ثبت درخت کهن سال بنه سبزپوش سربیشه در فهرست میراث ملی

به گزارش ایستگاه بازی، درخت کهن سال بنه سبزپوش سربیشه در همایش میراث طبیعی کشور در فهرست میراث ملی نهاده شد.

ثبت درخت کهن سال بنه سبزپوش سربیشه در فهرست میراث ملی

به گزارش خبرنگاران به نقل از روابط عمومی اداره کل میراث فرهنگی خراسان جنوبی، زهرا رضایی ملکوتی کارشناس ثبت میراث طبیعی استان گفت: بنه کهن سال و زیبای سبزپوش داخل روستای میرخان و در مجاورت مزار و گورستان روستا قرار گرفته است. به دلیل علاقه و اعتقاد عمیق مردم به آن، دارای ارزش و احترام زیادی است. وجود دخیل بر شاخه های درخت نشان از قداست و ارزش معنوی آن است.

او اضافه نمود: درخت دارای تاج نامتقارن بوده و تقریباً سرسبز و شاداب است. خشکیده بودن بعضی شاخه ها لابلای شاخ و برگ درخت نشان از پشت سر گذاشتن چند دوره خشک سالی در منطقه است. تنه دارای پیچ وتاب بوده و از سطح زمین به شش تنه فرعی تقسیم شده است. طبق تحقیقات محلی قسمت زیادی از تنه زیرخاک مدفون است.

ملکوتی ادامه داد: بر اساس آنالیز های کارشناسی سن این درخت تقریباً 600 تا 650 سال است. این درخت از گذشته های دور توسط یکی از مریدان روستا به نام شیخ احمد صوفی به درخت حیدر علی نام گذاری شده و شهرت دارد. مراسم مختلف مذهبی در روزهای آدینه و مناسبت های دیگر (نماز عید فطر و نماز میت) در اطراف درخت برگزار می گردد. در مجاورت درخت و مزار، سازه ای موقت توسط دهیاری روستا برای برگزاری نمازهای جماعت ساخته شده است.

او اضافه نمود: مهم ترین اقدام پس از ثبت یک اثر، حفاظت و نگهداری آن است ازآنجایی که این اثر ارزشمند است بنابراین همه نهادها و مردم خصوصاً اهالی روستا باید برای تحقق این امر مهم بکوشند.

منبع: میراث آریا
انتشار: 10 مهر 1398 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: managore.ir شناسه مطلب: 311

به "ثبت درخت کهن سال بنه سبزپوش سربیشه در فهرست میراث ملی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "ثبت درخت کهن سال بنه سبزپوش سربیشه در فهرست میراث ملی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید