گیاه خنجری در محلات به گُل نشست

به گزارش ایستگاه بازی، رئیس پژوهشکده ملی گل و گیاهان زینتی گفت: در یک پدیده نادر گیاه غول پیکر خنجری معروف به گیاه قرن در محلات از توابع استان مرکزی به گل نشست.

گیاه خنجری در محلات به گُل نشست

محمد رضا شفیعی روز شنبه گفت: این گیاه غول پیکر (آگاو) پس از 20 سال به دلیل تغییرات دمایی و ژنتیکی در پایتخت گل ایران گل داده است.

وی گفت: گیاه آگاو از خانواده نرگس یا آگاواسه است که گونه های مختلفی دارد و در 300 گونه مختلف مشاهده شده که دو گونه اصلی آن بیشتر در فضای سبز استفاده می گردد.

رئیس پژوهشکده ملی گل و گیاهان زینتی گفت: شیوه تکثیر این گیاه به وسیله پاجوش است و این گیاه دایمی دارای برگ های پهن دراز تا 2 متر است که ضخیم و گوشتی است.

شفیعی اعلام نمود: زیر برگ های این گیاه محدب و برآمده و روی برگ ها مقعر است و به طور معمول به رنگ سبز خاکستری مشاهده می گردد.

وی گفت: یک میله ای از وسط گیاه بعد از رشد برگ ها به وجود می آید که ارتفاع آن تا 9 متر می رسد و بعد از رشد نهایی گل اصلی در واقع در انتهای میله تشکیل می گردد.

رئیس پژوهشکده ملی گل و گیاهان زینتی گفت: آگاوها از 6 تا هشت سالگی در بعضی گونه ها ظهور گل دارند و بعضی از گونه های آن تا 40 سالگی حتی تا پس از یک قرن تجربه گل دهی را داشته اند.

شفیعی بیان نمود: در محلات این گیاه بعد از 20 سال به گل نشسته است و مشاهده می گردد که برگ های آن به طرز عجیبی بعد از گل دهی آغاز به از بین رفتن می نماید.

وی اضافه نمود: از خواص دارویی شیره گیاه خنجری می توان به ضد درد بودن، التیام دهندگی زخم ها و تسکین دهنده درد دندان اشاره نمود.

پژوهشکده ملی تحقیقات گل و گیاهان زینتی محلات شامل بخش های اصلاح، تکثیر و پرورش، گیاه پزشکی، تحقیقات خاک و آب، بیوتکنولوژی، عرضه، نگهداری و محیط های فراوری، تحقیقات مالی و بازاریابی در سال 1375 راه اندازی شده است.

منبع: همشهری آنلاین
انتشار: 1 شهریور 1398 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: managore.ir شناسه مطلب: 245

به "گیاه خنجری در محلات به گُل نشست" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "گیاه خنجری در محلات به گُل نشست"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید