قرص موکولین برم هگزین چیست و در چه مواردی مصرف می گردد؟

به گزارش ایستگاه بازی، یکی از روشهایی که برای بر طرف کردن خلط گلو استفاده میشود،  درمان دارویی با مصرف قرص یا شربت موکولین برم هگزین (Bromhexine) است. اگر قصد مصرف این دارو را دارید باید با عوارض آن مثل سردرد، سرگیجه، عرق کردن و حساسیت پوستی را بدانید.

قرص موکولین برم هگزین چیست و در چه مواردی مصرف می گردد؟

سرد شدن هوا در زمستان ما را به یاد سرفه های پشت سر هم می اندازد. معمولا در چنین شرایطی به دنبال دارویی برای رفع خلط گلو و سرفه های ناشی از آن هستیم. قرص موکولین برم هگزین از جمله داروهای خلط آور است که برای رفع خلط سینه و سرفه مورد استفاده قرار می گیرد. 

چطور می توانیم خلط گلو را از بین ببریم؟

خلط ماده ای چسبنده است از دستگاه تنفسی حمایت نموده و به هنگام سرماخوردگی و آنفلوانزا ویروس ها و سایر آلودگی ها را به دام می اندازد. از آنجاییکه انباشته شدن خلط در گلو برای فرد بیمار ناراحت نماینده است باید به دنبال راهی برای رفع کردن آن باشیم. یکی از بهترین و موثرترین روش ها مرطوب نگه داشتن محیط است. حتما شنیده اید که بخور دادن یاری زیادی به رفع خلط می نماید. در واقع مرطوب نگه داشتن راه تنفسی خلط ها را رقیق نموده و به خروج آسان تر آن ها یاری می نماید. علاوه بر این مصرف مایعات گرم و همچنین مصرف آنتی بیوتیک ها و آنتی اکسیدان های طبیعی مثل شلغم و لیمو ترش تا حد زیادی برای رفع این عارضه یاری نماینده هستند. یکی دیگر از روش های رایج و موثر غرغره کردن محلول آب و نمک است. اگر این کار به طور مداوم انجام شود خلط گلو کم کم از بین می رود. در نهایت اگر با این روش ها بهبود پیدا نکردید می توانید با مراجعه به پزشک از داروهای موثر در این زمینه مثل قرص موکولین برم هگزین بهره ببرید.

قرص موکولین برم هگزین چیست؟ همانند شربت برم هگزین، قرص موکولین برم هگزین (Bromhexine) دارویی است که به عنوان خلط آور در درمان اختلالات تنفسی مورد استفاده قرار میٰ گیرد. این دارو خاصیت آنتی اکسیدانی دارد و برای بچه ها بزرگتر از دو سال و افراد بالغ مورد استفاده قرار می گیرد. این دارو با کاهش چسبندگی ترشحات را رقیق نموده و خروج آن ها را آسان می نماید.

نام های تجاری، موارد مصرف، عوارض و تداخل دارویی

نام های تجاری-
موارد مصرفخلط آور

درمان سرفه

عوارضسردرد، سرگیجه، عرق کردن، مسائل گوارشی، مسائل تنفسی و حساسیت پوستی
تداخل داروییتداخل دارویی خاصی ندارد اما بهتر است در این رابطه با پزشک مشورت شود

مقدار مصرف قرص موکولین برم هگزین

دوز مصرف قرص موکولین برم هگزین طبق شرایط پزشکی ، سن بیمار و تشخیص پزشک مشخص می شود. این قرص برای کودکان زیر 2 سال ممنوعیت مصرف دارد.

میزان مصرف معمول این دارو برای بزرگسالان و کودکان بالای 2 سال به شرح زیر است:

مقدار مصرف قرص برم هگزین برای بزرگسالان: مقدار 1 الی 2 قرص در 3 الی 4 بار در روز می باشد که بر اساس شرایط بیماری تجویز می شود.

مقدار مصرف قرص برم هگزین برای کودکان 5 تا 10 سال: 4 میلی گرم قرص در هر 6 ساعت تجویز می شود.

نکاتی که در ارتباط با مصرف این دارو باید بدانید

  1. بیماران مبتلا به اختلالات کبد یا کلیه باید از مصرف برم هگزین خودداری نمایند مگر اینکه پزشک از آن ها بخواهد.
  2. اگر علائم بیماری شما پس از گذشت 14 روز بهبود نیافت حتما با پزشک خود مشورت کنید.
  3. دکتر خود را در جریان تمام داروهای شیمیایی و گیاهی که برای درمان سرفه خود استفاده می کنید قرار دهید.
  4. از مصرف این دارو در سه ماهه اول بارداری باید خودداری کنید مگر اینکه پزشک برای شما تجویز نموده باشد.
  5. بیماران مبتلا به زخم معده و دردهای شکمی از مصرف آن بهتر است خودداری نمایند.
  6. زنان شیرده نباید از این دارو استفاده نمایند.
  7. برای جلوگیری از عوارض گوارشی، بهتر است دارو پس از غذا مصرف شود.
  8. در صورتیکه به این دارو حساسیت دارید از مصرف آن صرفنظر کنید.
  9. دوره درمان را کامل کنید.

چنانچه به منظور رفع سرفه هایی که گریبانگیرتان شده اند قصد مصرف این دارو را دارید بهتر است در لینک زیر با درمان های خانگی آن هم آشنا شوید.

شربت موکولین برم هگزین

شربت موکولین برم هگزین داروی خلط آور است که با کاهش چسبندگی ترشحات را رقیق و خروج را آسان می کند و برای درمان سرفه، رفع خلط سینه و سینوزیت تجویز می شود.شربت موکولین برم هگزین برای افرادی که در سرماخوردگی و آنفولانزا دچار خلط می شوند نیز تجویز می شود تا بتوانند راحت تنفس کنند.شربت برم هگزین برای کودکان زیر دو سال ممنوع می باشد و نباید مصرف کنند. شربت برم هگزین دارای خواص آنتی اکسیدانی می باشد و برای افراد بالغ تجویز می شود.برم هگزین نباید برای درمان سرفه های خشک استفاده شود.

موکولین برم هگزین علاوه بر شربت و قرص موکولین برم هگزین  به شکل آمپول برم هگزین نیز در دسترس می باشد که بر اساس تشخیص پزشک تجویز می شود.

سخن آخر

در نهایت توصیه ما این است که هیچ دارویی را بدون تجویز پزشک مصرف نکنید و قبل از مصرف نیز از طریقه مصرف و نیز عوارض احتمالی به خوبی آگاه باشید.

امیدواریم از این مطلب استفاده کافی را برده باشید. خواهشمندیم در صورتیکه تجربه مصرف این دارو را داشته و دیدگاهی در این باره دارید با دیگر خوانندگان در قسمت نظرات به اشتراک بگذارید.

انتشار: 13 مرداد 1400 بروزرسانی: 13 مرداد 1400 گردآورنده: managore.ir شناسه مطلب: 1384

به "قرص موکولین برم هگزین چیست و در چه مواردی مصرف می گردد؟" امتیاز دهید

132 کاربر به "قرص موکولین برم هگزین چیست و در چه مواردی مصرف می گردد؟" امتیاز داده اند | 4.4 از 5
امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "قرص موکولین برم هگزین چیست و در چه مواردی مصرف می گردد؟"

3 دیدگاه

معصومه 28 اردیبهشت 1401

با سلام، این داروی خوبی هست برای درمان خلط گلو فقط یه کم گلو رو خشک می کنه و سوزش میاره

پاسخ به معصومه

سینا 12 اردیبهشت 1401

با سلام و عرض احترام؛ مدت ها پیش گوش های من به دلیل تجمع جرم گرفته شده بود و البته کمی درد هم در گوش سمت راستم داشتم؛ به پزشک مراجعه کردم ولی متاسفانه با شستشویی که انجام شد جرم ها به علت تنگی کانال گوش هایم تخلیه نشدند؛ به پزشک متخصص مراجعه کردم که با دستگاه ساکشن جرم ها را تخلیه کردند؛ ایشان بعد از اتمام داروی موکولین برام تجویز کردند؛ با توضیحاتی که در مقاله شما بزرگواران خواندم ارتباط این دارو با مشکلی که داشتم را متوجه نشدم؛ چنانچه ممکن است در این خصوص بنده رو راهنمایی نمایید؛ مجدداً بابت مقاله مفید و زحماتتان تشکر به عمل می آورم.

پاسخ به سینا

سلیم 7 آذر 1400

توضیحات خوبی بود
تشکر

پاسخ به سلیم
* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید