آنالیز تاثیر واکسن های کرونا بر دلتا

به گزارش ایستگاه بازی، ابتدا به نام ویروس هندی معروف بود اما سازمان جهانی بهداشت به منظور جلوگیری از توهین فرهنگی و نژادی نام این ویروس و دیگر ویروس ها نظیر برزیلی، آفریقایی و ... را تغییر داد. به این ترتیب ویروسی که به نام هندی می شناختیم تبدیل به ویروس دلتا شد.

آنالیز تاثیر واکسن های کرونا بر دلتا

به گزارش خبرنگاران ، ویروس دلتا یکی از انواع ویروس های جهش یافته در سراسر جهان است.

بسیاری از کارشناسان و ویروس شناسان در گوشه و کنار جهان این واریانت را خطرناک ترین نوع جهش یافته کرونا می دانند و دلایل متعددی هم برای آن دارند.

طبق گزارش های سازمان جهانی بهداشت دلتا قدرت انتقال بسیار سریعی دارد و اصلی ترین عامل راه افتادن فاجعه انسانی در دو ماه اخیر در کشور هند بود.

این نوع ویروس کرونا باعث ایجاد علائم شدیدتری هم می گردد.

ویروس ها تمام مدت جهش می نمایند و نسخه یا نسخه های مختلفی از خود فراوری می نمایند.

بیشتر این جهش ها ناچیز است و حتی ممکن است ویروس را کمتر خطرناک کند اما بعضی دیگر واکسیناسیون علیه آن را مسری تر و دشوارتر می نمایند.

ویروس دلتای هندی که به طور رسمی با اسم B.1.617 شناخته می گردد اولین بار در ماه اکتبر در هند کشف شد.

اکنون ترس مشترک جهانیان از این جهش یافته به این علت است که می تواند واکسن ها را بی اثر کند. آیا واقعا چنین چیزی صحت دارد؟ دو میلیارد و 800 میلیون و خرده ای واکسن که تا امروز تزریق شده بی فایده بود؟

برای این پاسخ به این سوال باید کلیه واکسن های کرونا و ساختارهای آنها را در نظر گرفت.

تغییر اجباری در ماهیت واکسن ها

تا امروز که ماه ها از ظهور نخستین مورد ابتلا به کرونای دلتا می گذرد تحقیقات خود دانشمندان هندی درباره موثر بودن و یا نبودن واکسن های کرونا در تقابل با دلتا چنین بوده است: بعضی از واریانت ها به طور اجتناب ناپذیری اثربخشی واکسن ها را از بین می برند و در نتیجه سازندگان واکسن ها باید طراحی نوی را در نظر بگیرند و واکسن های خود را اصلاح نمایند تا آنها موثر باشند.

البته این نظریه دانشمندان هندی و دیگر نظریه مشابه سایر دانشمندان در گوشه و کنار جهان رد می گردد چرا که نمودارهای ابتلا در ماه های اخیر نشان می دهد موارد ابتلا حتی در کشورهایی که درگیر دلتا بوده اند پایین آمده و این در نتیجه واکسیناسیون است. به این ترتیب بر خلاف نظر بعضی از دانشمندان واکسن ها در هر شرایطی نرخ ابتلا و انتشار کرونا را پایین می آورند.

این را هم نباید از یاد برد که نرخ مرگ و میر در سراسر جهان پایین آمده است و این نتیجه مستقیم واکسن کروناست.

اما خود کمپانی های عظیم داروسازی چه می گویند؟

فایزر موثر در برابر دلتا؟

در پی تشدید نگرانی در رابطه با خنثی شدن واکسن های کرونا در برابر واریانت دلتا ، شرکت فایزر نخستین شرکتی بود که در این رابطه اظهار نظر کرد.سخنگوی فایزر گفت که واکسن های ساخت این شرکت کاملا در برابر گونه جهش یافته دلتا موثر است. این شرکت داروسازی با تکیه بر آمارهای واکسینه و ابتلا در یک نقطه خاص به اسم مثال در دهلی نو مرکز هند گفت که اثربخشی این واکسن در برابر کرونای دلتا بیش از 90 درصد است. در چند اظهارنظر دیگر مسئولان این شرکت بارها تاکید نموده اند فایزر در برابر دلتا اثربخشی قابل توجهی دارد.

واکسن فایزر از نوع mRNA است.

مدرنا هم موثر است

تا این لحظه نتایج تحقیقات در رابطه با واکسن مدرنا بر روی جلوگیری از دلتا هم امیدبخش بوده است. بر اساس گزارش واشنگتن پست این واکسن هم که از نوع mRNA است به مقدار واکسن فایزر اثربخشی ایجاد می نماید هر چند در رابطه با آن چندان با اطمینان صحبت نمی گردد.

اسپوتنیک و کروناوک؛ مقاوم در برابر واریانت نو

ابتدا سازندگان اسپوتنیک وی (واکسن روسی کرونا) بودند که گفتند این واکسن در برابر دلتا موثر است. این موضوع ابتدا از سوی سخنگوی این شرکت داروسازی در توئیتر اعلام شد.

اما چند روز بعد این شرکت گفت که به زودی واکسن تقویت نماینده ای را ارائه می دهد که به طور خاص برای کار در برابر نوع دلتا طراحی شده است. این اتفاق نشان داد اظهارنظر بعضی از دانشمندان در رابطه با اصلاح بعضی از واکسن های موجود برای کارآیی در برابر دلتا می تواند صحت داشته باشد.

تحقیق دیگر در رابطه با واکسن کروناوک بود. بعضی از دانشمندان در سراسر جهان با تحقیق در رابطه با این واکسن و اثربخشی آن گفتند که این واکسن در بعضی از نقاط نقش زیادی در کاهش قابل توجه بیماران بدحال کرونایی داشته است.

واکسن اسپوتنیک از نوع آدونوویروس است.

تا امروز اثربخشی کروناوک در برابر دلتا به صورت تلویحی بوده و هنوز چیزی در رابطه با آن به صورت قطعی اعلام نشده است.

جانسون و جانسون، کاملا بی اثر؟

یکی از بحث برانگیزترین واکسن هایی که در جهان ساخته شد واکسن جانسون و جانسون بود. این واکسن که عوارض متعددی هم داشت در برابر کرونای دلتا هم بی اثر گزارش شده است. خطر آنقدر عظیم است که مقامات بهداشتی توصیه کردند افرادی که واکسن جانسون و جانسون را زده اند اقدام به تزریق یکی از واکسن های فایزر و یا مدرنا نمایند. این موضوع نشان می دهد جانسون و جانسون احتمال فراوان در برابر واریانت دلتا اثربخشی کمی دارد.

واکسن جانسون و جانسون فقط در یک دوز تزریق می گردد.

آسترازنکا؛ بی اثر یا با اثر؟

یکی دیگر از واکسن های مشکوک به بی اثر بودن واکسن آسترازنکای انگلیس است. در رابطه با این واکسن خبرهای ضد و نقیضی در رسانه های سراسر جهان منتشر می گردد.

بعضی از رسانه ها نظیر CTV news این واکسن بریتانیایی را در برابر ویروس جهش یافته دلتا موثر و مقاوم می دانند اما بعضی دیگر از رسانه ها نظیر theprint اثربخشی بسیار کمی را از سوی این واکسن در برابر دلتا تخمین زده اند. خبرگزاری های دیگری نظیر کوارتز هم اخباری در رابطه با ایمن نبودن واکسن آسترازنکا در برابر دلتای جهش یافته منتشر می نمایند.

مطالعات لنست هم نشان داد نباید چندان به این واکسن در برابر دلتای هندی اتکا کرد.

سینوفارم و سینووک هم مقاومت ایجاد نمی نمایند

از محصولات چینی ها برای واکسن کرونا یکی سینوفارم است و دیگری سینووک که از سوی سازمان جهانی بهداشت تاییدیه گرفته اند. این واکسن ها در برابر واریانت های قدیمی تر کرونا کاملا مقاوم اند و اثربخشی دارند اما گزارش های متعدد حاکی از آن است که هر دو در برابر دلتا اثربخشی کمی دارند. در واقع آنتی بادی های فراوری شده این واکسن برای دلتا موثر نیست.

در انتظار اثربخشی برکت

برکت یکی از نوترین انواع واکسن های کرونا در جهان به تعداد می آید که یکی از واکسن های ساخت کشور ایران است. این واکسن اثربخشی بالایی دارد اما سوال اینجاست که می توان به اثربخشی آن در برابر کرونای دلتا هم امیدوار بود؟ چند روز پیش محمدرضا صالحی مجری کارآزمایی بالینی واکسن کووایران برکت خبر مهمی داد و گفت: مطالعاتی بر روی جهش هندی صورت گرفته است و یافته های اولیه ما نشان می دهد که به احتمال زیاد واکسن کووایران برکت بر روی جهش هندی موثر است. البته برای اینکه بتوانیم این موضوع را به صورت قطعی اعلام کنیم، احتیاج به چند آزمایش تکمیلی وجود دارد که در حال اجرا است. فکر می کنم ظرف هفته جاری نتایج این موضوع ارائه گردد. آزمایشات اولیه نشان می دهد که واکسن کووایران برکت بر روی جهش هندی کرونا موثر است، اما آزمایش های تکمیلی هم در حال اجرا است که اگر قطعی گردد، اعلام می کنیم.

منبع: جام جم آنلاین
انتشار: 9 مرداد 1400 بروزرسانی: 9 مرداد 1400 گردآورنده: managore.ir شناسه مطلب: 1683

به "آنالیز تاثیر واکسن های کرونا بر دلتا" امتیاز دهید

1 کاربر به "آنالیز تاثیر واکسن های کرونا بر دلتا" امتیاز داده است | 5 از 5
امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "آنالیز تاثیر واکسن های کرونا بر دلتا"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید