رونمایی از ژیان قرن بیست و یکم
به گزارش ایستگاه بازی، سیتروئن صد سالگی کارخانه اش را با رونمایی از یک کانسپت در نمایشگاه ژنو جشن گرفت. کانسپت امی وان (Ami One) با الهام از مدل کلاسیک 2CV طراحی شده و ایده ای از خودروهای شهری آینده را به نمایش می گذارد.
خبرنگاران- این هفته در جهان خودرو: برداشت مدرن سیتروئن از مدل 2CV، کانسپت جدید فیات با انتخاب نامحدود برای مشتری، بازسازی باگی مشهور دهه شصت با قوای محرکه الکتریکی و رونمایی از مدل جدید تسلا.
گذشته، چراغ راه آینده
سیتروئن صد سالگی کارخانه اش را با رونمایی از یک کانسپت در نمایشگاه ژنو جشن گرفت. کانسپت امی وان (Ami One) با الهام از مدل کلاسیک 2CV طراحی شده و ایده ای از خودروهای شهری آینده را به نمایش می گذارد.
سیتروئن، 2CV را با توجه به نیازهای جامعه روستایی فرانسه، ارزان، ساده و بادوام طراحی کرده بود و پس از جنگ جهانی دوم میلیو ن ها فرانسوی با آن صاحب ماشین شدند.
تولید 2CV، که مدلی از آن به نام ژیان در ایران فروخته می شد، چهار دهه ادامه داشت و بیش از هشت میلیون دستگاه از مدل های مختلف آن تولید شد.
مدلی از سیتروئن 2CV به نام دایان با نام تجاری ژیان در دهه چهل و پنجاه شمسی در ایران تولید شد.
سیتروئن معتقد است راه حلی که هفتاد سال پیش باعث موفقیت 2CV شد، می تواند راه گشای مشکل حمل و نقل شهری در آینده باشد و امی وان نمایشی از این راه حل است.
امی وان ماشین الکتریکی دو نفره است که تنها یک و نیم متر طول دارد. وزن ماشین 450 کیلوگرم است و حداکثر می تواند تا 45 کیلومتر در ساعت سرعت بگیرد. باتری ماشین با هر بار شارژ می تواند تا صد کیلومتر حرکت کند و شارژ کامل باتری ها دو ساعت طول می کشد.
رانندگی با امی وان طبق قوانین برخی کشورهای اروپایی نیازی به گواهینامه ندارد.
برای کاهش هزینه ها از تعداد قطعات ماشین تا حد ممکن کاسته شده است. به جز شیشه های جلو و عقب، بقیه پنل ها در بدنه خودرو مشترک است. مثلا درهای ماشین با یک قالب ساخته شده و برای همین یکی رو به جلو و دیگری رو به عقب باز می شود.
این سادگی در داخل ماشین هم دیده می شود. به جای نمایشگر، سیستمی روی فرمان قرار گرفته است که اطلاعات خودرو را از طریق تلفن همراه به راننده نمایش می دهد و صندلی سرنشین ثابت است و تنها می توان صندلی راننده را تنظیم کرد. سقف پارچه ای ماشین و شیشه ها هم مانند مدل 2CV دستی باز و بسته می شود.
هزینه بالای تولید ماشین های الکتریکی و بی میلی جوانان به خرید ماشین، باعث شده تولید ماشین های بسیار کوچک برای خودروسازان سودی نداشته باشد.
سیتروئن می گوید امی وان می تواند راه حلی برای این مشکل باشد؛ ماشین بادوامی که ساخت آن ارزان تمام می شود و به جای فروش به شیوه عادی، می توان آن را در شهر ها به مشتریان کرایه داد.
انتخاب نامحدود برای پاندا
سیتروئن در یافتن راهی برای عرضه خودروهای الکتریکی ارزان تنها نیست. فیات، رقیب ایتالیایی این کارخانه هم در نمایشگاه ژنو کانسپتی نمایش داد که مانند سیتروئن با الهام از گذشته راستا آینده شرکت را جستجو می کند.
نام این کانسپت چنتووِنتی (Centoventi) به معنای 120 و یادآور صد و بیست ساله شدن این مارک ایتالیایی است. ماشین با نگاهی به اولین نسل از مدل پاندا که در سال 1980 به بازار آمد طراحی شده و نمایی از نسل آینده این مدل را نمایش می دهد.
ایده اصلی در ساخت این ماشین، سفارشی کردن آن تا حد ممکن است. حتی باتری های ماشین را هم می توان با توجه به نیاز سفارش داد و خریدارانی که قصد سفرهای طولانی ندارند می توانند برای ارزان تر شدن ماشین باتری های کمتری برایش سفارش دهند و فقط برای راستاهای طولانی تر باتری های بیشتر به ماشین اضافه کنند.
مالکان فیات در آینده می توانند وسایل داخل ماشین را به سلیقه خود به ماشین اضافه کنند.
امکان تغییر در ماشین به باتری ها محدود نمی شود. خریداران می توانند پنل های ماشین، سقف و سپرها را به سلیقه خود عوض کنند یا وسایل اضافی مانند بلندگو، دوربین و نمایشگر برای ماشین بخرند. نصب اکثر این لوازم جانبی به راحتی توسط مالک ماشین امکان پذیر است.
رانندگان همچنین می توانند به جای سفارش نمایشگر، تلفن یا تبلت خود را روی داشبورد نصب کنند. همچنین نمایشگری در پشت ماشین قرار داده شده که می توان از آن برای آگهی دادن یا نمایش پیام برای رهگذران استفاده کرد.
فیات برای این کانسپت 120 محصول اضافه طراحی کرده است و می گوید فروش این محصولات خود منبع درآمدی قابل توجه در آینده خواهد بود.
هنوز معین نیست نسل بعدی پاندا کی به بازار عرضه می شود، اما این کانسپت نشان می دهد این مدل بدون شک الکتریکی بوده و فیات تلاش خواهد کرد آن را با قیمتی کمتر از ماشین های الکتریکی موجود در بازار بفروشد.
به یاد روزهای خوش گذشته
فولکس واگن برای نمایش قابلیت های پلتفرم الکتریکی خود، کانسپتی در نمایشگاه ژنو رونمایی کرد که برداشتی مدرن از مدل باگی دهه شصت میلادی بود.
اولین باگی در سال 1964 توسط بروس میرز در ایالت کالیفرنیا با بدنه فایبرگلاس و بر روی شاسی فولکس واگن بیتل ساخته شد. این ماشین به نمادی از زندگی سرخوش و بی خیال جوانان کالیفرنیایی بدل شد و شهرتش در دهه شصت و هفتاد میلادی جهانی بود.
تخمین زده می شود که تا دهه هشتاد، 250 هزار دستگاه از این ماشین دست ساز ساخته شد.
باگی مدرن فولکس واگن با ایده ای مشابه با ماشین اصلی ساخته شده است با این تفاوت که این بار بدنه بر روی شاسی الکتریکی فولکس واگن سوار شده است.
گروه خودروسازی آلمانی قصد دارد پنجاه مدل مختلف را با این پلتفرم که نامش MEB است به بازار عرضه کند و از این طریق در هزینه تولید ماشین های الکتریکی صرفه جویی کند.
کانسپت باگی نشان می دهد این پلتفرم تنها برای ماشین های تولید انبوه ساخته نشده و می توان از آن برای محصولاتی متنوع استفاده کرد.
علاوه بر این فولکس واگن با یادآوری سابقه حضورش در آمریکا و پیوند زدن این خاطره با محصولات آینده اش تلاش می کند ذهنیت بدی که پس از رسوایی تقلب این شرکت در افکار عمومی به وجود آمده را از یادها ببرد.
هنوز معلوم نیست فولکس واگن بخواهد باگی جدید را به بازار عرضه کند، اما این کانسپت ممکن است مقدمه ای برای بازگشت نسل جدیدی از مدل بیتل با قوای محرکه الکتریکی باشد.
پرفروش ترین محصول تسلا
تسلا برای رویارویی با موجی از شاسی بلند های جدید الکتریکی از کارخانه های اروپایی، هفته گذشته در کالیفرنیا مدل جدید خود به نام Y را رونمایی کرد.
شاسی بلند کوچک تسلا براساس مدل 3 این شرکت ساخته شده است. پیش از این قرار بود این ماشین از پاییز آینده به بازار عرضه شود، اما مسائل در برنامه ریزی تولید تسلا را مجبور کرد فروش ماشین را یک سال عقب بیندازد.
این تاخیر باعث می شود مدل Y دیرتر از شاسی بلندهای الکتریکی بنز، ب ام و، آئودی، فولکس واگن و جگوار به بازار عرضه شود و عرصه برای تسلا بسیار تنگ خواهد شد.
حربه تسلا برای رویارویی با این رقیبان تازه، قیمت است. مدل Y ابتدا با باتری قوی تر و قیمت پایه 47 هزار دلار فروخته می شود. اما از سال 2021 مدلی هم با باتری ضعیف تر به بازار خواهد آمد که قیمتش 39 هزار دلار خواهد بود.
ایلان ماسک، مدیر تسلا در مراسم رونمایی مدل Y پیش بینی کرد این ماشین پرفروش ترین محصول کارخانه باشد.
برخلاف گذشته واکنش بازار بورس به مراسم رونمایی محصول تازه تسلا منفی بود و ارزش سهام شرکت در روزی که مدل Y معرفی گشت پنج درصد کاهش یافت.
تسلا با فهرستی طولانی از مسائل مالی و حقوقی دست و پنجه نرم می کند و سرمایه گذاران نگرانند با آمدن خودروسازان باتجربه به بازاری که تسلا تاکنون در آن یکه تاز بود، این شرکت نتواند آن طور که پیش بینی می شد فروش و درآمد خود را افزایش دهد.
منبع: بی بی سی
منبع: زندگی امروز