پرونده های موجود علیه الماس بیک آتامبایف، رئیس جمهور پیشین قرقیزستان

به گزارش ایستگاه بازی، علیه رئیس جمهور سابق دستگیر شده قرقیزستان 14 اتهام در مورد جنایات جدی وی مطرح شده است که ممکن است حبس ابد را نیز در پی داشته باشند.

پرونده های موجود علیه الماس بیک آتامبایف، رئیس جمهور پیشین قرقیزستان

به گزارش گروه بین الملل خبرنگاران، به نقل از 24.kg ، الماس بیک آتامبایف اکنون در بازداشتگاه کمیته دولتی امنیت ملی به سر می برد. در مورد برخی پرونده ها تحقیقات به اتمام رسیده و در آینده نزدیک آنها به دادگاه ها ارسال می شوند.

پرونده هایی که علیه وی گشوده شده اند شامل موارد زیر می باشند:

1 پرونده آزادی غیرقانونی عزیز باتوکایف

در این پرونده نام 19 نفر به چشم می خورد، که در ژانویه 2019 از سر گرفته شد. در میان متهمین، مقامات، معاونان، پزشکان و دستیار آزمایشگاه حضور دارند. در میان متهمان، نام رئیس جمهور پیشین الماس بیک آتامبایف نیز وجود دارد. طبق تحقیقات، این او بود که به ساختارهای مربوطه دستور داد تا باتوکایف را بیمار دانسته و وی را آزاد کنند.

تحقیقات به خاتمه رسیده است. این تنها پرونده جنایی است که در آن الماس بیک آتامبایف به طور رسمی به موجب مواد 43 (همدستی) و 319 (فساد) قانون جزاء جمهوری قرقیزستان متهم شده است.

براساس ماده 319 فساد ، مدت حبس از 10 تا 15 سال است.

2. پرونده عرضه غیرقانونی زغال سنگ به نیروگاه حرارتی بیشکک

الماس بیک آتامبایف در دو پرونده جنایی مربوط به نیروگاه حرارتی بیشکک درگیر است. اولین مورد مربوط به عرضه غیرقانونی زغال سنگ به نیروگاه گرمایش شهری است.

این تحقیقات براساس شهادت دادستان کل پیشین آیدا سالیانووا بود. او ادعا می کند که الماس بیک آتامبایف در منافع شرکت پروگرِس و شرکت راسوِت لابی کرده است. گفته می شود وی شخصاً قول داده است که زغال سنگ را به شرکت پروگرس عرضه کند.

در این پرونده، الماس بیک آتامبایف با توجه به مواد 43 (همدستی) و 319 (فساد) قانون جزا جمهوری قرقیزستان، اعلان سوء ظن دریافت کرد.

3. پرونده نوسازی نیروگاه حرارتی بیشکک

الماس بیک آتامبایف مظنون به انتخاب تنها یک پیمانکار برای بازسازی نیروگاه حرارتی بیشکک است. که آن هم شرکت چینی ТВЕА می باشد. نوسازی برای قرقیزستان 386 میلیون دلار هزینه داشته است. بازپرداخت وام مدتی است شروع شده است.

کیفرخواست هنوز به الماس بیک آتامبایف تسلیم نشده است. اما وی طبق ماده 43 (همدستی) و 319 (فساد) قانون جزا ، اخطار سوء ظن دریافت کرده است.

4. پرونده مالکیت غیرقانونی زمین در روستای کوی تاش

معامله خرید و فروش زمین در سال 2015 به خاتمه رسید. الماس بیک آتامبایف زمین را از همسر آلبیک ابراهیموف خریداری کرد. به گفته محققان، بعد از فروش این قطعه زمین بود که آلبیک ابراهیموف به عنوان شهردار بیشکک انتخاب شد.

کیفرخواست هنوز به الماس بیک آتامبایف تسلیم داده نشده است، اما این پرونده شامل مواد آشنای 43 (همدستی) و 319 (فساد) قانون جزا است.

5. پرونده غنی سازی غیرقانونی. صدور مجوز برای معدن تِرِک سای

در این پرونده به همراه الماس بیک آتامبایف، مدیر سابق آژانس دولتی زمین شناسی و منابع معدنی دویشن بیک زیلالیِف و استاندار این بخش شریکول سلطانوف دیده می شود.

اخطار سوء ظن به موجب مواد 43 (همدستی) و 319 (فساد) قانون جزا به آلمازبک آتامبایف تسلیم شده است.

6. پرونده معامله غیرقانونی در فروش انجمن NPF LLC

در سال 2017 ، الماس بیک آتامبایف برای فروش صندوق بازنشستگی غیر دولتی ، 54 میلیون صوم از یک شخص خاص صوبیحی پارهاتی دریافت کرد. در گزارش اقتصادی رئیس جمهور سابق برای 2017 این پول منعکس شده است. اما در طول معامله، پرداخت بدهی خریدار و منبع منشاء پول تأیید نشده است.

صوبیحی پارهاتی بنیانگذار شرکت های سرمایه گذاری حسین و آسیا پروفشنال است. براساس پورتال بودجه باز وزارت دارایی، این شرکت ها از نظر اقتصادی غیرفعال هستند و اقتصادیات بر درآمد از آنها کسر نمی شود.

اعلان سوء ظن بر اساس ماده 215 (پولشویی) قانون مجازات جمهوری قرقیزستان به الماس بیک آتامبایف ارائه شده است.

براساس ماده پولشویی ، حداقل مدت حبس 2.5 سال و حداکثر 15 سال زندان است.

7. پرونده شورش در روستای کوی تاش

در طی تلاش برای بازداشت رئیس جمهور پیشین املاس بیک آتامبایف در روستای کوی تاش، 45 نفر در روز اول زخمی شدند. شش سرباز نیروهای ویژه کمیت دولتی امنیت ملی آلفا به گروگان گرفته شدند، معاون فرمانده واحد حسین بیک نیازبیکوف کشته شد. رئیس پلیس منطقه چوی، صمد کورمانکولوف به شدت زخمی شد. پس از بازداشت الماس بیک آتامبایف، دوباره درگیری بین ساکنان محلی و مأموران اجرای قانون درگرفت.

آشوب ها در کوی تاش تحت مواد 264 (شورش) ، 266 (اوباش گری) ، 355 (تهدید یا خشونت علیه مقامات دولتی) ، 244 (گروگان گیری) ، 130 (قتل) و 39-130 (اقدام به قتل) قانون مجازات جمهوری قرقیزستان، پرونده کیفری در پی داشت.

  • برای شورش ها مجازات پنج تا هفت سال زندان پیش بینی شده است.
  • اتهام قتل و اقدام به قتل - مدت 10 تا 15 سال زندان.
  • گروگانگیری مجازات پنج تا هفت سال در پی خواهد داشت.
  • تحت ماده تهدید یا خشونت علیه کننده قدرت - (با توجه به اینکه هواداران وی داوطلبانه گروگان ها را آزاد کردند) از 2 تا 10 سال مجازات با جریمه.
  • اوباش گری نیز مجازات دو تا هفت سال زندان در پی خواهد داشت.

    اگر تمام سال های مجازات حبس را که در هفت پرونده جنایی که علیه رئیس سابق دولت گشوده شده، جمع ببندیم، در نتیجه الماس بیک آتامبایف از 71 سال تا 129 سال زندان خواهد داشت. یعنی زندان ابد!

    با این حال، در قانون جزایی قرقیزستان تصریح شده است: برای کلیه جرائم در مجموع، یک شخص را نمی توان به بیش از 20 سال زندان محکوم کرد.

    اتهاماتی که الماس بیک آتامبایف را به حداکثر مجازات - حبس ابد، بتوانند محکوم کنند، هنوز به وی وارد نشده است.

منبع: خبرگزاری تسنیم
انتشار: 25 آبان 1398 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: managore.ir شناسه مطلب: 460

به "پرونده های موجود علیه الماس بیک آتامبایف، رئیس جمهور پیشین قرقیزستان" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "پرونده های موجود علیه الماس بیک آتامبایف، رئیس جمهور پیشین قرقیزستان"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید