کی باید لوزه های کودک را با جراحی برداشت؟ آیا کودک بعد از جراحی دیگر گلودرد چرکی نمی گیرد؟

به گزارش ایستگاه بازی، پزشکان گاهی در صورتی که کودکی به طور مکرر دچار گلودردهای چرکی ناشی از باکتری استرپتوکوک می شوند، پیشنهاد می کنند که لوزه ها- دو بالشتک بیضی شکل در عقب گلو- با جراحی برداشته شوند.

کی باید لوزه های کودک را با جراحی برداشت؟ آیا کودک بعد از جراحی دیگر گلودرد چرکی نمی گیرد؟

گلودرد چرکی ناشی از با کتری استرپتوک معمولاً با این علائم بروز می کنند:

  • تب (دمای زیرزبانی دست کم 38.3 درجه سلسیوس)
  • بی اشتهایی
  • گره های لنفاوی بزرگ شده و حساس در گردن
  • لکه های سفید روی لوزه ها
  • لکه های قرمز در سقف دهان (پتشی)
  • بی اشتهایی
  • تهوع و استفراغ

البته این علائم اختصاصی نیستند و در و اقع اغلب گلودردها ناشی از ویروس ها هستند نه باکتری استرپتوکوک و نمی توان آن ها را با آنتی بیوتیک یا جراحی درمان کرد. به همین دلیل گاهی لازم می شود که نمونه برداشته شده از گلوی کودک آزمایش شود تا معلوم شود آیا او واقعا دچار عفونت با باکتری استرپتوکوک است یا دلیل عفونت ویروس ها هستند.

از طرف دیگر حتی پس از برداشتن لوزه ها هم باز ممکن است کودک دچار عفونت استرپتوکوکی گلو بشود، اما معمولاً پس از این عمل شمار این عفونت ها کاهش می یابد و شدت آن ها کاهش پیدا می کند.

در بسیاری از بچه ها با افزایش سن از شمار این عفونت ها کاسته می شود.

درباره لوزه ها

لوزه ها در عقب دهان بافت هایی لنفاوی هستند که بخشی از دستگاه ایمنی اند و کارشان مقابله با میکروب هایی است که می خواهند وارد بدن شوند. اما گاهی آن ها در این مقابله شکست می خورند و دچار عفونت و التهاب می شوند. عفونت و التهاب های مکرر می تواند باعث بزرگ شدن دائمی لوزه ها شوند.

بزرگی لوزه ها ازجمله می تواند با انسداد مجرای هوایی در حین خواب به عارضه قطع تنفس در خواب (sleep apnea) بینجامد و این عارضه که با خرخر کردن شبانه همراهی دارد، در موارد شدید می تواند به خستگی روزانه، تحریک پذیری، بیش فعالی و شب ادراری بینجامد و حتی باعث فشار آوردن بر قلب و ریه ها شود.

برداشتن لوزه ها با جراحی می تواند شمار عفونت های استرپتوکوکی گلو را کاهش دهد و همچنین به کاهش خرخر کردن و قطع تنفس حین خواب بینجامد و کیفیت خواب را بهبود بخشد.

گرچه بر اساس باور رایج تصور کنید که برداشتن لوزه ها باید پیش از 12 سالگی انجام شود، درواقع جراحی برای برداشتن لوزه ها در صورت لزوم می تواند در هر سنی انجام گیرد.

از طرف دیگر اگر لوزه های کودک بزرگ باشند، اما مسئله ای برای او به وجود نیاورده باشند، ممکن است متخصص بچه ها یا متخصص گوش و حلق بینی درنهایت تصمیم بگیرد که نیازی به برداشتن لوزه ها وجود ندارد.

موارد توصیه به برداشتن لوزه ها

در گذشته موارد مکرر گلودرد استرپتوکوکی یک دلیل بسیار شایع برای برداشتن لوزه ها بود، اما امروزه تنها هنگامی به این کار اقدام می شود که شمار یا شدت عفونت ها از حد معینی گذشته باشد.

معمولاً این توصیه هنگامی انجام می شود که:

- کودک هفت بار یا بیشتر در طول یک سال دچار گلودرد استرپتوکوکی شده باشد یا

- کودک پنج بار یا بیشتر در طول دو سال دچار این عفونت شده باشد یا

- کودک سه بار یا بیشتر در طول سه سال به این عفونت مبتلا شود.

لوزه برداری به طورکلی عمل بی خطری است و کودک معمولاً پس از مدت کوتاهی از عوارض آن بهبود پیدا می کند.

معمولاً پس از برداشتن لوزه اثرات منفی درازمدتی بر زندگی فرد ایجاد نمی شود. دستگاه ایمنی کارکردی بدون نقص خواهد داشت. البته کودک کمتر به گلودرد استرپتوکوکی مبتلا خواهد شد، اما به طور کامل از آن در امان نخواهد ماند. همچنین خواب او بهبود خواهد یافت و کمتر خرخر خواهد کرد.

منبع: همشهری آنلاین
انتشار: 16 مرداد 1402 بروزرسانی: 16 مرداد 1402 گردآورنده: managore.ir شناسه مطلب: 2225

به "کی باید لوزه های کودک را با جراحی برداشت؟ آیا کودک بعد از جراحی دیگر گلودرد چرکی نمی گیرد؟" امتیاز دهید

1 کاربر به "کی باید لوزه های کودک را با جراحی برداشت؟ آیا کودک بعد از جراحی دیگر گلودرد چرکی نمی گیرد؟" امتیاز داده است | 1 از 5
امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "کی باید لوزه های کودک را با جراحی برداشت؟ آیا کودک بعد از جراحی دیگر گلودرد چرکی نمی گیرد؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید