تجاوز مجازی آمریکا به مرزهای دیجیتالی اتحادیه اروپا

به گزارش ایستگاه بازی، خبرنگاران، گروه بین الملل مهدی پور حسنی: گسترش فناوری های اطلاعاتی و ارتباطاتی و شکل گیری فضای مجازی باعث شده بسیاری از مفاهیم سیاسی و اجتماعی در این فضا بازتعریف شوند.

تجاوز مجازی آمریکا به مرزهای دیجیتالی اتحادیه اروپا

با ما سفر کنید و با تور اروپا ارزان از قاره سبز دیدن کنید و با دریافت خدمات ویزای شینگن از گردش به دور اروپا لذت ببرید.

کارکرد مرز در واقع کنترل تعاملات، جریان ها و جلوگیری از آثار ناخواسته بر ساختارها و جمعیت مقیم در دولت های ملی است. در گذشته کنترل تعاملات تأثیرگذار بر اجزای دولت ملی مانند جمعیت، سرزمین، نهادهای حکومتی و مدنی به صورت فیزیکی انجام می شد ولی در فضای مجازی، ماهیت مرزها دچار تغییراتی شده به گونه ای که بجای خطوط فیزیکی شاخص هایی مانند دامنه، پورتال، سرورها و فیبرهای نوری به عنوان مرزهای مجازی کشورها شناخته شده است و هر کشوری که قدرت کنترل بیشتری براین ابزارها داشته باشد مرزهای فراخ تری برای خودش ترسیم کرده است.

دولت ها در کنار کوشش برای افزایش توان خویش در فناوری های اطلاعاتی با تنظیم مقرراتی سعی در کنترل، گسترش و دفاع از مرزهای خودشان کرده اند. این کوشش بوسیله بعضی از نهادهای منطقه ای نیز اجرا شده است.

در سال 2013 ادوارد اسنودن کارمند سابق آژانس امنیت ملی آمریکا از جاسوسی گسترده این آژانس از مقامات سراسر دنیا از جمله سران اتحادیه اروپا پرده برداشت این افشاگری باعث واکنش های اعتراضی میان مقامات و شهروندان اتحادیه اروپایی شد به گونه ای که پس از این رویداد اوباما با دستورالعمل اجرایی 28 سعی نمود یک نوع محدودیتی را برای سازمان های اطلاعاتی برای حفظ حریم خصوصی و افزایش نظارت بر فعالیت های اطلاعاتی اعمال کرده و از کاهش مشروعیت اقدامات این کشور در فضای مجازی جلوگیری کند ولی ترس از به خطر افتادن حریم خصوصی شهروندان توسط سازمان های اطلاعاتی آمریکا رفع نشد و این نگرانی در میان شهروندان اروپایی وجود دارد.

در واقع آژانس امنیت ملی آمریکا به مرزهای اتحادیه اروپایی تجاوز مجازی کرده و بجای امنیت فیزیکی، حریم خصوصی شهروندان این اتحادیه را نقض کرده و غنیمت این جنگ، اطلاعات خصوصی سیاست مداران و شهروندان اروپایی بوده است. به دنبال این اقدام آمریکا، موافقت نامه سپر حریم خصوصی جهت کنترل فضای انتقال دیتا و در واقع جلوگیری از تجاوز مجازی آمریکا به اتحادیه اروپا در سال 2015 تحت عنوان سیف هاربر امضا شد و درسال 2016 به شکل جدیدی تحت عنوان موافقت نامه سپر حریم خصوصی با اصلاحاتی به امضای مجدد در آمد.

این موافقت نامه به منظور عدم اعمال قانون نظارت آمریکا بر شهروندان اروپایی، شرکت ها دو سوی آتلانتیک را ملزم کرده بود تا استانداردهای اروپایی را برای انتقال دیتا بین دو طرف رعایت نمایند. یکی از دلایل اهمیت این موافقت نامه تأثیر آن بر همکاری های تجاری دو طرف آتلانتیک است که در سال 2018 در حوزه ای که با خدمات فاوا در ارتباط است به 345 میلیارد دلار رسیده بود.

همچنین اجرای این موافقت نامه در اتحادیه اروپایی پیامدهایی مانند تقویت منطقه گرایی دیجیتال، بهبود بخش های نو آوری دیجیتال مانند بانکداری باز و افزایش توان این اتحادیه در رقابت با آمریکا و چین شده است.

شرکت های آمریکایی نگرانی زیادی در مورد پیاده سازی قوانین موافقت نامه حریم خصوصی دو سوی آتلانتیک ابراز داشته اند مقامات آمریکایی ادعا کرده اند که این موافقت نامه باعث کاهش امنیت شهروندان می گردد زیرا با محدودیت در انتقال دیتا مانع مهمی برای تحقیقات جرایم و مسائل تروریستی ایجاد نموده است.

همچنین اتاق بازرگانی آمریکا نگرانی خویش را برای محدودیت های تجاری دیجیتال اعلام کرده بود. در دو سال اول اجرایی شدن این موافقت نامه 300 هزار شکایت برای نقض این موافقت نامه ثبت شد. در این خصوص فیس بوک 150 میلیون یورو و گوگل نیز ششصد هزار یورو برای عدم رعایت حق فراموشی شهروندان بلژیکی جریمه شد. یکی از دلایل مسائل ناشی از اجرایی شدن این موافقت نامه تفاوت در استانداردهای اروپا و آمریکا در موضوع حریم خصوصی است در آمریکا قانون نظارت بر فضای مجازی نقش مهمی دارد ولی اروپا این قانون را ناقض حریم خصوصی شهروندان خودش می داند.

این کشاکش ها ادامه پیدا کرد تا در نهایت مکس شرم فعال اطریشی در زمینه حفظ حریم خصوصی و بنیان گذار مرکز اروپایی حقوق دیجیتال علیه فیس بوک برای انتقال دیتا اروپا به آژانس امنیت ملی آمریکا به دادگاه اروپایی شکایت کرد و دیوان دادگستری اروپا این قانون را لغو کرد. در حال حاضر هنوز تعیین نیست که آیا اروپا و آمریکا در نظر دارند توافق جدیدی را امضا نمایند. رأس وزیر بازرگانی آمریکا گفت که از این تصمیم اروپا ناامید شده است ولی سعی می نمایند تا پیامدهای منفی آن را برای تجارت فراآتلانتیک کنترل کند.

لغو مجدد موافقت نامه حریم خصوصی بین دوسوی آتلانتیک علی رغم ارقام درشت تجارت دیجیتال بین دو طرف نشان دهنده اهمیت ماهیت و کارکردهای مرزهای دیجیتالی در جامعه اطلاعاتی دنیای و کوشش آمریکا و دیگر قدرت ها برای تثبیت قدرت در این فضای ژئوپلیتیکی شده است.

منابع:

جغرافیای سیاسی فضای مجازی، دکتر محمد رضا حافظ نیا، انتشارات سمت.

cfr.org/blog/cyber-week-review-july-16-2020

https://www.worldfinance.com/banking/top-5-ways-gdpr-has-impacted-digital-banking

https://fas.org/sgp/crs/row/IF10896.pdf

https://www.mehrnews.com/news/3567175

منبع: خبرگزاری مهر
انتشار: 1 آبان 1399 بروزرسانی: 1 آبان 1399 گردآورنده: managore.ir شناسه مطلب: 1153

به "تجاوز مجازی آمریکا به مرزهای دیجیتالی اتحادیه اروپا" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "تجاوز مجازی آمریکا به مرزهای دیجیتالی اتحادیه اروپا"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید