بیرون آوردن اکسیژن خاک ماه!، عکس

به گزارش ایستگاه بازی، گجت نیوز نوشت: بشر هر روز گام دیگری به سفر به ماه و کاوش در اعماق فضا نزدیک تر می گردد. حالا نیز دانشمندان پیروز به استخراج اکسیژن از خاک ماه شده اند. این دستاورد چگونه به دست آمده است؟

بیرون آوردن اکسیژن خاک ماه!، عکس

ناسا این روزها حسابی مشعول انجام دادن مقدمات سفر به ماه است. سفری که می تواند آینده بشر را برای همواره تغییر دهد و با پیروزیت های چند دهه گذشته فرق دارد.

استخراج اکسیژن از خاک ماه گامی مهم برای اقامت در فضا

بر اساس زمان بندی ناسا فضانوردان در قالب ماموریت آرتمیس 3 در سال 2025 روی ماه قدم خواهند گذاشت. این اقامت کمتر از یک هفته طول می کشد؛ اما قرار است در سفرهای بعدی هم مدت زمان اقامت و هم تعداد فضانوردان بیشتر گردد. حالا چرا امکان استخراج اکسیژن از خاک ماه فوق العاده مهم است؟ ناسا در حال آنالیز ساخت ایستگاه های دائمی روی ماه است و آژانس فضایی ژاپن نیز در همکاری با تویوتا می خواهد کامیون های مخصوص ماه را آماده کند.

در واقع چون نیروی جاذبه در ماه قابل مقایسه با زمین نیست، پرتاب موشک از سطح آن و سفر به دیگر سیاره ها نیز راحت تر انجام خواهد شد. شاید یکی از مهمترین مسائل برای انجام این برنامه جاه طلبانه تامین اکسیژن بود که حالا به لطف دانشمندان ناسا حل شده است. دانشمندان مرکز فضایی جانسون ناسا توانستند برای اولین بار در یک محیط خلاء از نسخه شبیه سازی شده خاک ماه اکسیژن استخراج نمایند.

برای اینکار یک محفظه کروی خاص با قطر 4.5 متر مورد استفاده نهاده شد. شرکت سیرا اسپیس یک رآکتور کربوترمال را به صورت اختصاصی برای اینکار طراحی نموده و در اختیار ناسا قرار داده بود. بدین منظور خاک شبیه سازی شده ماه ذوب و اکسیژن به وسیله فرآیند کاهش کربوترمال استخراج شد.

بیشتر بخوانید:

  • شهپاد آمریکایی که عبورش از تنگه هرمز خبرساز شد/ عکس

  • دست به یکی همه غول های اروپا برای رقابت با استار

  • تصویر آخرالزمانی هوش مصنوعی از دور دوم ریاست جمهوری بایدن!

دانشمندان بعلاوه قصد داشتند آزمایش تا جایی که ممکن است به شرایط ماه شبیه باشد. به همین دلیل یک لیزر پرقدرت به کار گرفته شد تا با استفاده از یک متمرکزنماینده انرژی خورشیدی، گرما را شبیه سازی کند. گرم شدن خاک ماه این امکان را برای دانشمندان فراهم کرد تا با استفاده از طیف سنج MSolo کربن مونوکسید را شناسایی نمایند.

فناوری اشاره شده این ظرفیت را دارد که در سال چند برابر وزن خود اکسیژن فراوری کند. بدین ترتیب امکان حضور پایدار انسان در ماه میسر خواهد شد. پیروز بودن آزمایش استخراج اکسیژن از نسخه شبیه سازی شده خاک ماه سبب شد که این فناوری به سطح آمادگی شش برسد که یعنی می تواند در فضا مورد آزمایش قرار گیرد.

با توجه به اینکه فناوری های مختلف مورد احتیاج برای حضور پایدار انسان در ماه همانند قطعات یک پازل در کنار هم قرار می گیرند، دور از انتظار نخواهد بود اگر بشر در طول دو دهه آینده حضوری بسیار گسترده در منظومه شمسی داشته باشد.

227321

منبع: خبرآنلاین
انتشار: 15 اردیبهشت 1402 بروزرسانی: 15 اردیبهشت 1402 گردآورنده: managore.ir شناسه مطلب: 2187

به "بیرون آوردن اکسیژن خاک ماه!، عکس" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "بیرون آوردن اکسیژن خاک ماه!، عکس"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید