بک X3 پرو خودروسازان بم ارزش خرید دارد؟ ، راهنمای جامع BAC X3 Pro

به گزارش ایستگاه بازی، بک X3 پرو در واقع همان میپل X3 پرو یا Ruilan X3 PRO است که به عنوان یک کراس اوور ساب کامپکت به وسیله خودروسازان بم وارد بازار خودرو ایران خواهد شد. این خودرو که با موتور 1.5 لیتری تنفس طبیعی و گیربکس CVT به فروش خواهد رسید اکنون در مرحله پیش فراوری واقع شده است.

بک X3 پرو خودروسازان بم ارزش خرید دارد؟ ، راهنمای جامع BAC X3 Pro
معرفی بک X3 پرو به وسیله بیت ران در نمایشگاه خودرو مشهد

بیت ران - محمد فتح اللهی - خودروسازان بم تصمیم دارد این محصول را با نشان اختصاصی BAC وارد بازار کند. اما نام اصلی این خودرو Maple است. برند Maple نیز در اصل زیر مجموعه جیلی چین است. اما جیلی به تنهایی این کراس اوور کوچک را به فراوری نمی رساند.

بلکه Maple به همراه لیفان سرمایه گذاری مشتری انجام دادند که در نتیجه آن برند Livan یا Ruilan در چین پدیدار شد. قرار بود در ابتدا خودروهایی که تحت برند Maple به فروش می رسیدند، صرفاً نمونه هایی از خودروهای ارزان قیمت و مالی برقی باشند. اما برند Ruilan تصمیم گرفت تا خودروهای احتراق داخلی را هم به خط فراوری خود اضافه کند.

بک X3 پرو یا Ruilan X3 PRO سبکی کاملاً مالی و خانوادگی را در چهره خود دارد. طراحی جلو پنجره این کراس اوور کوچک ما را به یاد محصولات جیلی می اندازد.

اما به غیر از این بخش، در سایر نقاط بدنه بک X3 پرو اثری از جیلی را مشاهده نمی کنیم. X3 پرو را اگر براساس اصول طراحی ارزان و ارزان بسنجیم، باید عنوان نمود که در بخش جلو، ظاهری قابل قبول دارد.

در نمای جانبی سعی شد تا خط شانه تیز و گلگیرهای ورم نموده قدری این بخش از سادگی خارج گردد. اما رینگ های 16 اینچی تمام زحمات طراحان را در شکیل کردن این نما از بین بردند.

در طراحی ظاهری این خودرو شاهد حجم ها و اصول طراحی خودروهای امروزی نیستیم. در نمای عقب X3 پرو هم می توان گفت که این بخش کاملاً یادآور خودروهای یک دهه گذشته است.

مشخصات فنی بک X3 پرو

این کراس اوور چینی که دستپخت جیلی و لیفان است، فقط با یک قوای محرکه در بازار خودرو چین قابل خرید است. تنها موتوری که Maple برای X3 پرو در نظر گرفت، یک نمونه 1.5 لیتری تنفس طبیعی است.

این موتور که با کد JLC-4G15C فراوری می گردد، یک محصول بسیار قدیمی از برند میتسوبیشی است. نسخه اصلی این موتور که در سال 1993 در زیر درب موتور میتسوبیشی میراژ قرار داشت می توانست 94 اسب بخار نیرو فراوری کند.

از سال 2005 این قوای محرکه در بسیاری از خودروهای چینی مشاهده شد. نمونه دو میل سوپاپ این موتور می تواند 109 اسب بخار نیرو فراوری کند که در بک X3 پرو هم همین ورژن از آن وجود دارد.

اما با بالابردن دور موتور تا 5600 دور در دقیقه، این موتور 1.5 لیتری تنفس طبیعی می تواند تا 111 اسب بخار نیرو در اختیار راننده بگذارد. البته خودروسازان بم بیان کرد که توان خروجی موتور بک X3 پرو، 102 اسب بخار در 5600 دور در دقیقه است.

گشتاور خروجی این موتور هم 143 نیوتن متر است که در دورهای 4400 تا 4800 برترین عملکرد خود را به نمایش می گذارد. تمامی نیرو و گشتاور این موتور به وسیله گیربکس CVT به محور جلو منتقل می گردد که می تواند این خودرو 1190 کیلوگرمی را به سرعت 160 کیلومتر در ساعت برساند. البته نمونه های دستی این خودرو در بازار چین تا 170 کیلومتر در ساعت هم می توانند به سرعت گیری خود ادامه دهند.

طول، عرض و ارتفاع X3 پرو به ترتیب برابر است با 4005×1760×1575 میلیمتر و فاصله بین دو محور آن نیز به 2480 میلیمتر می رسد.

ارتفاع این کراس اوور کوچک چینی از سطح زمین 185 میلیمتر است. فضای بار پنج سرنشین X3 پرو هم 400 لیتر است که در مقایسه با صندوق 600 لیتری جک S3 بسیار کمتر است.

امکانات رفاهی بک X3 پرو

بک X3 پرو در سه سطح رفاهی در بازار خودرو چین قابل خرید است. دو نسخه از آن با گیربکس پنج سرعته دستی به فروش می رسند که طبیعتاً قیمت پایین تری نیز دارند.

تنها یک نمونه از این کراس اوور کوچک با جعبه دنده CVT در بازار چین حضور دارد که همین نسخه از آن هم در ایران به وسیله خودروسازان بم عرضه خواهد شد.

ترمزهای ABS و EBD در تمامی مدل های این خودرو وجود دارند. اما ترمزهای یاریی BA، سامانه های کنترل کشش و پایداری فقط مختص به نسخه اتوماتیک آن هستند.

هشدار نبستن کمربند ایمنی فقط برای صندلی راننده وجود دارد و این کراس اوور چینی به سامانه مانیتورینگ فشار باد تایرها نیز مجهز است.

در بخش ایمنی، میپل X3 پرو فقط دارای ایربگ راننده و سرنشین کناری است. سنسور پارک تنها در سپر عقب آن وجود دارد و دوربین دید عقب هم به راننده برای پارک بهتر خودرو یاری می نماید.

X3 پرو دارای کروز کنترل معمولی است و راننده می تواند حالات رانندگی خاص خود را هم به وسیله دکمه مربوطه، انتخاب کند. در نسخه های چینی بک X3 پرو، سیستم کنترل شروع حرکت خودرو در سربالایی هم برای این کراس اوور وجود دارد. اما خریدار باید در ازای دریافت آن، مبلغ بیشتری پرداخت کند. این آپشن در نمونه ایرانی بک X3 پرو وجود ندارد.

بک X3 پرو سانروف معمولی هم دارد. رینگ های آن آلومینیومی 16 اینچی هستند که تایرهایی با ابعاد 205/60 آنها را کاور کردند. امکان ورود بدون کلید فقط بر روی درب راننده واقع شده است و پس از حضور در درون خودرو، می توان با استفاده از استارت دکمه ای بک X3 پرو را به حرکت درآورد.

فرمان پلاستیکی و مانیتور 8 اینچی

فرمان این کراس اوور در تمامی نسخه ها، پلاستیکی است و تنظیم آن به صورت دستی انجام می گردد. اما صندلی های دارای روکش تمام چرمی هستند که تنظیم آنها اما دستی است.

مانیوتور لمسی 8 اینچی بک X3 پرو فضای داخلی این خودرو را کمی از سادگی خارج نموده است. 6 اسپیکر صدای سیستم صوتی را در داخل این خودرو پخش می نمایند و می توان با 2 پورت USB-C در عقب و جلو، تلفن همراه را شارژ کرد.

چراغ های جلو این کراس اوور در تمام مدل ها هالوژنی است که چراغ های روشنایی روز آن هم در داخل سپر مشاهده می شوند. برف پاکن عقب هم در این خودرو وجود دارد و سیستم تهویه دستی آن هم با فیلتر PM2.5 کوشش دارد هوای تمیزی را به سرنشینان این خودرو ارائه دهد.

آمار فروش بک X3 پرو در چین

شاید باور این موضوع بسیار مشکل باشد، اما نسخه چینی بک X3 پرو فقط یک سال روی خط فراوری حضور داشت! این کراس اوور کامپکت برای نخستین بار در فروردین ماه 1401 به بازار خودرو چین معرفی گردید.

در آن ماه، 1545 دستگاه از این خودرو به فروش رسید. این رقم در اردیبهشت سال قبل 1611 دستگاه رسید و در خرداد ماه 1810 نفر برای خرید آن در چین اقدام کردند.

در نخستین ماه تابستانی سال قبل، تعداد مشتری های آن حتی به 1905 نفر هم رسیدند. اما در مرداد ماه این تعداد به یکباره به 1001 نفر خریدار کاهش یافت.

شهریور 1401 تعداد 1188 دستگاه از بک X3 پرو از خط فراوری کارخانه اصلی خارج شدند. اما در مهر ماه تعداد خریداران این خودرو به 621 نفر رسیدند. این رقم حتی در آبان ماه بدتر نیز شد و فقط 287 نفر در کل کشور چین برای خرید آن ابراز علاقه کردند.

آذر سال قبل 1743 دستگاه از این خودرو در نمایندگی های Maple به متقاضیان تحویل شد تا کمی روند دو ماه قبل را جبران کند. البته فروش 110 دستگاهی در دی ماه پارسال دوباره همه چیز را خراب کرد.

بهمن ماه گذشته 215 دستگاه و اسفند ماه 1401 نیز 404 دستگاه از این خودرو در نمایندگی های Maple به فروش رسیدند. آخرین آمار فروش این کراس اوور کامپکت نیز مربوط به فروردین ماه امسال است.

اتمام روند فراوری بک X3 پرو در چین

در فروردین ماه امسال 2048 دستگاه بک X3 پرو در کارخانه مادر فراوری شدند. این احتمال وجود دارد که تمامی آنها به وسیله خودروسازان بم خریداری شده باشند و رقم اصلی عرضه به بازار ایران هم همین اندازه باشد. از فروردین ماه امسال تا به امروز حتی یک نمونه از بک X3 پرو نیز در چین فراوری نشده است!

در کل 14 هزار و 488 دستگاه از این خودرو در مدت زمان 13 ماه در چین با نشان Ruilan X3 PRO فراوری شد. این آمار بک X3 پرو را به جایگاه سی و نهمین کراس اوور کوچک پر فروش در بازار رساند که یک فاجعه است.

تنها خودرویی که نسبت به بک X3 پرو در شرایط بدتری از نظر فروش واقع شده است، سیتروئن C3-XR (سایپا سیلک) است. حتی زوتی T300 (زوتی DL5 پارس خودرو) با فروش 85 دستگاهی در اسفند پارسال، جایگاه سی و پنجمین کراس اوور کامپت پرفروش در بازار خودرو چین را دراختیار دارد.

قیمت بک X3 پرو در بازار خودرو چین

نمونه اتوماتیک بک X3 پرو در بازار خودرو چین به علت اتمام فراوری و موجودی محدود در نمایندگی ها با تخفیف 8 هزار یوانی (55 میلیون تومان) قابل خرید است.

دقیقاً همین خودرویی که خودروسازان بم قرار است عرضه آن به بازار ایران را شروع کند، در چین 59 هزار و 900 یوان قیمت دارد. این رقم براساس نرخ تبدیل ارز 6880 تومانی یوان امروز، معادل 412 میلیون و 112 هزار تومان است.

اگر همین رقم را به عنوان هزینه فراوری، بیمه، عوارض و… در نظر بگیریم، قیمت نهایی فروش این خودرو از سوی خودروسازان بم باید زیر 830 میلیون تومان باشد. طبیعتاً پرداخت رقمی بالاتر برای محصولی که نه تنها در چین پرفروش نبود بلکه فراوری آن هم متوقف شد، غیر قابل گوارش است!

فهرست خودروهای سواری دست دوم مجاز برای واردات اعلام شد

کانسپت CLA با تکنولوژی Vision EQXX و پیمایش 750 کیلومتری معرفی گردید

کراس اوور KMC X5 کرمان موتور با این مشخصات به بازار می آید

سئات با دنیای خودروسازی خداحافظی کرد / باخت Seat به Cupra!

راهنمای جامع تیپ های سایپا اطلس / آنالیز تفاوت ها و امکانات چهار تیپ اطلس

منبع: بیت ران
انتشار: 15 شهریور 1402 بروزرسانی: 15 شهریور 1402 گردآورنده: managore.ir شناسه مطلب: 2235

به "بک X3 پرو خودروسازان بم ارزش خرید دارد؟ ، راهنمای جامع BAC X3 Pro" امتیاز دهید

1 کاربر به "بک X3 پرو خودروسازان بم ارزش خرید دارد؟ ، راهنمای جامع BAC X3 Pro" امتیاز داده است | 1 از 5
امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "بک X3 پرو خودروسازان بم ارزش خرید دارد؟ ، راهنمای جامع BAC X3 Pro"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید