کشف آثاری از دوره سلوکی تا اواخر دوره اشکانی در بیستون

به گزارش ایستگاه بازی، سرپرست هیأت باستان شناسی در تپه گوهره #بیستون، حاصل کاوش در این محوطه را کشف شواهد معماری نظیر دیوارهای سنگی، خشتی و سنگفرشی از 3 فاز مختلف زمانی سلوکی و اشکانی اعلام نمود.

کشف آثاری از دوره سلوکی تا اواخر دوره اشکانی در بیستون

به گزارش دنیای سفر و به نقل از روابط عمومی پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری، رامین چهری سرپرست هیأت باستان شناسی کاوش در تپه گوهره بیستون گفت: تپه گوهره در روستایی به همین نام واقع شده که با فاصله 4 کیلومتری از آثار شاخص بیستون و راه شاهی بر این منطقه مهم اشراف دارد.

سرپرست هیأت باستان شناسی با بیان این نکته که نخستین بار این محوطه در سال 1393 به وسیله نگارنده شناسایی و آنالیز شد، اضافه نمود: تپه گوهره که بر روی یک محوطه از دوران آهن شکل گرفته، جدای از شرایط سیاسی جغرافیایی خاصی که دارد، دارای سفال های شاخص از دوره های سلوکی و اشکانی بوده و بعلاوه شواهدی از معماری در آن دیده می شد.

این دانشجوی دکتری دانشگاه تربیت مدرس توضیح داد: آثار و شواهد موجود نشان از یک محوطه مهم در منطقه بگستانه دوران تاریخی داشت از این رو و در نهایت کاوش در این محوطه در دستور کار نهاده شد و یک ترانشه اصلی در ابعاد 5 در 10 و یک گمانه 3در2 بر روی سطح تپه ایجاد شد.

او حاصل کاوش در این محوطه را کشف آثار و شواهد معماری مانند دیوارهای سنگی و خشتی و سنگفرشی از سه فاز مختلف زمانی احتمالاً سلوکی، اوایل اشکانی و اواسط تا اواخر اشکانی اظهار داشت و اضافه نمود: البته در حدود دوران میانه اسلامی یک قبرستان بر روی محوطه شکل می گیرد که به لایه های معماری فاز متاخر اشکانی آسیب وارد نموده است.

سرپرست هیأت باستان شناسی از میان دیگر یافته های کاوش، به وجود آثاری از کوره ذوب احتمالاً شیشه، چند ظرف سفالی سالم، قطعاتی از آثار مفرغی و آهن، سفال های شاخص کلینکی منقوش و لعابدار به همراه سردوک ها، شیشه و مهره ها اشاره نمود و گفت: وجود استقرار عصر آهن موجب کشف سفال های شاخص و ابزارهای سنگی از این دوره شد.

چهری در ادامه با اشاره به بعضی مسائل موجود در فصل نخست کاوش در این محوطه اظهار کرد: معتقدیم فصل بعدی کاوش در تپه گوهره می تواند اطلاعات ارزشمندی از دوران سلوکی و اشکانی بیستون و زاگرس مرکزی در اختیار ما قرار دهد.

منبع: دنیای سفر
انتشار: 17 اردیبهشت 1401 بروزرسانی: 17 اردیبهشت 1401 گردآورنده: managore.ir شناسه مطلب: 1980

به "کشف آثاری از دوره سلوکی تا اواخر دوره اشکانی در بیستون" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "کشف آثاری از دوره سلوکی تا اواخر دوره اشکانی در بیستون"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید