توصیه هایی برای کنترل علائم بیماری ام اس

به گزارش ایستگاه بازی، مولتیپل اسکلروزیس (MS)، بیماری عصبی مزمن مغزی و نخاعی، شایع ترین بیماری عصبی است که جوانان را درگیر می نماید.

توصیه هایی برای کنترل علائم بیماری ام اس

به گزارش ایسنا، علت بیماری ام اس ناشناخته است. هرچند، متخصصان به این موضوع پی برده اند که عاملی، سیستم ایمنی را تحریک می نماید که به مغز و نخاع حمله کند.

سیستم ایمنی به غلاف میلین اطراف اعصاب آسیب می رساند که سیگنال های ورودی و خروجی مغز را مختل می نماید. به همین علت، افرادی که دچار این بیماری هستند، ممکن است به شدت در زندگی روزمره تحت تاثیر قرار بگیرند.

علائم ام اس می تواند حاد یا مزمن باشد و از فردی به فرد دیگر فرق دارد. مهم این است که از علائم مختلف این بیماری مطلع بود.

علائم بیماری ام اس ممکن است شامل موارد زیر باشد:

مسائل حرکتی مانند احساس خستگی یا ضعف هنگام راه رفتن، صحبت کردن یا بلعیدن

گزگز یا بی حسی در اندام ها

اختلال عملکرد مثانه و روده

اختلال شناختی

تغییرات خلقی یا افسردگی

لرزش یا اسپاسم

سرگیجه

اختلال بینایی

در موارد شدید، افراد مبتلا به ام اس ممکن است دچار نابینایی و/یا فلج شوند.

هیچ درمان شناخته شده ای برای ام اس وجود ندارد. بنابراین، مدیریت علائم فاکتوری ضروری برای داشتن یک زندگی سالم همراه با این بیماری است.

پزشک ممکن است بسته به شدت علائم بیماری درمان های استروئیدی، تزریق خون یا فیزیوتراپی را انتخاب کند. با این حال، علاوه بر درمان های پزشک، اقدامات دیگری وجود دارد که می تواند مفید باشد. سایت مدیکال اکسپرس به بعضی از تغییرات سبک زندگی برای یاری به مدیریت علائم ام اس اشاره نموده است:

به اندازه کافی استراحت با کیفیت داشته باشید. افراد مبتلا به ام اس بیشتر از دیگران دچار اختلالات خواب می شوند. برای بهبود کیفیت خواب، سعی کنید قبل از خواب فکر خود را پاک نموده، تکنیک های آرامش بخش را تمرین کنید، وسایل الکترونیکی را از اتاق خواب خارج و برنامه خواب خود را تنظیم کنید.

ورزش کنید. اگر توانایی بدنی دارید، ورزش منظم می تواند به افزایش قدرت، تون عضلانی، تعادل و هماهنگی اندام ها یاری کند. شنا برای افرادی که گرما آن ها را اذیت می نماید گزینه بسیار خوبی است.

بدن خود را خنک نگه دارید. اگر دمای بدن بالا رود، علائم ام اس می تواند تشدید گردد. اجتناب از قرار گرفتن در معرض گرما با پوشیدن لباس های خنک می تواند مفید باشد.

رژیم غذایی متعادل را رعایت کنید. ممکن است رعایت رژیم غذایی مناسب برای سلامت قلب توصیه گردد. بعلاوه اندازه زیادی فیبر و آب برای یاری به مسائل روده ناشی از بیماری ام اس دریافت کنید.

استرس خود را کاهش دهید. هنگام استرس ممکن است علائم بیماری تشدید گردد. یوگا، تای چی، ماساژ، تنفس عمیق یا مدیتیشن همگی ممکن است به کاهش استرس یاری نمایند.

منبع: فرارو
انتشار: 6 مرداد 1401 بروزرسانی: 6 مرداد 1401 گردآورنده: managore.ir شناسه مطلب: 2049

به "توصیه هایی برای کنترل علائم بیماری ام اس" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "توصیه هایی برای کنترل علائم بیماری ام اس"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید