حسگر ردیابی آمونیاک برای تشخیص پزشکی و امنیت غذایی فراوری شد

به گزارش ایستگاه بازی، به گزارش خبرنگاران، تشخیص گزینشی و سریع غلظت های مختلف گاز آمونیاک کاربردهای وسیعی دارد و در تشخیص پزشکی و ارزیابی کیفیت و ایمنی مواد غذایی فاسد شدنی از اهمیت بالایی برخوردار است.

حسگر ردیابی آمونیاک برای تشخیص پزشکی و امنیت غذایی فراوری شد

اما یکی از موانع اصلی در تشخیص آمونیاک، گزینش پذیری و مهار اثر سایر گازهای مزاحم مانند دی اکسید کربن است.

به همین دلیل گروهی از محققان بین المللی با همکاری فریبا دهقانی یک حسگر مبتنی بر کاغذ با پوشش پلی استایرن سولفونات (PSS) را به عنوان یک سیستم چند منظوره کارآمد برای تشخیص و تمایز آمونیاک از دی اکسید کربن در سطوح با رطوبت بالا با رفتار مقاومتی متمایز ابداع نموده اند.

مقاومت این سنسور در مجاورت دی اکسید کربن افزایش و در مجاورت NH3 به شدت کاهش می یابد. علت این امر واکنش آن با گروه عملکردی PSS است. این حسگر می تواند به طور گزینشی آمونیاک را در مجاورت ترکیبات یا گازهای آلی فرار دیگر بسنجد.

در تحقیق مذکور ارتباطی خطی بین مقاومت و غلظت آمونیاک با طیف وسیعی از تشخیص گاز مذکور از 0.25 ppm تا 2500 ppm مشاهده شد. چنین حسگری نسبت به سایر حسگرهای تجاری موجود با محدوده تشخیص باریک از 1 ppm تا 100 ppm بسیار فزونی دارد.

علاوه بر این، سنسور می تواند فاسد شدن گوشت را در دماهای مختلف (23 تا 4 درجه سانتیگراد) آنالیز کند.

بنابراین حسگر پلی استایرن سولفونات مبتنی بر کاغذ یکبار مصرف، پتانسیل بالایی برای توسعه یک دستگاه مقرون به صرفه قیمت و قابل حمل برای تشخیص پزشکی و معین کیفیت و ایمنی مواد غذایی فاسد شدنی دارد.

منبع: خبرگزاری مهر
انتشار: 26 اردیبهشت 1402 بروزرسانی: 26 اردیبهشت 1402 گردآورنده: managore.ir شناسه مطلب: 2191

به "حسگر ردیابی آمونیاک برای تشخیص پزشکی و امنیت غذایی فراوری شد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "حسگر ردیابی آمونیاک برای تشخیص پزشکی و امنیت غذایی فراوری شد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید