بناهای تاریخی بشیر نذیر و اخوان در خوزستان جان تازه ای می گیرند

به گزارش ایستگاه بازی، رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری بهبهان از بازسازی دو بنای تاریخی در این شهرستان اطلاع داد.

بناهای تاریخی بشیر نذیر و اخوان در خوزستان جان تازه ای می گیرند

به گزارش خبرنگاران به نقل از روابط عمومی ادارهکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خوزستان، کبری ابوعلی رئیس اداره میراث فرهنگی بهبهان، امروز یکشنبه 9 دی 97 با اعلام این خبر اضافه نمود: یکی از بناهایی که مرمت آن را شروع نموده ایم، بقعه تاریخی بشیر نذیر است که در دوره صفویان بنا شده و در سالهای گذشته به دلایل مختلف مورد بیمهری قرار گرفته بود.

او ادامه داد: مرمت این بنای تاریخی با تخصیص اعتباری به مبلغ 53 میلیون تومان از سوی ادارهکل میراث فرهنگی استان و مدیریت میراث فرهنگی بهبهان هماکنون در حال اجرا است و به زودی برای بازدید علاقهمندان بازگشایی خواهد شد.

رئیس اداره میراث فرهنگی بهبهان اظهار امیدواری کرد: اتمام مرمت بشیر نذیر باعث گردد تا این بنای ارزشمند تاریخی که به ثبت ملی نیز رسیده است به محلی برای بازدید گردشگران و علاقهمندان به میراث فرهنگی و معنوی شهرستان بهبهان تبدیل گردد.

او در ادامه از مرمت یکی از شاهکارهای معماری دوره قاجار در شهرستان بهبهان اطلاع داد و گفت: خانه اخوان که در سال 1384 به ثبت ملی رسیده است و از شاهکارهای معماری دوره قاجار به حساب می آید با همت و کوشش اداره میراث فرهنگی صنایع دستی و گردشگری شهرستان بهبهان و با تخصیص اعتباری در حدود 77 میلیون تومان مرمت و بازسازی می گردد.

ابوعلی بیان نمود: این اقدام در راستای غنیسازی صنعت گردشگری و احیای میراث فرهنگی و معنوی استان خوزستان، با اهتمام مدیریت اداره میراث فرهنگی صنایع دستی و گردشگری شهرستان بهبهان در دستورکار قرار گرفته و عملیات مقاومسازی، بهسازی و مرمت آن باتوجه به نوع معماری خاص بنا، با استفاده از پیمانکار تخصصی و مجرب شروع شده است.

او در سرانجام تأکید کرد: بازسازی و مرمت این بناهای بینظیر و تاریخی، شهرستان بهبهان را به یکی از قطبهای گردشگری کشور تبدیل می نماید و گردشگران و فرهنگدوستان ایرانی و خارجی را روانه این شهرستان فرهنگی و تاریخی خواهد نمود.

بنای بشیر و نذیر مربوط به دوره صفوی است و در بهبهان، بلوار بشیر و نذیر واقع شده و این اثر در تاریخ 25 اسفند 1379 با شمارهٔ ثبت 3234 به عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.

همچنین خانه تاریخی اخوان متعلق به اواخر دوره قاجار و اوایل دوره پهلوی است که معماری آن مانند دیگر خانههای بافت قدیم شهر بهبهان و با همان مصالح سنگ و گچ ساخته شده است. این خانه متعلق به یکی از شهروندان صاحبنام آن دوره بنام حاج شکرالله رحیمی معروف به اخوان بوده که پس از وصلت خانوادگی ایشان با خانواده بهادر دیوان یعنی دختر نجفخان به همسری پسرش این خانه را به عنوان مهریه عروسش به وی بخشید که پس از آن به مالکیت خانم فرنگیس منصوری در آمد و هم اکنون که بنام خانه اخوان معروف است. این خانه تاریخی در سال 1384 با شماره ثبت 14701 در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسید.

منبع: میراث آریا
انتشار: 8 مهر 1398 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: managore.ir شناسه مطلب: 307

به "بناهای تاریخی بشیر نذیر و اخوان در خوزستان جان تازه ای می گیرند" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "بناهای تاریخی بشیر نذیر و اخوان در خوزستان جان تازه ای می گیرند"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید