طراحی داخلی موزه دفینه برنده جایزه انجمن معماری شد

به گزارش ایستگاه بازی، ایسنا/ براساس آخرین خبرهای بدست رسیده، طراحی داخلی موزه دفینه برنده جایزه انجمن معماری شد.

طراحی داخلی موزه دفینه برنده جایزه انجمن معماری شد

جهت دریافت مشاوره خدمات قیمت چاپ کاتالوگ a4 از بهترین و مجربترین طراحان کشور همراه ما باشید. از طراحی تا چاپ کاتالوگ های تبلیغاتی حرفه ای را با بهترین قیمت از ما بخواهید.

جایزه به موزه دفینه تهران رسید

محسن موسوی پیرامون طراحی داخلی موزه دفینه برنده جایزه انجمن معماری شد، بیان نمود: طراحی با کاربری موزه باید به صورتی انجام گیرد که تمام حواس پنجگانه بازدیدنمایندگان موزه توجه به فضای داخلی و آثار آن جلب گردد که در طراحی فضا لابی مجموعه موزه دفینه به آن توجه خاصی شده؛ از دیدگاه تیم طراحی، شفافیت و خوانایی فضای داخلی طراحی شده یکی از اصول طراحی موزه بوده به همین دلیل در طراحی به آن دقت شده است.

وی با بیان اینکه منظر داخلی، طبیعت و رایحه درمانی در راستای افزایش سلامت کاربران مورد توجه بوده، توضیح داد: با توجه به قرارگیری بنا در شهر تهران و مشکل آلودگی این شهر، همچنین زندگی شهری و فاصله دریافت از طبیعت در طراحی فضای داخلی لابی موزه دفینه، به منظر داخلی و رایحه درمانی توجه ویژه ای شده است.

عضو هیئت علمی گروه معماری دانشگاه مازندران گفت: معماران گذشته در طراحی ساختمان اصلی این بنا نیز به مسائل ارگانیک، نزدیکی و ورود طبیعت به بنا توجه داشته اند؛ بنابراین، این موضوع جزیی از هویت اصلی بنا بوده و باید در باز طراحی نیز به آن پرداخته می شد.

موسوی اعلام کرد: استفاده از گیاهان دارویی، زینتی و شفابخش به صورت دیوار سبز جهت ایجاد فضای مطبوع در کنار افزایش سلامت کاربران یکی از راهکارهای افزایش سطح سلامت جامعه و کنترل رطوبت، دما و تهویه در راستای افزایش آسایش کاربران است.

وی لابی موزه دفینه تهران را فضایی برای تعاملات اجتماعی، فعالیت های هنری و فرهنگی بر پایه تعاملات و ارتباط اجتماعی که رشد پیدا می نمایند دانسته و یادآور شد: به همین دلیل در طراحی این فضا با توجه به اصول بهداشتی و فاصله گذاری اجتماعی در راستای مقابله با شیوع ویروس پرداخته شده است. موسوی اضافه کرد: همچنین در باز طراحی لابی و فضاهای ارتباطی به قابلیت چند کاربری بودن و ادغام با فضاهای دیگر نیز فکر شده است.

وی توجه به چالش طراحی برای مقابله با ویروس کرونا را جز دغدغه های مهم تیم طراحی عنوان نمود و اضافه کرد: پیش بینی این است که با شیوع بیماری کرونا و فراگیر شدن آن اصول جدید در طراحی و معماری ایجاد خواهد شد.

عضو هیئت علمی گروه معماری دانشگاه مازندران با اشاره به اینکه در این طرح با توجه به مشاهده، آنالیز و مطالعه ایده های ارائه شده توسط معماران، طراحان و نکات بهداشتی ارائه شده از طرف پزشکان، سعی در ارتقا، ترکیب و ارائه در قالب یک طرح منسجم معماری در راستای جلوگیری از شیوع و همچنین از بین بردن زنجیره بیماری در کنار استفاده حداکثری از فضا برای کاربران شده، اعلام کرد: چیدمان جدید مبلمان ها، توجه به فاصله گذاری اجتماعی، طراحی دستگیره ها و بازشوها، نکات و نوآوری های مربوط روشویی و سرویس بهداشتی، سیستم های ضدعفونی نماینده فضا و کاربران از جمله این مواردی هستند که از آنها در این طرح استفاده شده است.

وی با اشاره به توجه و کوشش برای بازنمایش تاریخچه، هویت، فلسفه، مفاهیم بنا و اهداف معماران گذشته توضیح داد: تیم طراحی با توجه به مطالعه دقیق منابع کتابخانه ای و همچنین مصاحبه های صورت گرفته با معماران گذشته اثر، سعی به حفظ فلسفه و ادامه راستا آنها با توجه به تغییر کاربری در باز طراحی فضایی این مجموعه داشته است.

موسوی گفت: با توجه به خصوصیات خاص بنا در باز طراحی فضای داخلی بدنبال یکپارچگی معماری نما، جداره و دیواره ها، کف و سقف مجموعه در طراحی کانتر، فضای ویتینگ و مبلمانها شده است.

وی با بیان اینکه در چالش امنیت در کنار حفظ ورود نور طبیعی به لابی با توجه به تغییر کاربری و تبدیل شدن بنا به عنوان یک موزه تخصصی، احتیاج به رعایت ضوابط و قوانین پدافند غیرعامل و مباحث امنیتی، استفاده از شیشه در نمای طبقه اول جایز نیست، اظهار کرد: همچنین استفاده حداکثری از نور طبیعی در ساعات مختلف روز نیز از موارد مهم طراحی بود؛ بنابراین در این پروژه برای پاسخ به این چالش پیشنهاد استفاده از بتن عبور دهنده نور مطرح شد که هم عبور نور و استفاده از نور طبیعی و هم مباحث امنیتی و ایزوله بودن فضای موزه تامین گردد.

ترکیب پوسته دوم هوشمند و بتن عبور دهنده نور

عضو هیئت علمی گروه معماری دانشگاه مازندران یادآورشد: با توجه به نما اصلی بنا به عنوان یک نوآوری در زمان خود، در طراحی نمای همکف با حفظ اهداف، مفاهیم و فلسفه طراحان قبلی سعی به استفاده از چند نوآوری دیگر شده است تا بار دیگر این بنا اتفاق های خاصی را برای نخستین بار در معماری ایران رقم بزند.

وی اضافه کرد: طراحی جداره خارجی پویا مشابه یک موجود زنده قابل سازگاری با تابش و شرایط اقلیمی موجود در کنار پاسخ دهی به رفتار کاربران در داخل جهت تامین حداکثری آسایش کاربران بنا یکی از ایده های اصلی طراحی نما طبقه همکف پروژه است.

موسوی در خصوص چگونگی آماده سازی کاربران برای درک بهتر فضا و آثار اعلام کرد: طراحی با هدف درگیر کردن حواس پنجگانه و توجه به اصول پدیدارشناسی جهت بالا بردن میزان آمادگی و همخوانی با فضا داخلی لابی در کنار آماده سازی حواس برای درک حداکثری آثار درون تالارهای نمایش آثار از اهداف طراحی بخش لابی این پروژه بوده است.

عضو هیئت علمی گروه معماری دانشگاه مازندران گفت: استفاده از معماری و مبلمان جوابگو در طراحی را با تغییر و حرکت کاربر در فضا، مبلمان، جداره ها و نورپردازی تغییر در فضا ایجاد می گردد که این امر موجب تشویق در راستای فعالیت و بازدید از فضاهای مختلف لابی می نماید.

وی اضافه کرد: استفاده از نور، سایه و رنگ در کنار سیستم های معماری جوابگو باعث ایجاد فضای پویا و جذاب برای مخاطبان و تشویق به حرکت در راستاهای طراحی شده می گردد. همچنین در فضاهایی که احتیاج به مکث بوده از المان ها و معماری ایستاگرا استفاده شده تا کاربر ناخودآگاه در آن فضاها زمان بیشتری را بایستد و درک بهتری از آثار داشته باشد.

موسوی اعلام کرد: در طراحی توجه به همه اقشار جامعه بوده است، تمامی اقشار جامعه با تمام محدودیت ها حق استفاده از فضاهای عمومی را دارند، در این طرح کوشش تیم طراحی بر این بوده تا با توجه به شرایط اقشار مختلف مانند نابینایان، معلولان، ناشنوایان یا حتی سالمندان و بچه ها که دارای بعضی محدودیت های حرکتی هستند فضایی طراحی گردد تا تمامی این عزیزان بتوانند از آن بهره مند شوند.

عضو هیئت علمی گروه معماری دانشگاه مازندران یادآورشد: استفاده از خط بریل، کد QR کامل توضیحات علمی و تاریخی اثر و فایل های صوتی به زبان های مختلف از ایده های مورد استفاده در بازطراحی موزه دفینه است.

تور مجازی برای استفاده و آشنایی با آثار هنری از همه جای دنیا بصورت 24 ساعته

وی توضیح داد: گاهی از اوقات شرایط حضور فیزیکی برای مطالعه، مشاهده و استفاده از آثار هنری موزه برای علاقمندان وجود ندارد؛ تور مجازی موزه با استفاده از دوربین های تور آنلاین برای مشاهده، فایل های واقعیت اضافه کرده آثار به همراه واقعیت مجازی محیط موزه جهت مطالعه، استفاده و دسترسی علاقمندان به آثار از همه نقاط دنیا و همه ساعات شبانه روز ایجاد می نماید.

موسوی اعلام کرد: این موضوع علاوه بر این باعث افزایش نظارت عمومی و بالا رفتن امنیت موزه می گردد.

عضو هیئت علمی گروه معماری دانشگاه مازندران با بیان اینکه در راستای حفظ و گسترش هنرهای مختلف به ویژه هنر ایرانی و افزایش مراجعه نمایندگان و بازدیدنمایندگان استفاده از کاربری های مختلف و مرتبط بارفضای موزه باعث حضور بیشتر و زنده تر بودن فضا می گردد، اظهار کرد: همچنین هنر ایرانی از سالها نسل به نسل آموزش داده شده است. این زنجیره نباید از بین برود و این هنرها نباید به فراموشی سپرده شوند؛ کارگاه ها و فضای آموزشی برای آشنایی و فراگیری هنرهای مختلف ایرانی در بخش آموزشی موزه در نظر گرفته گردد.

موسوی در خصوص استفاده از مصالح بازیافتی در راستا ترویج مصالح بازیافتی مانند بتن بازیافتی و فرآورده های سلولوزی، رسی و فلزی در بعضی از بخشها گفت: استفاده حداکثری از نور طبیعی به وسیله بتن عبوردهنده نو، کانال های انعکاسی نور و لوسترهای فیبری نوری، ذخیره سازی نور خورشید و بازپخش آن در فضا در شب با استفاده از مواد با خاصیت لومینسانس و فوتولومینسانس، توجه به اصول طراحی پدافند غیرعامل جهت افزایش امنیت فضا، آثار و کاربران، توجه به اصول CPTED پیشگیری از جرم به وسیله طراحی محیطی در طراحی فضاها، توجه به اصول معماری سبز، معماری پایدار و توسعه پایدار در طراحی فضا و محیط موزه از مواردی بوده که در طراحی فضای لابی و پیشنهادها برای سایر بخش های موزه به آن پرداخته شده است.

منبع: همگردی
انتشار: 10 آبان 1399 بروزرسانی: 10 آبان 1399 گردآورنده: managore.ir شناسه مطلب: 1171

به "طراحی داخلی موزه دفینه برنده جایزه انجمن معماری شد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "طراحی داخلی موزه دفینه برنده جایزه انجمن معماری شد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید