چیپست 5 نانومتری چیست و چرا اهمیت بسیار زیادی دارد؟

به گزارش ایستگاه بازی، برای فناوری ساخت چیپست ها از واحد نانومتر استفاده می گردد و در حال حاضر بعضی گوشی ها از چیپست های 5 نانومتری بهره می برند و این نوع تراشه ها در آینده نزدیک راهی کامپیوترها خواهند شد. یک چیپست 5 نانومتری در مقایسه با نسل های قبلی خود انرژی کمتری را مصرف می نماید و عملکرد بهتری به ارمغان می آورد. اما 5 نانومتری بودن یک چیپست دقیقا چه معنایی دارد و چرا شرکت ها در پی کاهش این عدد هستند؟

چیپست 5 نانومتری چیست و چرا اهمیت بسیار زیادی دارد؟

فناوری ساخت چیپست چه معنایی دارد؟

روی هم رفته هر چقدر عدد مربوط به فناوری ساخت گوشی کمتر باشد، شرکت ها می توانند در یک محدوده معین تعداد بیشتری ترانزیستور تعبیه نمایند. هر چقدر تعداد ترانزیستورهای یک تراشه بیشتر باشد، قادر به انجام پردازش های بیشتری خواهد بود و در نتیجه قدرتمندتر محسوب می گردد. در همین رابطه باید به قانون مشهور مور اشاره کنیم. اگرچه این یک قانون علمی نیست، اما این قانون پیش بینی نموده که تعداد ترانزیستورهای موجود در مدار مجتمع تقریبا هر دو سال دو برابر می گردد.

شرکت های سازنده تراشه ها برای اینکه بهبود فناوری ساخت را بهتر نشان بدهند، از واحد نانومتر استفاده می نمایند. به اسم مثال اینتل از سال 2014 برای پردازنده های مختص کامپیوترهای دسکتاپ از فناوری ساخت 14 نانومتری استفاده می نماید. این شرکت به جای اینکه فناوری ساخت پردازنده های خود را تغییر بدهد، بیشتر تمرکز خود را به بهبود و کارایی طراحی این پردازنده ها معطوف نموده است.

از طرف دیگر، AMD برای پردازنده های سری رایزن از نوترین فناوری های ساخت استفاده می نماید. سری رایزن مبتنی بر فناوری 14 نانومتری بودند و فقط 4 سال بعد، سری رایزن 5000 با فناوری 7 نانومتری از راه رسیدند و در سال 2022 هم قرار است پردازنده های 5 نانومتری این شرکت به دست کاربران برسند.

تفاوت بین پردازنده های اینتل و AMD بسیار گسترده است و در این مطلب فقط می توانیم به طور بسیار خلاصه به این موضوع بپردازیم. روی هم رفته، اینتل پردازنده های خود را فراوری می نماید و برای سال ها در زمینه طراحی و ساخت آن ها رویکرد انحصارگرایانه ای داشت. اما AMD بعد از طراحی پردازنده های خود، فراوری آن ها را به شرکت تایوانی TSMC می سپارد که تراشه های شرکت هایی مانند اپل، انویدیا و کوالکام را هم فراوری می نماید.

از طرف دیگر، فناوری های ساخت نو و عدد نانومتر مربوط به آن ها بین شرکت های مختلف معنای یکسانی ندارد. این یعنی پردازنده 10 نانومتری اینتل لزوما توان کمتری نسبت به پردازنده 7 نانومتری AMD ندارد. به همین دلیل عدد نانومتر یک معیار مناسب برای مقایسه تراشه های مختلف نیست.

چرا شرکت ها دنبال پایین آوردن عدد نانومتر هستند؟

هر نانومتر معادل یک میلیاردم متر است. سال ها قبل طول گیت ترانزیستور عدد مربوط به فناوری ساخت را معین می کرد. اما چنین کاری برای آخرین بار در سال 1997 استفاده شد و در حال حاضر عدد نانومتر فقط یک اصطلاح تبلیغاتی محسوب می گردد.

یک چیپست 5 نانومتری در مقایسه با تراشه 7 نانومتری از فناوری ساخت پیشرفته تری بهره می برد اما هیچ ارتباط معینی بین ویژگی های پردازنده و عدد اختصاص داده شده برای آن وجود ندارد. به همین دلیل بسیاری از کارشناسان می گویند که پردازنده های 10 نانومتری اینتل که برای لپ تاپ ها استفاده می شوند، قابل مقایسه با پردازنده های 7 نانومتری AMD هستند.

پس چرا واحد نانومتر با وجود اینکه معیار مناسبی برای ارزش گذاری تراشه ها نیست، همچنان استفاده می گردد؟ در جواب به این سؤال باید بگوییم شرکت ها و البته کاربران به این معیار عادت نموده اند و به همین دلیل همچنان از آن استفاده می گردد. در رابطه با جایگزین کردن این معیار، ایده های مختلفی مطرح شده ولی شرکت های سازنده تراشه ها همچنان از واحد نانومتر استفاده می نمایند.

آیا چیپست های 5 نانومتری فراگیر شده اند؟

سری آیفون 12 و آیفون 13 مبتنی بر چیپست 5 نانومتری هستند. از بین تراشه های 5 نانومتری کوالکام هم می توانیم به اسنپدراگون 780G و اسنپدراگون 888 اشاره کنیم. بعلاوه اگزینوس 2100 هم از همین فناوری ساخت بهره می برد.

برای کامپیوترها هم باید بگوییم که AMD میخواهد در سال 2022 چیپست های 5 نانومتری خود را راهی بازار کند. اینتل هم مشغول آماده سازی پردازنده های 5 نانومتری است ولی در آینده نزدیک شاهد آن ها نخواهیم بود. در عوض، این شرکت اواخر 2021 یا اوایل 2022 پردازنده های دسکتاپ خود را با فناوری 10 نانومتری عرضه خواهد نمود. اواخر 2022 یا 2023 هم قرار است پردازنده های 7 نانومتری اینتل از راه برسند و احتمالا سال 2024 شاهد رونمایی از پردازنده های 5 نانومتری اینتل خواهیم بود. اگرچه احتمال تغییر در تاریخ عرضه این پردازنده ها وجود دارد، اما به نظر می رسد اینتل فعلا به این زمان بندی پایبند است.

ضمناً اینتل می خواهد برای پردازنده های 5 نانومتری خود از نام 20A استفاده کند که A مخفف آنگستروم است. هر آنگستروم معادل یک دهم نانومتر است و اینتل با این کار میخواهد معیار نوی برای پردازنده ها ایجاد کند. البته مانند نانومتر، آنگستروم هم فقط یک اصطلاح برای بازاریابی محسوب می گردد و هیچ ارتباطی با ویژگی های پردازنده فوق ندارد.

سخن آخر

در حال حاضر بیشتر گوشی های پرچم دار از چیپست 5 نانومتری استفاده می نمایند و این نوع چیپست ها به زودی راهی کامپیوترها هم می شوند. اما روی هم رفته این اعداد تراشه ها را نباید چندان جدی بگیرید و شرکت های سازنده با این کار فقط می خواهند تراشه های مختلف را متمایز نمایند.

منبع: How To Geek

منبع: دیجیکالا مگ
انتشار: 22 مهر 1400 بروزرسانی: 22 مهر 1400 گردآورنده: managore.ir شناسه مطلب: 1769

به "چیپست 5 نانومتری چیست و چرا اهمیت بسیار زیادی دارد؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "چیپست 5 نانومتری چیست و چرا اهمیت بسیار زیادی دارد؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید