تشخیص از راه دور با دوربین های فراطیفی دانش بنیان، بومی سازی با یک پنجم قیمت نمونه های خارجی

به گزارش ایستگاه بازی، پژوهشگران پیروز به فراوری نوعی دوربین فراطیفی شده اند که اطلاعات فراوانی را که از زوایای مختلف یک محصول که به آسانی قابل تشخیص نیست، ارائه می دهد.

تشخیص از راه دور با دوربین های فراطیفی دانش بنیان، بومی سازی با یک پنجم قیمت نمونه های خارجی

به گزارش گروه علم و پیشرفت خبرنگاران به نقل از معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری،در تصویربرداری فراطیفی، اطلاعات طیفی بسیار زیادی از نمونه، ثبت می گردد که هدف اصلی آن، به دست آوردن اثر طیفی نمونه در هر پیکسل از تصویر است.

دوربین فراطیفی، نوعی سیستم میزان گیری و تشخیص از راه دور است که با ثبت تصاویر از این نوع، اطلاعات ویژه ای را از یک محصول یا پدیده ارائه می نماید

تصویر از 500 باند

تصویر فراطیفی از تعداد زیادی تصاویر طیفی از نمونه در طول موج های مختلف تشکیل شده است و آن طور که پیمان سلطانی مدیرعامل شرکت پرتو افزار صنعت عنوان می نماید، در این شکل، تصاویر به صورت لایه لایه کنار یکدیگر چیده شده اند که به اصطلاح به آن، مکعب داده ها می گویند.

دوربین های معمولی و رنگی، در 3 باند سبز، قرمز و آبی تصویر می گیرند که این 3 باند، فارغ از تصویر، می توانند میزان گیری محدودی انجام دهند. دوربین فراطیفی مانند دوربین رنگی است با این تفاوت که به جای 3 باند، می تواند از 500 باند تصویر بگیرد.

نمایش مشخصات، از راه دور

این تعداد زیاد تصویر در طول موج های مختلف، غیر از شکل و ظاهر، می تواند مشخصات دیگری را نیز تشخیص دهد و تمام این امکانات را از راه دور و بدون نزدیک شدن به جنس انجام می دهد.

این دوربین درواقع نوعی طیف سنج است که از هر نقطه جنس، اطلاعات طیفی به دست آورده و آن را در اختیار متقاضی قرار می دهد.

کاربرد در شاخه های مختلف علوم و صنایع

این کاربرد ویژه سبب شده تا کارنمودهای این دستگاه در شاخه های مختلفی از علوم و صنایع نظیر صنایع غذایی، کشاورزی، پزشکی، زیست شناسی، نظامی و . . . مورد استفاده قرار بگیرد.

از جمله کارنمودهای این دوربین می توان به بحث تقلب غذایی اشاره نمود. مثلا اگر با این دستگاه، از گوشت چرخ نموده عکس بگیریم، می تواند توزیع گوشت، میزان چربی و دیگر اقلامی که در آن گوشت وجود دارد را نشخیص داده و درصد آن را اعلام کند.

یک پنجم قیمت نمونه های مشابه خارجی

در حال حاضر تنها دو شرکت آمریکایی و فنلاندی به عنوان فراورینمایندگان بزرگ این دستگاه شناخته می شوند. فراوری ایران ساخت این دوربین سبب شده تا ایران در زمره کمتر از 10 کشوری قرار بگیرد که به فناوری بومی فراوری این دستگاه نائل آمده است.

دوربین فراطیفی ایران ساخت با قابلیت رقابت با نمونه های مشابه خارجی، یک پنجم آن نمونه ها قیمت گذاری شده و به لحاظ حرفه ای نیز از همان میزان کیفیت و دقت تصویربرداری برخوردار است.

ایجاد اشتغال برای 8 نفر

این دستگاه هم اکنون تجاری سازی شده و 30 پژوهشگاه، مشغول کار بر روی آن هستند. هم چنین بعضی کوشش ها در زمینه همکاری های بین المللی برای ارتقای دستگاه در حال پیگیری است.

فراوری این دوربین، 8 نفر را به شکل مستقیم و برای 8 نفر به شکل غیرمستقیم، ایجاد اشتغال نموده است.

سلطانی با اعلام حمایت معاونت علمی در بحث فراوری و توسعه این دوربین گفت: معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری ضمن اعطای تسهیلات، زمینه های شرکت دادن این دستگاه را در نمایشگاه ایران ساخت فراهم نموده و به خریداران آن یاری می نماید تا بتوانند به شکل راحت تری این دوربین را تهیه نمایند.

منبع: خبرگزاری فارس
انتشار: 6 اردیبهشت 1401 بروزرسانی: 6 اردیبهشت 1401 گردآورنده: managore.ir شناسه مطلب: 1969

به "تشخیص از راه دور با دوربین های فراطیفی دانش بنیان، بومی سازی با یک پنجم قیمت نمونه های خارجی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "تشخیص از راه دور با دوربین های فراطیفی دانش بنیان، بومی سازی با یک پنجم قیمت نمونه های خارجی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید