نماینده مجلس: امیدی به سفره های آب زیرزمینی کرمان نیست، آبخوان ها تلخ و اسیدی شده اند

به گزارش ایستگاه بازی، ابتدا باید لوله گذاری انجام و دستگاه پمپاژ مسقر گردد و بعد تخصیص سهیمه داده گردد، بهرحال اکنون آنچه مهم است قطعا آب خلیج فارس در تابستان به کرمان نخواهد رسید و تنش آبی شدید خواهد بود و به نظر می رسد آب در کرمان با قحطی و جیره بندی اداره گردد.

نماینده مجلس: امیدی به سفره های آب زیرزمینی کرمان نیست، آبخوان ها تلخ و اسیدی شده اند

عضو هیات نمایندگان استان کرمان در مجلس گفت: کرمان تقریبا سفره های آب زیرزمینی خود را به خاطر عمق و شوری بالا و یا به خاطر تلخی و اسیدی شدن آب از دست داده است، بنابراین امیدی به سفره های آب زیرزمینی در استان نیست.

به گزارش ایلنا، حسین جلالی با اشاره به اوضاع تامین آب در استان کرمان گفت: استان کرمان در دل کویر لوت قرار گرفته است و تقریبا سفره های آب زیرزمینی خود را به خاطر عمق و شوری بالا و یا به خاطر تلخی و اسیدی شدن آب از دست داده است، بنابراین امیدی به سفره های آب زیرزمینی در استان نیست.

وی اضافه نمود: ممکن است به صورت ناپایدار و مقطعی بتوانیم از آب زیرزمینی استفاده کنیم اما برای بلندمدت آبی موجود نیست.

عضو هیات نمایندگان استان کرمان در مجلس با بیان اینکه شهر کرمان تقریبا 2 هزار لیتر بر ثانیه کمبود آب دارد، گفت: بدتر از کرمان شهرهایی هستند که با تنش آبی شدید روبرو هستند، اکنون رفسنجان، انار، زرند، سیرجان و شهربابک با تنش آبی شدید روبروند.

وی بیان داشت: برای حل معضل کم آبی در استان پیش بینی شده بود که از خلیج فارس انتقال آب داشته باشیم، اکنون آب از گل گهر و مس رفسنجان عبور نموده و به چادرملوی یزد رسیده، با توجه به سرمایه گذاری گل گهر مشکل سیرجان تا حدی حل شده و تنش آبی رفع شده است. کرمان 1000 میلیارد تومان اعتبار احتیاج دارد که لوله گذاری انجام گردد، 115 کیلومتر باید لوله گذاری گردد که به آب خلیج فارس متصل گردد این اندازه اعتبار(1000 میلیارد تومان) را باید معادن مس و گل گهر تامین نمایند که متاسفانه به تعهدات خود عمل نمی نمایند و اکنون قرارگاه به صورت نسیه و غیرنقدی کار را پیش می برد ولی در هر حال تا حدی امکان اجرا دارد و ممکن است با مشکل روبرو گردد و نتیجه اینکه در تابستان که تنش بالا می رود آب به کرمان نخواهد رسید.

جلالی اعلام کرد: اگر به تعهدات عمل می شد تنها 50 کیلومتر از لوله گذاری کرمان به جای مانده بود و مشکل این شهر حل می شد، رفسنجان هم فقط 16 کیلومتر با مخزن آب فاصله دارد و همه چیز فراهم است و تنها باید سفارش لوله 900 به سلفچگان داده گردد تا به شبکه خلیج فارس متصل گردد. 500 هزار نفر در ابتدای تابستان از تنش آبی نجات پیدا نمایند اما 16 کلیومتر معلق مانده است.

وی با بیان اینکه دغدغه ای برای اجرای پروژه ها وجود ندارد، توضیح داد: این 16 کیلومتر 100 میلیارد تومان هزینه برای تامین لوله احتیاج دارد، اکنون تمام دستگاه ها در رفسنجان مستقر هستند فقط باید لوله و تجهیزات برسد تا بتوان به سرعت اوضاع را بهبود بخشید.

این نماینده مجلس در ادامه گفت: چالش دیگر آب استان این است که بعد از اتصال شبکه به خلیج فارس تعیین نیست که آیا وزارت نیرو آب را خریداری و تخصیص می دهد یا اینکه اجرانمایندگان موظفند آب را مستقیم تحویل دهند، هنوز دستوری در این خصوص داده نشده که این آب چگونه واگذار گردد.

وی یادآور شد: ابتدا باید لوله گذاری انجام و دستگاه پمپاژ مسقر گردد و بعد تخصیص سهیمه داده گردد، بهرحال اکنون آنچه مهم است قطعا آب خلیج فارس در تابستان به کرمان نخواهد رسید و تنش آبی شدید خواهد بود و به نظر می رسد آب در کرمان با قحطی و جیره بندی اداره گردد.

جلالی در ادامه درباره بروز پدیده فرونشست در پی کم آبی در استان گفت: هر جا سفره آب زیر زمینی فروکش کند فرونشست زمین را داریم که به صورت گسل های زلزله و یا به صورت خشک شدن قناتها ظاهر می گردد هنوز در شهر شبکه آب و فاضلاب نداریم و همچنان فاضلاب وارد سفره ها می گردد، اما در بعضی منطقه ها که سفره های آب زیرزمینی تغذیه نمی شوند فرونشست داریم، ضمن اینکه روی خط زلزله و گسل هم هستیم و این مخاطرات استان را تهدید می نماید.

منبع: عصر ایران
انتشار: 21 خرداد 1402 بروزرسانی: 21 خرداد 1402 گردآورنده: managore.ir شناسه مطلب: 2202

به "نماینده مجلس: امیدی به سفره های آب زیرزمینی کرمان نیست، آبخوان ها تلخ و اسیدی شده اند" امتیاز دهید

1 کاربر به "نماینده مجلس: امیدی به سفره های آب زیرزمینی کرمان نیست، آبخوان ها تلخ و اسیدی شده اند" امتیاز داده است | 1 از 5
امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "نماینده مجلس: امیدی به سفره های آب زیرزمینی کرمان نیست، آبخوان ها تلخ و اسیدی شده اند"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید