وقتی نخست وزیر کانادا با دروغ تاکتیکی اعراب را فریب داد

به گزارش ایستگاه بازی، دولت جان کریتین مدعی است که به خواسته های دولت بوش که خواهان پیوستن کامل کانادا به جنگ عراق به وسیله حضور در جمع هم پیمانان آمریکا در این جنگ بود، تن نداده است.

وقتی نخست وزیر کانادا با دروغ تاکتیکی اعراب را فریب داد

جهت دریافت مشاوره سفر با تور کانادا با دور زمین همراه باشید، سفر دل اگیز به شهرهای تورنتو و ونکوور را با ما تجربه کنید.

به گزارشگروه وبگردی خبرنگاران، این که بگوییم کانادا در جنگ سال 2003 عراق مشارکت نداشته است، سخنی اشتباه است. زیرا ریچارد ساندرز افشا کرد که ده ها نظامی کانادایی در یگان های نظامی ارتش آمریکا ادغام شدند که در عراق حضور داشتند. همان طور که جنگنده های آمریکایی هنگام بازگشت به آمریکا در نیو فاوند لند کانادا سوخت گیری می کردند، علاوه بر اینکه ناوهای کانادایی در ایجاد منطقه ممنوع دریایی در مقابل سواحل عراق مشارکت داشتند.

به همین دلیل باید گفت، از منظر حقوقی دولت کانادا از بعد فنی نیز در جنگ عراق شرکت داشت، به طوری که خلبانان جنگنده های کانادایی در گروه های آموزشی ارسالی به عراق مشارکت داشتند.

زمانی که کشورهای هم پیمان آمریکا به عراق حمله و این کشور را اشغال کردند، دولت کانادا از این جنگ دور نماند.

بسیاری از رسانه های بین المللی در دهمین سالگرد اشغال عراق توسط آمریکا از عدم مشارکت کانادا در این جنگ تمجید کردند و در این ارتباط جان کریتین، نخست وزیر سابق کانادا به کوشش های دولت این کشور برای حفظ روابط کانادا و اعراب و تصمیمش در به دور ماندن از این جنگ افتخار می نماید و این تصمیمی است که ملت های عربی و مسلمان از آن مطلع بوده و به آن ارزش می نهند و می دانند که این تصمیم درستی بوده است.

همزمان با این سخنان و اظهارات نخست وزیر سابق کانادا رسانه های شاخص و برجسته بین المللی لیبرال با سرزنش نخست وزیر سابق کانادا و انتقاد از سخنان و اظهارات وی تاکید کردند: این که گفته می گردد، کانادا در جنگ آمریکا علیه عراق در سال 2003 مشارکت نداشته، دروغ و اشتباه محض است و همان طور که گفته شد، در این ارتباط ریچارد ساندرز افشا کرد که ده ها نظامی کانادایی در یگان های نظامی آمریکایی حضور داشتند که در عراق می جنگیدند. همچنین جنگنده های آمریکایی هنگام بازگشت به آمریکا در منطقه نیو فاوند لند در کانادا سوخت گیری می کردند و ناوهای جنگی کانادایی در ایجاد منطقه ممنوعه دریایی در مقابل سواحل عراق مشارکت داشتند.

همچنین سه ژنرال کانادایی بر آموزش ده ها نیروی بین المللی حاضر در عراق نظارت داشتند و این جدای از یاری های کانادا به عراق در حمایت از سیاست آمریکا در عراق است. بر این اساس بعضی کارشناسان بر این باور هستد که کانادا پنجمین و یا ششمین کشور شرکت نماینده در جنگی بود که به رهبری آمریکا در سال 2003 علیه عراق صورت گرفت.

دولت جان کریتین مدعی است که به خواسته های دولت بوش که خواهان پیوستن کامل کانادا به جنگ عراق به وسیله حضور در جمع هم پیمانان آمریکا در این جنگ بود، تن نداده است. اما بر خلاف ادعاهای کریتین دلیل این امر عدم اعتماد او به سرویس های اطلاعاتی جرج بوش قبل از جنگ و یا عدم پایبندی آنها به اصول اخلاقی نبود، بلکه دلیل عدم پیوستن دولت لیبرال کانادا به آمریکا و هم پیمانانش تظاهرات صدها هزار نفری کانادایی ها در محکومیت جنگ علیه عراق به خصوص در شهر کبک بود که به شدت هرگونه دخالت کانادا در این جنگ را رد می کردند. در پی برگزاری تظاهرات عظیم مخالفان جنگ در مونترال و کبک حکومت فدرال کانادا از بیم اعتراض های بیشتر از اعلام مشارکت صریح و آشکار در جنگ عراق خودداری کرد تا آراء حزب کبک به عنوان یک حزب مستقل را در انتخابات و آینده شورای ایالت های این کشور از دست ندهد.

لیبرال ها کریتین را به عنوان راه چاره میانه میان اعتراض های گسترده مردمی ضد جنگ و حمایت کانادا از جنگ که دارای عهدی قدیمی با آمریکای امپریالیستی بود، انتخاب کردند.

رسانه های برجسته و مهم دنیا در دهمین سالگرد جنگ آمریکا علیه عراق نقش اعتراضات مردمی در اتخاذ این تصمیم مهم را نادیده گرفته و در مقابل به سادگی بر نقش انتخاب رهبری روشنفکر توسط رهبران کانادا تاکید کردند که با هوشمندی توانست اقدامی را انجام دهد که درست بود.

بالطبع این نخستین باری نیست که طی آن تحرکات مردمی بر تصمیم گیرندگان در سیاست خارجی تأثیر می گذارد، همچنین نخستین باری نیست که رسانه های دنیا از نقش معترضان چشم پوشی می نمایند و باز نخستین باری نیست که طی آن تصمیم گیرندگان، ماهیت واقعی حوادث و اتفاق افتاده های جاری در دنیا را تحریف می نمایند تا مفهوم کارهای خیر و نیک در سیاست خارجی کانادا را تقویت نمایند.

به عنوان مثال می توان به جنبشی اشاره نمود که حکومت اتاوا برای تحمیل مجازات علیه نظام نژادپرست آفریقای جنوبی در سال 1986 به راه انداخت. در حالی که هم اکنون برایان مولرونی، نخست وزیر سابق کانادا و شماری از تحلیلگران رسانه های کانادایی به تحمیل این مجازات ها توسط کانادا بر آفریقای جنوبی مباهات می نمایند، دو دهه همکاری کانادا و حمایت دیپلماتیک این کشور از نظام نژاد پرست آفریقای جنوبی را مخفی نگه داشتند.

این نیرنگ ها همچنین شباهت بسیاری با انقلاب شیلی در سال 1973 دارد. اتفاقی که طی آن حکومت پییر ترودو مخالف دولت منتخب لینیدی به حمایت از آگوستو پینوشه پرداخت. پس از گذشت چند روز از کودتا علیه لینیدی، اندرو راس، سفیر کانادا در شیلی به وزارت خارجه تلگرافی ارسال کرد و در آن نوشت: انتقام جویی و عملیات جستجو، فضای خفقانی را ایجاد نموده است، موضوعی که به طور خاص بر مهاجران و به خصوص رعیت های چپ گرای آمریکای لاتین که لینیدی به آن ها پناه داد تأثیر منفی گذاشته است ... همان طور که شیلی در سایه دولت منتخب لینیدی برای مدت ها وارد چالش های سیاسی بی شماری شد.

به همین دلیل کانادایی های چپ گرا از حمایت اتاوا از کودتا و عدم تمایلش به استقبال از پناهندگان تحت پیگرد توسط حکومت نظامی به خشم آمدند. بسیاری از کانادایی ها سیاست دولت فدرال را محکوم کردند و بعضی دفاتر دولت کانادا و شیلی را در اثنای تظاهرات تصرف کردند.

اما همان طوری که در رابطه با کریتین در عراق رخ داد، دولت تروادو نیز کوشش کرد، تظاهر نمایندگان را تا زمانی که از سیاست آمریکا و همکاری با آن حمایت می نمایند، راضی نگهدارد. پس از انقلاب اتاوا از پناه دادن به افرادی که از دیکتاتوری پینوشه فرار نموده بودند، امتناع کرد و حمایت از سیاست های پینوشه را ادامه داد. اما در نتیجه اعتراضات هزاران نفری آوارگان شیلی طی سال های (1973-1990) به معترضین در کانادا پناهندگی داد تا اینگونه برداشت گردد که کانادا تا حامی چپ گرایان در شیلی است و این با واقعیت های موجود در تعارض بود.

دقیقا همان طور که اقدامات و سیاست های واقعی کانادا در آفریقای جنوبی و شیلی مکتوم ماندند، در عراق نیز همین سیاست به اجرا گذاشته شد تا این تفکر تقویت گردد که سیاست خارجی کانادا سیاستی خیرخواهانه است.

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان
انتشار: 10 اردیبهشت 1399 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: managore.ir شناسه مطلب: 823

به "وقتی نخست وزیر کانادا با دروغ تاکتیکی اعراب را فریب داد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "وقتی نخست وزیر کانادا با دروغ تاکتیکی اعراب را فریب داد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید