مردم عراق چه می خواهند؟ ، از لغو توافقنامه امنیتی تا خروج آمریکا

به گزارش ایستگاه بازی، طنین شعار های ضد آمریکایی و درخواست رهبر جریان صدر برای لغو توافقنامه امنیتی بغداد- واشنگتن از جمله اخبار مربوط به تظاهرات میلیونی امروز شهروندان عراقی علیه آمریکا به شمار می رود.

مردم عراق چه می خواهند؟ ، از لغو توافقنامه امنیتی تا خروج آمریکا

به گزارش گروه بین الملل خبرنگاران، مردم عراق از ساعات ابتدایی صبح امروز آدینه تظاهرات میلیونی خود علیه اشغالگران آمریکایی را شروع نموده اند.

این تظاهرات بنا به دعوت شخصیت های مطرح عراقی از جمله مقتدی صدر رهبر جریان صدر برگزار می گردد. معترضان عراقی که کفن بر تن نموده و پرچم عراق را به دست گرفته اند، با سر دادن شعارهای ملی، حضور آمریکا در عراق را محکوم کردند.

محمد کریم: همه گزینه ها برای اخراج اشغالگران آمریکایی روی میز است

محمد کریم نماینده مجلس عراق از ائتلاف فتح گفت: برای اخراج نیروهای اشغالگر آمریکایی از عراق، همه گزینه ها روی میز است.

وی اعلام نمود که این اشغالگران یا به روش مسالمت آمیز و دیپلماتیک بیرون می فرایند یا ما به زور متوسل می شویم.

کریم در ادامه گفت: بوق های آمریکایی نمی توانند اراده ملت عراق را برای اخراج اشغالگران در هم بشنمایند.

وی اضافه کرد: ما از خواست مردم حمایت می کنیم و وطن را همانگونه که آنها می خواهند، می خواهیم. کسی که درد وطن دارد باید اشغالگران، قاتلان و تروریست ها و کسانی که خون فرماندهان پیروز را ریختند، را اخراج کند.

سفارت واشنگتن: اتباع آمریکایی به مناطق تظاهرات نزدیک نشوند

سفارت آمریکا در بغداد همزمان با شروع تظاهرات بزرگ ضد اشغالگری در بغداد از شهفرایندان خود خواست از اماکن برپایی این تظاهرات دوری نمایند.

در این بیانیه آمده است: شهفرایندان آمریکایی امروز شاهد حضور گسترده نیروهای امنیتی در بغداد هستند و احتمالا راهها مسدود شده است. فعالیت کنسوگری در بغداد امروز همچنان متوقف است.

در ادامه بیانیه گفته شده است: شهفرایندان آمریکایی باید به سفارت آمریکا هم نزیک نشوند، کنسولگری آمریکا در اربیل باز است.

درخواست مقتدی صدر برای لغو توافقنامه امنیتی با واشنگتن

مقتدی صدر رهبر جریان صدر عراق امروز آدینه همزمان با تظاهرات میلیونی علیه حضور نظامی آمریکا در این کشور، در بیانیه ای از دولت عراق خواست تا تمامی پایگاههای نظامی آمریکا را ببندد.

وی تأکید کرد: اگر دولت آمریکا حاضر به خروج از عراق نگردد، با آن به مثابه یک کشور اشغالگر و متخاصم برخورد خواهد شد.

مقتدی صدر همچنین از دولت بغداد خواست تا تمامی قراردادهای امنیتی با آمریکا را لغو نموده و حریم هوایی این کشور را بر روی عملیات های نظامی آمریکا ببندد.

وی در این بیانیه تأکید کرد که تمامی کوشش خود را بری عدم ورود عراق به جنگی دیگر با آمریکا به کار خواهد گرفت و از تمامی راههای مسالمت آمیز از جمله سیاسی، مالی، اجتماعی و فرهنگی برای اخراج نیروهای آمریکایی استفاده خواهد نمود. او نیروهای آمریکایی را اشغالگر توصیف کرد. رهبر جریان صدر در ادامه هفت گام مهم را لازمه رسیدن به این هدف مطرح نمود.

اجرای تدابیر شدید امنیتی همزمان با برپایی تظاهرات

یک منبع امنیتی در مصاحبه با سومریه نیوز بیان کرد که نیروهای امنیتی از شب گذشته تدابیر امنیتی جدی را نزدیک پل های الطابقین و الجاردیه در مرکز بغداد به مرحله اجرا درآورده اند. وی گفت: تقاطع الطابقین و دو پل مجتمع کونکریتیه از دو طرف بسته شده است.

وی همچنین به بستن جهت میدان فردوس و تمام خیابان هاب منتهی به منطقه الکراده اشاره نمود و گفت که با این اقدام مناطق الرصافه از کرخ به طور کامل جدا می شوند.

وی اضافه کرد: این تدابیر، همزمان با شروع تظاهرات میلیونی برای اخراج اشغالگران آمریکایی از عراق بنا به فراخوان مقتدا صدر انجام می گردد.

جعفر الحسینی: آمریکا به دنبال مقاصد دیگری در عراق است

جعفر الحسینی سخنگوی نظامی گروه کتائب حزب الله عراق در مصاحبه با شبکه المیادین تاکید نمود که عراقی ها امروز یک صدا مخالفت خود با حضور اشغالگران آمریکایی در کشورشان را فریاد می زنند.

وی تاکید نمود: وقتی که از حاکمیت و استقلال عراق حرف می زنیم، می بینیم که همه کشور بر سر موضوع اصولی خاتمه اشغالگری اتفاق نظر دارند.

سخنگوی کتائب حزب الله اضافه کرد: اگر نیروهای آمریکایی از عراق نفرایند، شیوه های دیگری آماده در میدان وجود دارد.

الحسینی توضیح داد: نمی توان عراق را از استقلال در تصمیم گیری بازداشت. امروز برای ملت عراق روشن شده است که آمریکا به دنبال مقاصد دیگری در عراق است.

وی بیان کرد: گزینه های پاسخ به آمریکا حاضر است ما چه از لحاظ نظامی و چه دیپلماتیک آماده مقابله با حضور اشغالگران آمریکایی در عراق هستیم.

نماینده ائتلاف فتح: هدف اصلی عراقی اخراج اشغالگران آمریکایی است

نعیم العبودی یکی از نمایندگان ائتلاف فتح عراق در مصاحبه با المیادین گفت: موضع امروز تمامی شهفرایندان عراقی در مورد حضور نیروهای آمریکایی در کشور یکسان است و تمامی عراقی ها مخالف حضور بیگانگان هستند.

وی با بیان این مطلب اضافه کرد: هدف اصلی، اخراج اشغالگران بیگانه از سرتاسر عراق است و تمامی احتمالات در این زمینه وجود دارد.

العبودی اعلام نمود: اختلاف سیاسی یک امر طبیعی است اما در لحظات سرنوشت ساز، موضع ما به ویژه در زمینه اخراج اشغالگران یکی است.

این نماینده عراقی در ادامه گفت: همچون انقلاب بیستم، امروز ایستگاه مهمی در تاریخ عراق است که بر کل منطقه تاثیرگذار خواهد بود.

در حال تکمیل...

منبع: خبرگزاری دانشجو
انتشار: 21 اسفند 1398 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: managore.ir شناسه مطلب: 738

به "مردم عراق چه می خواهند؟ ، از لغو توافقنامه امنیتی تا خروج آمریکا" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "مردم عراق چه می خواهند؟ ، از لغو توافقنامه امنیتی تا خروج آمریکا"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید