آمار اقلام دارویی تجویزی در نسخ پزشکان، مصرف بالای آنتی بیوتیک در کشور

به گزارش ایستگاه بازی، سخنگوی وزارت بهداشت با اشاره به اقدامات انجام گردیده برای کاهش تعداد اقلام دارویی نسخ تجویزی پزشکان، گفت: طی چند دهه گذشته اقدامات متعددی در این زمینه انجام گردیده؛ به طوری که در سال 1396 تعداد میانگین اقلام دارویی در یک نسخه برابر 2.88 بود اما همچنان با رقم توصیه گردیده کمتر از دو سازمان جهانی بهداشت، فاصله قابل توجهی دارد.

آمار اقلام دارویی تجویزی در نسخ پزشکان، مصرف بالای آنتی بیوتیک در کشور

به گزارش خبرنگاران، دکتر ایرج حریرچی در نشست خبری هفتگی خود با بیان این که داروی مصرفی در ایران حدودا 1.2 درصد از کل فراوری ناخالصی ملی و یا 1.2 درصد کل مخارج ایرانیان را به خود اختصاص می دهد، گفت: این رقم بسیار قابل توجه است به عبارت دیگر از هر 83 تومانی که در ایران هزینه می گردد، یک تومان مربوط به دارو است. از طرف دیگر حدود 28 درصد از پرداختی از جیب مردم برای دارو و ملزومات سرپایی است که در کشور ما بالاترین جزء پرداختی از جیب و حتی بیشتر از خدمات بستری را تشکیل می دهد. بنابراین توجه به موضوع دارو در کشور هم از لحاظ اهمیت اقتصادی و هم از لحاظ اهمیت استراتژیک آن در سلامتی مردم، بسیار مهم است.

میانگین تجویز 2.88 قلم دارو در نسخ پزشکان ایرانی

حریرچی اظهار کرد: اقدامات متعددی برای کاهش تعداد اقلام دارویی در نسخ کشور در طی چند دهه گذشته انجام گردیده است. براساس اعلام سازمان جهانی بهداشت و سایر مراجع معتبر علمی، شاخص میانگین اقلام دارویی در هر نسخه باید کمتر از دو قلم دارو در هر نسخه باشد. با اقداماتی که در کشور انجام گردیده است تعداد میانگین اقلام دارویی در یک نسخه در دهه های گذشته که حتی به چهار (بیش از دو برابر از مقدار توصیه گردیده علمی) می رسید، در سال 1390 به عدد 3.1 رسید و در سال 1396 تعداد میانگین اقلام دارویی در یک نسخه برابر 2.88 بوده است که با رقم توصیه گردیده سازمان بهداشت جهانی فاصله قابل توجهی دارد.

وی ادامه داد: یک موضوع مهم دیگر به غیر از تعداد داروی تجویزی در هر نسخه، اصل تجویز دارو و دادن نسخه به بیمار یا عدم تجویز دارو به هر بیمار مراجعه نماینده است. در مطالعاتی که در کشورهای اروپایی انجام گردیده است 25 تا 50 درصد و حتی در بعضی موارد تا 70 درصد مراجعین به مطب پزشکان عمومی و خانواده بدون تجویز نسخه دارویی، قابلیت بهبود دارد که متاسفانه در کشور ما فرهنگ درخواست مردم و حتی پزشکان مبنی بر تمایل به دریافت نسخه دارویی و قریب به اتفاق بیماران است. این موضوع هم علل فرهنگی و هم علل آموزشی و خصوصا اقتصادی دارد. در کشورهایی که رابطه مستقیم مالی بین بیمار و پزشک وجود دارد و نظام پرداخت، دریافت دستمزد به ازای هر بیمار است، تعداد اقلام دارویی تجویزی زیاد است.

مصرف بالای آنتی بیوتیک و کورتون در ایرانیان

سخنگوی وزارت بهداشت درباره میزان مصرف آنتی بیوتیک و کورتون در ایران، اضافه نمود: میزان مصرف آنتی بیوتیک و کورتون خصوصا تزریقی در ایران به طور بسیار واضحی از سایر کشورها بیشتر است. گرچه گفته می گردد شاخص میانگین مصرف سایر گروه های دارویی در ایران مقداری کمتر از کشورهای توسعه یافته است، اما باید توجه کرد که در کشور ما و کشورهای مشابه تعدادی از بیماری های شایع و با شدت متوسط، تشخیص داده نمی گردد. به عنوان مثال 6.5 میلیون ایرانی از ابتلای خود به فشار خون بالا بی خبر هستند.

نیمی از ایرانیان 55 سال به بالا، فشار خون دارند

حریرچی ادامه داد: نیمی از جمعیت ایران با رسیدن به سن 55 سالگی مبتلا به فشار خون بالا می شوند و طبق مطالعات مختلف 35 تا 54 درصد از این افراد به دلیل عدم مراجعه یا تشخیص از بیماری خود اطلاعی ندارند و در نتیجه دارویی دریافت نمی نمایند که این پدیده در میزان میانگین مصرف کل تاثیر دارد و میزان میانگین مصرفی را پایین نشان می دهد.

نسخه نویسی اجتماعی

وی با بیان این که دو رویکرد مهم در این خصوص اتفاق افتاده است، گفت: اولین رویکرد نسخه نویسی اجتماعی است. نسخه نویسی اجتماعی به معنای استفاده از عوامل اجتماعی موثر در تغییر سبک زندگی برای درمان بیماری خفیف تا متوسط چه به صورت حاد و چه مزمن است. رویکرد مهم دیگر پیشگیری از سطح چهارم است. این پیشگیری به معنای این است که اقدامات تشخیصی و پیشگیرانه زائد را انجام ندهیم. اقدامات زائد یا غیرضروری آسیب رسان است یا در مواقعی مضرات این اقدامات بیشتر از نفع شان است.

سخنگوی وزارت بهداشت در ادامه درباره پیشگیری در سطوح یک تا سه، اعلام کرد: پیشگیری سطح اول به منظور پیشگیری از عوامل بیماری و عوامل خطر در ایجاد بیماری است. سطح دو پیشگیری به این معناست که به موقع بیماری که هنوز شدت زیادی پیدا نکرده است را تشخیص دهیم و با تشخیص زودرس و غربالگری، از پیشرفت آن جلوگیری کنیم. پیشگیری در سطح سه نیز به معنای اقدامات درمانی و توان بخشی برای بازگرداندن بیمار به زندگی معمولی خود است.

الزامات اجرای پزشک خانواده

حریرچی با بیان این که برای اجرایی شدن طرح پزشک خانواده و نظام ارجاع به ایجاد زیرساخت ها و عوامل دخیل نیازمندیم، اضافه نمود: همان طور که اجرای طرح تحول نظام سلامت در روستاها، حاشیه شهرها و اکثر شهرها موفقیت آمیز و البته زمان بر بود، اجرای این طرح نیز زمان می برد و نیازمند زیرساخت های ضروری است. طرح پزشک خانواده در اکثر شهرها به جز کلانشهرها نزدیک به 100 درصد اجرا گردیده است. در استان فارس و مازندران این طرح حفظ گردیده است و در بعضی از استان های دیگر نیز به طور مستقل اجرا می گردد. در حاشیه شهرها با بیش از 10 میلیون نفر جمعیت، هر فرد، یک مراقب سلامت دارد.

وی ادامه داد: شاید یکی از مقدماتی که در اجرای این طرح دخیل است، رابطه مستقیم مالی بین پزشک و بیمار است. اگر پزشکی هم به عنوان پزشک خانواده باشد با مکانیزم پرداخت به صورت دریافت دستمزد به ازای هر بیمار روبرو است و این موضوع پزشک را ناخودآگاه متمایل می نماید که بیمار بیشتری ویزیت کند. گاهی هم بیمار از پزشک خود درخواست برای اقلام دارویی بیشتر در نسخه خود دارد. این کار پیچیده است. برطرف مشکل در هر کدام از این موضوعات، کار آسانی نیست و نیازمند زمان است. سیستم NHS در انگلستان افتخار ملی آن کشور است. با توجه به حمایت هر دولتی که در این کشور به روی کار آمده، 40 سال طول کشیده که این سیستم به طور کامل اجرایی گردد.

سخنگوی وزارت بهداشت ادامه داد: هیچ کشوری نمی تواند بدون عزم جدی، نظارت های قوی و حمایت دولتش به پوشش همگانی سلامت و پوشش همگانی پزشک خانواده دسترسی داشته باشد. برای پیشرفت پوشش همگانی سلامت، عزم وزارت بهداشت و حمایت دولت و همچنین شرایط حمایتی که دولت در آن واقع شده است، ضروری است. یک کشور در شرایط رشد اقتصادی مستمر 10 ساله با دسترسی لازم به منابع می تواند این طرح را با موفقیت اجرا کند. ما در شش سال اخیر در کشور شرایط نوسانات ارزی بسیاری داشتیم که این کار را پیچیده می نماید، اما امیدواریم انجام گردد.

منبع: خبرگزاری ایسنا
انتشار: 26 آذر 1397 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: managore.ir شناسه مطلب: 42

به "آمار اقلام دارویی تجویزی در نسخ پزشکان، مصرف بالای آنتی بیوتیک در کشور" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "آمار اقلام دارویی تجویزی در نسخ پزشکان، مصرف بالای آنتی بیوتیک در کشور"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید