اولویت های رتبه بندی گوگل در سال 2019
به گزارش ایستگاه بازی، روزنامه جام جم: حتما شنیده اید که گوگل بیش از 200 عامل را در رتبه بندی وبگاه ها پس از جست وجوی کاربران در نظر می گیرد و در طول سال بیش از 500 مرتبه شیوه رتبه بندی وبگاه ها را بهبود می بخشد. غول فناوری دنیا همه ساله با ایجاد تعییرات جزئی در الگوریتم های خود، فاکتورهای رتبه بندی تازه ای ارائه می نماید و اولویت های خود را تغییر می دهد.
بهینه سازی وبگاه براساس همه فاکتورهای ارائه شده از طرف گوگل ممکن است کار دشواری به نظر برسد، اما خبر خوب این است که تعداد فاکتورهایی که حتما باید در خصوص آنها بهینه سازی صورت بگیرد زیاد نیست. بنابراین بدون معطلی به لیستی از مهم ترین فاکتورهای رتبه بندی وبگاه ها می پردازیم که در سال 2019 مورد توجه گوگل قرار می گیرد.
کلمات کلیدی صفحه
کلمات کلیدی در برچسب عنوان همچنان از فاکتورهای قدرتمند رتبه بندی گوگل در سال2019 به شمار می آید. کلمات کلیدی صفحه یکی از راه هایی است که گوگل بر اساس آن معین می نماید آیا صفحه شما با یک جست وجوی خاص مرتبط است یا خیر. افزون بر این، هرچقدر کلمات کلیدی شما به ابتدای عنوان نزدیک تر باشد بهتر است و البته مهم ترین کلمات کلیدی شما باید در بدنه صفحه، متن های جایگزین و تگ H1 وجود داشته باشد. اما توجه داشته باشید از کلمات کلیدی زیاد استفاده نکنید، زیرا حتما نمی خواهید به خاطر استفاده زیاد از این کلمات به نظر برسد می خواهید گوگل را فریب دهید و به این ترتیب در رتبه بندی جریمه شوید.
انطباق با هدف جست وجو
مسلما کاربران هنگام جست وجو هدف خاصی را در فکر دارند. کار نهایی گوگل این است که با فناوری هوش مصنوعی هدف کاربران را دریابد و مرتبط ترین نتایج را در صدر لیست ارائه کند. بر اساس قوانین رتبه بندی، هرچقدر صفحات شما به موضوع خاص مورد جست وجو نزدیک تر باشند در لیست نتایج جست وجو در رتبه بالاتری قرار می گیرند. افزون براین، نتایج جست وجوی رضایت بخش تر تقریبا همواره نرخ کلیک بالاتر را نیز در پی خواهد داشت.
تعداد بک لینک ها و دامنه های مرتبط
بک لینک به لینک هایی گفته می گردد که یک وبگاه از وبگاهی دیگر دیگر دریافت می نماید. بک لینک ها تاثیر مهمی در بالارفتن رتبه وبگاه شما در موتورهای جست وجو دارد. هرچند گوگل قطعا به کیفیت بیشتر از کمیت اهمیت می دهد، اما مجموع تعداد بک لینک ها همچنان از نظر گوگل فاکتور رتبه بندی ارزشمندی است. توجه داشته باشید لینک های ورودی از یک دامنه نسبت به لینک های ورودی از دامنه های متعدد، ارزش بسیار کمتری دارد، بنابراین بهتر است از هر ابزار بهینه سازی وبگاه که استفاده می کنید نگاهی به دو شاخص مجموع تعداد بک لینک ها و مجموع دامنه های مرتبط با آن بیندازید و در صورت احتیاج در پروفایل لینک، تغییرات کیفی عاقلانه ای ایجاد کنید.
سرعت بالا آمدن صفحه ها
وقتی به تجربه کاربر از مراجعه به وبگاهتان فکر کنید اولین چیزی که به فکر تان می آید، سرعت بارگذاری وبگاه است. حتما با ابزار به روزرسانی سرعت گوگل که رسما سرعت وبگاه را به عنوان یک فاکتور رتبه بندی برای گوشی های هوشمند معین می نماید آشنا هستید. با توجه به تغییراتی که به تازگی در رابطه با نقش سرعت در رتبه بندی وبگاه ایجاد شده است نمره شما در بهینه سازی تاثیر بسیار زیادی در رتبه بندی وبگاه تان خواهدداشت.
بنابراین برای این که برآورد درستی از سرعت وبگاه تان داشته باشید آن را با ابزارهای PageSpeed Insights آنالیز کنید. توجه ویژه ای به شاخص بهینه سازی داشته باشید و مسائل تکنیکی را در این زمینه رفع کنید. اگر نمره بهینه سازی شما خوب است، اما شاخص سرعت با مقدار مطلوب آن فاصله زیادی دارد، تنها کاری که باید انجام دهید این است که با کاستن از مقدار تصاویر و متن ها وبگاه را سبک تر کنید. بعلاوه می توانید طرح AMP گوگل را اجرا کنید که سرعت بالاآمدن وبگاه در تلفن همراه را افزایش می دهد.
وبگاه های HTTPS
توجه به امنیت کاربران فاکتور دیگری است که گوگل این روزها برای آن اهمیت قائل است. سال 2014، گوگل HTTPS را یک فاکتور رتبه بندی خاطرنشان کرد.
از آن موقع تا به امروز داشتن یک وبگاه HTTPS نه یک توصیه بلکه یک الزام است. زیرا اکنون مرورگر کروم وبگاه هایی را که HTTPS نباشند، با عبارت امن نیست برای کاربران تعیین می نماید. برای این که وبگاه امنی داشته باشید و برای کاربران تان تجربه امنی ایجاد کنید یاد بگیرید چطور از یک وبگاه HTTP به وبگاه HTTPS کوچ کنید.
نرخ کلیک
نرخ کلیک یا CTR یکی از قوی ترین فاکتورهای رتبه بندی برای گوگل است. از آنجا که بالا رفتن نرخ کلیک تقریبا همواره بهبود چشمگیری در رتبه بندی وبگاه ها را نیز در پی دارد، شکی نیست این عامل جزو عوامل معین نماینده برای گوگل باشد. برای دانستن جایگاه وبگاه تان از نظر نرخ کلیک می توانید به خلاصه داده هایCTR - که وبگاه ها را براساس جایگاه شان در جست وجوی گوگل دسته بندی می نماید - نگاهی بیندازید. اگر بعضی از صفحات، رتبه بالایی دارند اما نرخ کلیک شان پایین است احتمالا باید روی برچسب عنوان یا توصیف متا (چند خط کوتاه از متن که در صفحه نتایج جست وجو ظاهر می شوند) بیشتر کار کنید.
اعتبار لینک ها
این نکته مهمی است که کیفیت لینک های وبگاهی که برای شما بک لینک ایجاد می نماید مهم تر از تعداد آنهاست. پایین بودن کیفیت لینک ها به احتمال زیاد به جای این که رتبه وبگاه شما را بالا ببرد برایتان دردسر ایجاد خواهد نمود. برای این که کیفیت لینک هایتان را حفظ کنید باید ممیزی های منظمی در خصوص بک لینک ها انجام دهید. خوشبختانه ابزارهای زیادی برای تشخیص آسیب رسان بودن یک لینک وجود دارند، بنابراین اگر بعضی لینک ها را اسپم و بی کیفیت تشخیص دادید، حتما با صاحبان آنها ارتباط برقرار کنید و از آنها بخواهید لینک شان را حذف نمایند. افزون بر این، اگر متوجه افزایش ناگهانی لینک ها شدید حتما آنها را آنالیز کنید، زیرا همواره این احتمال وجود دارد که رقبایتان شما را به سمت لینک های اسپم راهنمایی نمایند.
کلمات کلیدی صفحه
کلمات کلیدی در برچسب عنوان همچنان از فاکتورهای قدرتمند رتبه بندی گوگل در سال2019 به شمار می آید. کلمات کلیدی صفحه یکی از راه هایی است که گوگل بر اساس آن معین می نماید آیا صفحه شما با یک جست وجوی خاص مرتبط است یا خیر. افزون بر این، هرچقدر کلمات کلیدی شما به ابتدای عنوان نزدیک تر باشد بهتر است و البته مهم ترین کلمات کلیدی شما باید در بدنه صفحه، متن های جایگزین و تگ H1 وجود داشته باشد. اما توجه داشته باشید از کلمات کلیدی زیاد استفاده نکنید، زیرا حتما نمی خواهید به خاطر استفاده زیاد از این کلمات به نظر برسد می خواهید گوگل را فریب دهید و به این ترتیب در رتبه بندی جریمه شوید.
رعایت دستور زبان
انتشار محتوای بدون اشتباه در دستور زبان (گرامر) یکی دیگر از فاکتورهای مورد نظر گوگل است. نداشتن اشتباه گرامری در متن از ویژگی های محتوای باکیفیت به شمار می آید. چیز زیادی نمی توان در این زمینه گفت جز این که پیش از انتشار مطمئن شوید محتوای صفحه را بازبینی، ویرایش و تصحیح نموده اید. برای این کار می توانید از تصحیح نمایندگان آنلاین دستور زبان نیز بهره ببرید.
ساختاربندی خوب HTML
اگر از زبان نشانه گذاریHTML به شیوه درستی بهره ببرید، درک محتوای صفحه تان را برای خزنده های موتورهای جست وجو آسان تر می کنید. موتورهای جست وجو هنوز هم به ساختار و نشانه گذاری معناییHTML اعتماد دارند، بنابراین صرف نظر از این که محتوای صفحات تان چقدر خوب باشد، اگر HTML آن مناسب نباشد ممکن است موتورهای جست وجو کیفیت آن را بد تشخیص دهند و آن را در رتبه پایینی قرار دهند. خوشبختانه انواع مختلفی از افزودنی های وبگاه وجود دارد که می تواند در بهینه سازی HTML به شما یاری کند.
منحصربه فرد بودن محتوا
گوگل برای منحصربه فرد بودن محتوا ارزش زیادی قائل است و وبگاه هایی را که محتوای کپی برداری شده داشته باشند جریمه می نماید. بنابراین برای بالا بردن رتبه وبگاه تان در جست وجوهای گوگل مطمئن شوید هیچ نوع کپی برداری در آن صورت نگرفته و محتوایی اصیل و باکیفیت است که خودتان فراوریش نموده اید. اگر به کپی برداری در بعضی صفحات وبگاه تان مشکوک هستید، می توانید آنها را با استفاده از وبگاه Copyscape چک کنید. اگر برای شرکتی کار می کنید که نمی تواند هربار محتوای منحصربه فرد فراوری کند سعی کنید توصیفاتی را که برای محصولات تان به کار می برید تا حد ممکن متنوع کنید. راه خوب دیگر برای حل این مشکل استفاده از محتوای فراوری شده به وسیله کاربران (UGC) است.
لینک انکر تکست (Anchor Text) یا متن لنگر
هر بک لینکی که ایجاد یا دریافتش می کنیم، با خودش متن لنگری را به همراه دارد که می تواند در رتبه بندی ما در گوگل روی آن کلمه کلیدی تاثیر بگذارد. هرچند امروزه لینک متن لنگر از اهمیت کمتری برخوردار است، اما متن لنگری که از کلمات کلیدی غنی باشد همچنان برای گوگل فاکتور مرتبطی به شمار می آید. برای این که جانب احتیاط را رعایت نموده باشید، سعی کنید متن لنگر شما در عین تنوع و گوناگونی، از نظر معنایی با محتوای لینک مرتبط باشد. مهم تر از همه این که از بهینه سازی بیش از حد متن لنگر با کلمات کلیدی، بویژه کلماتی که به نحوی با پول سازی ارتباط دارند خودداری کنید. درغیراین صورت گوگل قطعا شما را جریمه خواهد نمود و رتبه وبگاهتان در جست وجوها پایین خواهد آمد.
نرخ پرش کاربر و زمان توقف
دو فاکتور رتبه بندی دیگر که ارتباط نزدیکی با تجربه کاربری دارند، زمان توقف و نرخ پرش کاربر هستند. اگر بخواهیم صادق باشیم باید بگوییم هردوی این شاخص ها به شکل عمده ای به نوع جست وجو بستگی دارند. برای مثال، این که کاربر با مراجعه به یک صفحه از وبگاه شما فورا به پاسخ خود می رسد را می توان نوعی پرش کاربر به شمار آورد. هرچند این پرش کاربر به این معنا نیست که صفحه شما به مقدار کافی خوب نبوده است. اما به عنوان یک قانون، می توان گفت کاربر باید برای جست وجو به بیش از یک صفحه از وبگاه شما مراجعه کند. زمان توقف نیز هرچقدر بیشتر باشد از نظر گوگل امتیاز مثبت تری ارزیابی می گردد. هرچند ممکن است کاربر با پنج دقیقه توقف نیز پاسخ خود را دریافت کند.
بنابراین هردوی این شاخص ها به آنچه کاربر در بخش جست وجو تایپ می نماید بستگی دارند. با این حال ترکیب این دو فاکتور در ارزشیابی گوگل از وبگاه شما نقش دارد. پس سعی کنید با ترفندهای خوب، کاربران را هر چقدر می توانید بیشتر در صفحات تان نگه دارید تا نرخ پرش کاربر بهتری را از آن خود کنید.
اعتبار صفحات داخلی وبگاه
رتبه صفحات یکی از قوی ترین فاکتورهای رتبه بندی گوگل است. علاوه بر رتبه صفحات خارجی، وبگاه شما تحت تاثیر صفحات داخلی نیز واقع شده است.
بنابراین اگر می خواهید رتبه صفحاتی را که عملکرد خوبی ندارند ارتقا دهید بهتر است آنها را در اعماق ساختار وبگاه تان پنهان نکنید. در برترین شرایط، هر صفحه از صفحه های وبگاه نباید بیش از سه کلیک با صفحه اصلی فاصله داشته باشد.
با این حال اگر می خواهید رتبه صفحه ای را که در اعماق ساختار وبگاه دفن شده است بهبود بخشید، برترین کار این است که با بعضی از لینک های داخلی به آن اشاره کنید.
پ
منبع: برترین ها