افتتاح طرح بازسازی و سامان دهی پل قلعه جوق ماکو

به گزارش ایستگاه بازی، به نقل از روابط عمومی اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی آذربایجان غربی، علی خورابلو، 16 بهمن با بیان اینکه فصل اول بازسازی این پل در سال 1395 و فصل دوم آن در امسال اجرا شده است، اظهار کرد: مستندنگاری و تهیه نقشه های معماری و بازسازیی اثر در سال 1395 توسط دفتر فنی اداره کل تهیه و براساس تفاهم نامه منعقده فی مابین اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان و سازمان منطقه آزاد ماکو طرح بازسازی و احیای طاق اصلی اثر و استحکام دیواره صفوی با یاری اقتصادی منطقه آزاد توسط اداره کل به صورت امانی اجرا شد.

افتتاح طرح بازسازی و سامان دهی پل قلعه جوق ماکو

جهت دریافت خدمات هزینه بازسازی خانه با گروه ساختمانی آبان در ارتباط باشید. از طراحی پلن بازسازی تا اجرای جز به جز بازسازی منزل، ویلا و ساختمان اداری تخصص ماست.

او با اشاره به اهمیت تکمیل پروژه بازسازیی اثر یاد شده توضیح داد: براساس هماهنگی های اجرا شده بخشی از اعتبارات بازسازیی شهرستان در سال 1398 برای تکمیل طرح بازسازیی در نظر گرفته شد و نهایتاً در نیمه دوم امسال عملیات تکمیل دیواره غربی و سنگ فرش عرشه پل به وسیله پیمان سپاری به اجرا در آمد.

رییس اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی ماکو اعلام کرد: در طول تاریخ پل قالاجیق به عنوان رابط بین روستاهای محور قلعه جوق تا آق­بولاق چمنلی و نهایتا دهستان به­به­جیک چالدران با مرکز منطقه یعنی شهر ماکو مورد استفاده اهالی و مسافران بوده است.

او عنوان نمود: امروزه وجود ییلاقات زیبا و بکر ارتفاعات جنوبی ماکو، دره و تفرجگاه دره باغی قالاجیق که رودخانه دایمی زنگمار از وسط آن می گذرد و عمارت قاجاری عزت الله خان و پل مذکور موجب انتخاب روستای قلعه جوق به عنوان منطقه نمونه گردشگری شده که احیای پل تاریخی قالاجیق را دارای اهمیت نموده است.

خورابلو گفت: طاق اثر یاد شده در نیمه های دهه 1350 بدون رعایت اسلوب معماری اصیل دوره صفوی به صورت غیراصولی بازسازی شده بود و به دلیل حوادث طبیعی و پایین بودن قدرت باربری و استحکام طاق دهانه اصلی بر اثر سیلاب ویرانگر در اواسط دهه 1380 مجدداً تخریب شد.

رئیس اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی ماکو اظهار کرد: در نهایت در سال 1395 با تخصیص اعتبار بازسازی اثر در دستور کار نهاده شد و پس از آنالیز های تطبیقی و مقایسه ای با نمونه های مشابه سلسله صفویان توسط کارشناسان دفتر فنی اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان طرح بازسازیی اثر تهیه و به صورت فعلی به مرحله اجرا در آمد.

پل قلعه جوق بر روی بستر سنگی دره ساخته شده و مصالح این پل از سنگ های سیاه تراش دار و قلوه سنگ با ملات آهک است، این پایه در قسمت بالادست پل یعنی در جهت مخالف آب رودخانه دارای آب شکن(موج گیر) نیم دایره ای شکل است.

دهانه عظیم پل 9,1 متر طول و هفت متر ارتفاع دارد که با قوس جناغی با خیز تند و با مصالح سنگ ­های تراشیده و ملات گچ ساخته شده است، دهانه کوچک تر به طول 1.7 متر و ارتفاع 2.10 متر بصورت نیم دایره، با سنگ های لاشه سفید و سیاه رنگ و ملات آهک اجرا شده است.

طول این پل 10 متر، عرض آن 4,5 متر، ارتفاع آن از کف رودخانه 9 متر و جهت آن شرقی-غربی است که تا به امروز مبلغ حدود 250 میلیون تومان اعتبار از محل اعتبارات سازمان منطقه آزاد ماکو و کمیته برنامه ریزی شهرستان هزینه شده و پل یاد شده با شماره 6404 در هفتم مهرماه 1381 در جرگه آثار ثبت ملی کشور جای گرفته است.

منبع: گردشبان
انتشار: 29 بهمن 1399 بروزرسانی: 28 شهریور 1400 گردآورنده: managore.ir شناسه مطلب: 1387

به "افتتاح طرح بازسازی و سامان دهی پل قلعه جوق ماکو" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "افتتاح طرح بازسازی و سامان دهی پل قلعه جوق ماکو"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید