بلندترین بادگیر دنیا در باغی ایرانی

به گزارش ایستگاه بازی، بافت تاریخی یزد، علاوه بر 1700 اثر تاریخی خود، به دلیل معماری سنتی و تغییر نیافته، طراحی متناسب با اقلیم، رعایت اصول هوشمندانه در معماری خانه های کویری و اینکه تمامی امکانات شهری را از زمان های دور، تأمین نموده و درخود جای داده، شرایط کافی برای ثبت شدن در فهرست میراث جهانی یونسکو را به دست آورد و این اتفاقی بود که در سال 1396 محقق شد. همه این عوامل باعث شد شهر تاریخی یزد به عنوان میراث جهانی، در یونسکو به ثبت برسد. اما باغی در یزد وجود دارد که پیش از بافت تاریخی یزد در سال 2011 جزء پروژه باغ های ایرانی، به همراه 9باغ دیگر به فهرست میراث جهانی یونسکو اضافه شد. نام این باغ، باغ دولت آباد است.

بلندترین بادگیر دنیا در باغی ایرانی

جهت دریافت خدمات طراحی ویلا با گروه ساختمانی آبان در ارتباط باشید. گروه آبان با سالهای تجربه طراحی معماری و ساخت و مشارکت در پروژه های ساختمانی ویلا و باغ کوچک و بزرگ بهترین انتخاب جهت مشاوره و اجرا میباشد.

باغ دولت آباد کجاست؟

در دوره زندیه و معاصر با حکمرانی کریم خان زند، شخصی به نام محمدتقی خان مشهور به خان بزرگ، که سرسلسله خاندان خوانین یزد بود، قناتی به طول 65کیلومتر را از مهریز به یزد کشید و نام این قنات طویل را دولت آباد گذاشت. این قنات که از ارتفاعات مهریز سرچشمه می گیرد، باعث آبادانی در منطقه شد. اما هدف فقط آبرسانی به این منطقه نبود، بلکه در طول راستا زمین های کشاورزی بسیاری سیراب و چندین آسیاب آبی را هم به راه می انداخت. پس از آن بود که خان بزرگ، باغ دولت آباد را در این مکان بنا کرد.

آن موقع، باغ دولت آباد خارج از محدوده شهر یزد قرار می گرفت، با این حال پیرامون آن، با درختان بلندقامتی احاطه شده بود که دید را از خارج باغ محدود می کردند. اما با گذشت سال ها و پیشروی شهر یزد، امروز این باغ را در مرکز شهر و محله چهارمنار می بینیم.

بادگیر باغ دولت آباد

شاخصه اصلی و منحصربه فرد باغ دولت آباد، بادگیر آن است. این بادگیر با 33.8 متر ارتفاع، بلندترین بادگیر دنیا شناخته می گردد. این بادگیر برخلاف دیگر نمونه های خود که به شکل مستطیل ساخته می شوند، ظاهری هشت ضعلی دارد که باعث می گردد باد از هر سمتی که بوزد، به راحتی وارد دریچه های بادگیر شده و به سمت پایین راهنمایی گردد. هوشمندی دیگری که در معماری این بادگیر دیده می گردد، حوض آبی است که در قسمت انتهایی آن واقع شده است. باد گرم و کویری یزد، وارد بادگیر شده، از میان پره های چوبی می گذرد و بخشی از حرارت خود را از دست می دهد، در طول راستا و به خصوص با وزیدن بر روی سطح آب، خنک می گردد و حالا شما بدون احتیاج به برق و گاز، یک کولر خنک کننده طبیعی دارید. تالار، شاه نشین و اتاق هایی که بادگیر به آنها راه دارند؛ در فصل تابستان استفاده می شدند و به عمارت آن، ساختمان تابستانه می گفتند.

باغ از دو بخش بیرونی (حکومتی) و اندرونی (سکونتگاهی) تشکیل می گردد. باغ اندرونی و بیرونی نیز برهم عمود و از یکدیگر منفک هستند. باغ بزرگتر که باغ اندرونی است، شامل حرمسرا، عمارت هشتی، عمارت طنبی، مطبخ، آب انبار و البته اصطبل و برج دیده بانی می گردد. یکی از وظایف دیده بان ها، جلوگیری از ورود اغیار به باغ اندرونی بوده است. باغ کوچک تر که باغ بیرونی است، شامل عمارت تهرانی، تالار آینه، جلوخان و سردر، بازارچه و آب انبار عمومی می گردد. این باغ، محل برگزاری تشریفات حکومتی و برگزاری مراسم ورزشی بوده و بهشت آئین نامیده می گردد.

هر بخش از این بنای بزرگ، با معماری عجیب و هوشمندانه، تاریخ و علم و هنر مردمان 2 سده پیش را به نمایش می گذارد. این باغ همه روزه به جز روز عاشورا، پذیرای مهمانان و مسافران خود است.

منبع: گردشبان
انتشار: 10 دی 1399 بروزرسانی: 10 دی 1399 گردآورنده: managore.ir شناسه مطلب: 1299

به "بلندترین بادگیر دنیا در باغی ایرانی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "بلندترین بادگیر دنیا در باغی ایرانی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید