نمای شهر با هنر زیبا می گردد

به گزارش ایستگاه بازی، فتانه احدی- البرز - خبرنگار:در دورانی که ما در آن به سر می بریم، به دلیل ویژگی های حاکم بر زندگی شهرنشینی، استفاده از آثار هنری در نقاط گوناگون شهر یکی از موثرترین راهکارها برای تلطیف شیوه زندگی مکانیکی، کاهش اضطراب و مقابله با افسردگی به شمار می رود.

نمای شهر با هنر زیبا می گردد

می توان با استفاده از آثار هنری همچون مجسمه ها، نقاشی های دیواری و آثار گوناگون حجمی در میادین، دیوارها و سایر بخش هایی که با نصب و جانمایی این گونه آثار همخوانی دارند، به محیط زندگی عمومی شهروندان جلوه و هویت تازه ای بخشید و نگاه شهروندان را با هنر آشنا کرد. هرچند توجه به این مقوله یکی از ضروریات زندگی در کلان شهرهایی همچون کرج است، اما همچنان فاصله بسیاری تا دستیابی به آن وجود دارد. موضوعی که هنرمندان خالق آثار شهری با نگاه خود به آن می پردازند.

  • احتیاج دوسویه مخاطب و هنرمند به آثار هنری شهری

یک هنرمند نقاش که سابقه فعالیت 15 ساله در زمینه نقاشی های دیواری و شهری دارد، می گوید: بدون شک عبور از کنار دیوارهای خاکستری و خالی از رنگ و جذابیت های بصری، به ویژه در شرایطی که با پدیده هایی همچون کمبود فضای سبز و آلودگی هوا در کرج روبه رو هستیم، برای رهگذران موضوع ناخوشایندی است. محمد کیانی ادامه می دهد: از طرفی دیده شدن و مورد نقد قرار دریافت آثار هنری برای هنرمند بسیار مطلوب است و یک هنرمند هنگامی که اثری هنری خلق می نماید، علاوه بر این که به احتیاج درونی خود پاسخ می دهد، میخواهد زیبایی آن اثر را با دیگران به اشتراک بگذارد. وی اضافه می نماید: معتقدم استفاده از آثار هنری در اماکن عمومی و معابر، با ذکر توضیح مختصری از سبک هنری اثر و نحوه اجرا، علاوه بر این که شیوه ای مناسب برای آشنایی شهروندان با مقوله هنر و شاخه های مختلف هنری در جامعه و تلطیف فضای معابر عمومی به شمار می رود، آثار هنری را در معرض نقد و قضاوت دیگران قرار می دهد و همین موضوع کوشش هنرمندان برای ارتقای سطح هنرشان را به دنبال خواهد داشت.

  • ناهمخوانی آثار هنری در معابر کرج

یکی از هنرمندان فعال در ساخت آثار حجمی و مجسمه های شهری با تاکید بر اهمیت جانمایی آثار هنری در معابر و در معرض نگاه شهروندان، می گوید: تاثیر وجود آثار هنری در جریان زندگی روزمره به روشنی قابل درک است. همان طور که وقتی یک نفر برای مدت طولانی جهت کویری را طی می نماید و ناگهان به محلی درختزار می رسد برای او یک شوک بصری اتفاق می افتد، در کار هنری نیز موضوع به همین شکل است.

علی کمالی ادامه می دهد: شهروندان به طور مداوم در خیابان ها با عناصر بصری مانند ساختمان ها، خودروها و سازه های گوناگون سروکار دارند که هیچ کدام به صورت حساب شده و کارشناسی شده کنار هم قرار نگرفته اند؛ بنابراین هنگامی که مخاطب در یکی از میدان های شهر با یک اثر هنری روبه رومی گردد، به خصوص هنگامی که این اثر جلوه رنگینی نیز داشته باشد، این صحنه موجب آرامش و استراحت بصری او خواهد شد. به گفته وی، در فضای شهری کرج تعریف مناسبی از این احتیاج بصری شهروندان نشده است و توجه چندانی به این مساله نمی گردد.

وی اضافه می نماید: معتقدم سلیقه بصری شهروندان در درازمدت تغییر می نماید؛ در شرایطی که آثار دم دستی و خالی از ارزش های هنری برای زینت بخشی به معابر شهر مورد استفاده قرار بگیرد، قوه بصری شهروندان تربیت نمی گردد و از درک ارزش های هنری باز می ماند. در این صورت اگر یک کار بازاریو خالی از ارزش های هنری قابل قبول را در کنار اثری فاخر به مردم ارائه کنیم، بیشتر آنها اثر بی ارزش را انتخاب می نمایند، زیرا سلیقه بصری آنها پرورش پیدا نکرده است. این هنرمند می گوید: در مقابل اگر در شهر آثاری ارزشمند و دارای معیارهای هنری قابل قبول داشته باشیم، می توانیم در درازمدت و با گذشت حدود 10 سال ذائقه هنری شهروندان را پرورش دهیم. در این شرایط مخاطب به مرور زیباپسند می گردد؛ در نتیجه هر اثر بی ارزشی نیز جای خود را در شهر باز نمی نماید.

  • بی توجهی به ظرفیت زیباسازی معابر

یک هنرمند البرزنشین که در زمینه هنر حکاکی نقش برجسته سابقه فعالیت بسیاری دارد، با اشاره به جای خالی آثار هنری در معابر کلان شهر کرج می گوید: به نظر من زمینه های هنری در البرز بسیار عالی است، اما یک مرکز تخصصی برای آنالیز و احتیاجسنجی هنری در کرج وجود ندارد. ناصر بخشی ادامه می دهد: این موضوع موجب شده است که از نظر شهری همگونی و هارمونی خاصی بین مجموعه آثار هنری در شهر ما وجود نداشته باشد، به طوری که می توان گفت کارهای هنری در کرج بسیار محدود و به صورت پراکنده اجرا می شوند، علاوه بر این در زمینه حمایت از صنایع دستی اقدام چشمگیر و موثری نمی گردد. وی اضافه می نماید: از طرفی فضاها و دیوارهای بسیاری در شهر وجود دارند که هم اکنون از نظر بصری جلوه مناسبی ندارند، اما می توان با استفاده از ایده پردازی و اجرای یک طرح یا اثر هنری جلوه و هویت تازه ای به آنها بخشید.

منبع: همشهری آنلاین
انتشار: 28 شهریور 1398 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: managore.ir شناسه مطلب: 280

به "نمای شهر با هنر زیبا می گردد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "نمای شهر با هنر زیبا می گردد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید