تلاش میزبان برای به انزوا کشاندن میهمان ویژه

به گزارش ایستگاه بازی، دونالد ترامپ، رئیس جمهوری امریکا می گوید، همه چیز دارد در اجلاس سالانه گروه 7 در شهر ساحلی بئاریتز فرانسه خوب پیش می رود اما شواهدی از اختلافات پشت پرده در میان رهبران حاضر در این اجلاس وجود دارد. مقامات امریکایی گله می کنند که این گردهمایی سالانه طوری سازماندهی شده که ترامپ را به انزوا بکشاند.

تلاش میزبان برای به انزوا کشاندن میهمان ویژه

ترامپ روز شنبه میهمان ویژه امانوئل مکرون، رئیس جمهوری فرانسه و میزبان اجلاس گروه 7 بود و با او ناهار خورد و تأکید کرد که این ناهار بهترین ملاقاتش با مکرون بوده است. اما مقامات امریکایی به اندازه ترامپ خوشبین نبودند و حتی گله کردند که این ضیافت، نخستین تلاش مکرون برای به انزوا کشاندن ترامپ در اجلاس گروه 7 بود. مکرون به جای اینکه در این ضیافت فضا را برای اظهارنظرهای جنجالی ترامپ باز کند و بگذارد او با مطرح کردن جنگ تعرفه ای جدید و مسائل اقتصادی توجه جهانی را به خود جلب کند، دستور کار اجلاس گروه 7 را بر مسائلی نظیر آتش سوزی جنگل های آمازون، مسائل آب و هوایی، توانمندسازی زنان و... که عموماً مورد اختلاف ترامپ با دیگر رهبران حاضر است، گذاشت و کوشید با این کار ترامپ را در انزوا قرار دهد.

ترامپ هم که به فضای حاکم بر اجلاس گروه 7 پی برده بود، برای اینکه در این گردهمایی سالانه تنها نماند، کوشید مواضع اقتصادی خود را تا حدودی ملایم تر کند و طوری وانمود کند که مشتاق به ادامه دادن جنگ تعرفه ای نیست. او درباره اظهارنظرش مبنی بر اینکه شرکت های امریکایی باید از چین خارج شوند، اگرچه گفت که ابزار قانونی برای مجبور کردن این شرکت ها به خروج از چین را دارد اما ملایم تر صحبت کرد و اضافه نمود: در حال حاضر قصدی برای این کار ندارم. در واقع ما الان با چینی ها داریم خوب پیش می رویم. ما داریم مذاکره می کنیم.

رئیس جمهوری امریکا صبح روز یکشنبه هم با بوریس جانسون، نخست وزیر انگلیس صبحانه خورد و با حمایت همه جانبه از او نشان داد که در اجلاس گروه 7 برای فرار از انزوا دنبال یک شریک برای خود می شود تا به وسیله او از شدت تنش ها با دیگر رهبران حاضر بر سر تجارت و سیاست خارجی اش بکاهد. به گفته مقامات دولتی امریکا، ترامپ با نزدیک کردن خود به جانسون امیدوار است که بتواند با اراده چپگرایانه حاکم بر اجلاس گروه 7 که نشأت گرفته از دیدگاه های رهبران اروپایی حاضر در این اجلاس است، مقابله کند.

اما حتی دوستی با جانسون هم نمی تواند کمکی به ترامپ بکند زیرا او در اروپا از جمله در انگلیس بشدت بدنام است و لزوماً مشابهت های ظاهری او با جانسون به این معنا نیست که این دو مشابهت های عمیق سیاسی دارند. البته بجز در بحث برگزیت. گواه این ادعا سخنان ترامپ است که ادعا کرد، در جریان صبحانه با جانسون از او هیچ شکایتی درباره تعرفه ها نشنیده است. او گفت: من چیزی از او نشنیدم. فکر می کنم آنها به جنگ تجاری احترام می گذارند. این جنگ باید رخ می داد. جانسون که روز یکشنبه در حاشیه اجلاس گروه 7 با دونالد توسک، رئیس شورای اروپا بر سر برگزیت تنش لفظی پیدا کرد و هر دو یکدیگر را آقای بدون توافق نامیدند، حاضر نشد این ادعای ترامپ را حتی به صورت مصلحتی هم که شده نادیده بگیرد و بلافاصله واکنش نشان داد و گفت: ما طرفدار صلح تجاری هستیم نه جنگ تجاری. ما تعرفه ها را اصلاً دوست نداریم.

اینها نشانه های زودهنگامی بود که از کلیت اجلاس امسال گروه 7 به بیرون درز کرد و نشان داد رهبران حاضر تقریباً همگی در مخالفت با ترامپ و در واقع مخالفت با رژیم تعرفه ای او هم عقیده هستند. نکته دیگری که خیلی زودهنگام مشخص شد این بود که به خاطر حجم اختلاف نظرهای رهبران اروپایی با ترامپ احتمال خاتمه یافتن بی نتیجه اجلاس امسال گروه 7 وجود دارد. مکرون هم در اقدامی پیشدستانه گفته است، ممکن است اجلاس بدون بیانیه خاتمهی خاتمه یابد زیرا بعید است ترامپ با چیزهایی که در بیانیه گنجانده می شود موافقت و آن را امضا کند. سال گذشته میلادی هم ترامپ امضای خود را از بیانیه خاتمهی اجلاس گروه 7 پس گرفت و اگر امسال هم بیانیه خاتمهی صادر نشود، دو سال پیاپی است که بیانیه خاتمهی این اجلاس بدون امضای رئیس جمهوری امریکا صادر می شود.

منبع: ایران آنلاین
انتشار: 20 مهر 1398 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: managore.ir شناسه مطلب: 346

به "تلاش میزبان برای به انزوا کشاندن میهمان ویژه" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "تلاش میزبان برای به انزوا کشاندن میهمان ویژه"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید