برج سه گنبد؛ بنایی که مهارت های معماران ایرانی را به رخ دنیا می کشد

به گزارش ایستگاه بازی، ایران ما با گذشته ای غنی مملو از جاذبه های تاریخی و گردشگری است. این جذابیت ها در سراسر کشورمان به چشم می خورند که یکی از آنها با نام سه گنبد شناخته می گردد و در شهر ارومیه قرار گرفته است.

برج سه گنبد؛ بنایی که مهارت های معماران ایرانی را به رخ دنیا می کشد

سه گنبد نام برجی است که بنای آن در واقع یک آرامگاه به حساب می آید. این برج در سال 580 هجری قمری به دستور شیث قاطه المظفری، یکی از امرای سلجوقی و به دست منصوربن موسی ساخته شده و به همین دلیل شاید بتوان برج سه گنبد را متعلق به قرن ششم هجری دانست. شیوه آجرکاری و ظاهر ساختمانی برج سه گنبد شبیه برج های دوره طغرل است.

افرادی که از برج سه گنبد بازدید می نمایند، در مدخل آن 3 کتیبه را که به خط کوفی روی سنگ تراشیده شده، می بینند. آنها متوجه می شوند که برج سه گنبد متشکل از سکوی بلندی به شکل استوانه و مدور ساخته شده است.

ساختمان فعلی برج سه گنبد دو طبقه است و در چهار سمت آن دریچه هایی وجود دارد. طبقه اول این برج با نام سردابه و طبقه دوم آن با نام اتاق مقبره شناخته می شوند. اتاق مقبره شکلی مربعی دارد، اما با مهارتی خاص در برج استوانه ای قرار گرفته و دوباره با ترفند های معماری به دایره تبدیل شده است.

لازم به ذکر است برج سه گنبد در 15 آذر 1314 به ثبت ملی رسیده است.

باشگاه خبرنگاران

منبع: گردشبان
انتشار: 15 تیر 1399 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: managore.ir شناسه مطلب: 970

به "برج سه گنبد؛ بنایی که مهارت های معماران ایرانی را به رخ دنیا می کشد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "برج سه گنبد؛ بنایی که مهارت های معماران ایرانی را به رخ دنیا می کشد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید