دستبرد و تعرض گسترده سوداگران گنج به یکی از تپه های تاریخی داراب

به گزارش ایستگاه بازی، ایسنا/ براساس آخرین خبرهای منتشر شده، دستبرد و تعرض گسترده سوداگران گنج به یکی از تپه های تاریخی داراب صورت گرفت.

دستبرد و تعرض گسترده سوداگران گنج به یکی از تپه های تاریخی داراب

سیاوش آریا، کنشگر و پژوهشگر میراث فرهنگی در استان فارس گفت: تپه تاریخی مهره ای در یکی از روستاهای شهر داراب در استان فارس مورد دستبرد گسترده سوداگران اموال تاریخی و فرهنگی به بهانه های پوچ و خیال انگیز یافتن گنج قرار گرفته است. شوربختانه سودجویان فرومایه و نابخرد با کندوکاوهای غیرمجاز و توهم آمیز خود به لایه های باستان شناسانه این محوطه تاریخی و فرهنگی آسیب های برگشت ناپذیری وارد و آن را زیر و رو نموده اند.

این فعال میراث فرهنگی ادامه داد: تپه تاریخی مهره ای در شهر داراب در بدترین شرایط نگهداری و حفاظتی بسر می برد و از سوی تاراج گران یادمان های تاریخی و فرهنگی غارت شده و در چندین بخش از تپه گودال های بزرگ و کوچکی پدید آورده و به آن آسیب رسانده اند.

گذر خودروهای سنگین و رد لاستیک آنها از سوی زمین داران و کشاورزان از دیگر چالش های این تپه تاریخی است که آریا به آن اشاره نمود و اضافه کرد: رد لوله ها برای آبیاری زمین های کشاورزی از روی عرصه تپه مهره ای از دیگر مسائل آن است.

این کنشگر میراث فرهنگی بعلاوه گفت: تپه تاریخی مهره ای از سوی مسئولان اداره میراث فرهنگی شهر داراب مورد بی مهری قرار گرفته و تا کنون ثبت ملی نشده است. بعلاوه تا کنون هیچ گونه آنالیز و کاوش و پژوهش های باستان شناختی در این محوطه انجام نشده است که همین موضوع سبب ناشناختگی و تعرض بیشتر سودجویان اموال تاریخی و فرهنگی و وقوع آسیب های دیگر می گردد.

آریا در اهمیت شهرستان داراب بیان نمود: داراب یکی از شهرهای مهم تاریخی و باستانی جنوب استان فارس و کشور است که به گفته باستان شناسان دارای غنای فرهنگی ویژه ای بوده و از اهمیت ویژه ای در زمینه مطالعات تاریخی و باستان شناختی برخوردار است، اما دوری از مرکز استان و رسیدگی نکردن مسئولان و بی توجهی به این شهر باستانی و تاریخی، انگیزه نابودی و آسیب های پیاپی به یادمان های تاریخی و ملی آن شده است.

این کنشگر میراث فرهنگی در ادامه به واکنش بعضی مسئولان میراث فرهنگی به گزارش های مربوط به شرایط نابسامان آثار باستانی و تخریب گسترده آنها اشاره نمود و اضافه کرد: اگر میراث فرهنگی خواب نیست و بیدار و هوشیار است، نخست هرچه زودتر این محوطه تاریخی را ثبت ملی نموده و دیگر اینکه از آن به درستی حفاظت و پاسداری کند.

منبع: همگردی
انتشار: 22 تیر 1401 بروزرسانی: 22 تیر 1401 گردآورنده: managore.ir شناسه مطلب: 2035

به "دستبرد و تعرض گسترده سوداگران گنج به یکی از تپه های تاریخی داراب" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "دستبرد و تعرض گسترده سوداگران گنج به یکی از تپه های تاریخی داراب"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید