروز به حدود 2میلیون و 500 هزار دوز رسیده، اما این عضو هیأت مدیره انجمن داروسازان شرح می دهد که تا به امروز هیچ واکسن ایرانی آنفلوآنزا در داروخانه ها توزیع نشده و کسی هم از آن استفاده ننموده است: تا جایی که من اطلاع دارم ما واکسن آنفلوآنزای ایرانی نداریم، هنوز تست بالینی نشده و باید تأیید سازمان غذا و دارو را داشته باشد.

به گفته او، واکسن آنفلوآنزا وارداتی است و اغلب از کشورهای فرانسه و هلند وارد می گردد:قرار بود ایران در ازای طلبی که از کره جنوبی دارد، واکسن آنفلوآنزا وارد کند، چرا که واردات این واکسن از کره جنوبی ممانعت تحریمی ندارد. اما ظاهرا آن هم محقق نشده و تنها یک دهم درصد از طلبی که ایران از این کشور داشته، واکسن وارد شده است. قبلا مدیر داروی سازمان غذا و دارو به خبرنگاران گفته بود بعید است واکسن آنفلوآنزای ایرانی به سال جاری برسد. چرا که هنوز فاز مطالعاتی و صدور مجوز برای آن تکمیل نشده است.

منبع: همشهری آنلاین
انتشار: 16 شهریور 1399 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: managore.ir شناسه مطلب: 1061

به "توزیع قطره چکانی واکسن آنفلوآنزا ، هر داروخانه تنها 3 واکسن سهمیه دارد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "توزیع قطره چکانی واکسن آنفلوآنزا ، هر داروخانه تنها 3 واکسن سهمیه دارد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید