متناسب سازی حقوق بازنشستگان تامین اجتماعی در سال 99 چگونه اجرا شد؟

به گزارش ایستگاه بازی، رئیس گروه تحقیقات اداره کل مستمری های معاونت بیمه ای سازمان تامین اجتماعی چگونگی اجرای متناسب سازی مستمری بازنشستگان تامین اجتماعی در سال 99 را تشریح کرد.

متناسب سازی حقوق بازنشستگان تامین اجتماعی در سال 99 چگونه اجرا شد؟

به گزارش گروه اجتماعی خبرنگاران، ابوالفضل گل محمدی در وبینار متناسب سازی مستمری ها و نقش عوامل اقتصادی و سیاسی که به همت موسسه عالی پژوهش تامین اجتماعی برگزار گردید با بیان اینکه متناسب سازی مستمری ها مطابق بند ب ماده 12برنامه ششم توسعه محقق شد اظهار کرد: این ماده قانونی سازمان تامین اجتماعی را موظف می کرد در طول اجرای برنامه مستمری ها را متناسب کند.

وی اضافه کرد: بر این اساس جلسات متعددی در سال های 96 و 97 با شرکای اجتماعی برگزار گردید و ماحصل آن فرمولی بود که متناسب سازی بر اساس آن عملیاتی شد.

رئیس گروه تحقیقات اداره کل مستمری های معاونت بیمه ای سازمان تامین اجتماعی با بیان اینکه پیش از این همسان سازی دو مرتبه رخ داده بود اظهار کرد: یک مرتبه در سال 81 و یک مرتبه هم در سال 88 حقوق مستمری بگیران را همسان سازی کردیم. در سال 81 بر اساس فرمولی تمام بازنشستگانی که تا آخر سال 78 مستمری بگیر شده بودند مشمول شدند و در سال 88 حقوق ها بر اساس جدول ثابتی از 12 تا 82 هزار تومان به صورت پلکانی افزایش یافت و هرکه مستمری کمتری می گرفت از افزایش بیشتری برخوردار شد.

گل محمدی ادامه داد:، اما در متناسب سازی اخیر به فرمولی رسیدیم که سه شاخصه داشت؛ نخست میزان مشارکت از نظر مبلغ دستمزد مشمول کسر حق بیمه، دوم مدت مشارکت به عنوان سابقه پرداخت و سوم تاریخ برقراری مستمری بود. ماده 96 باعث شده بعضی سال ها مستمری شخص ارزش واقعی خودش را حفظ نکرده باشد، به عنوان مثال حقوق شخصی که در سال های دورتری بازنشسته شده بود با شخص هم رده ای که دیرتر بازنشسته شده تفاوت داشت. به همین علت تاریخ برقراری مستمری در فرمول لحاظ شد.

وی با اشاره به اینکه یک ضریب مستمری در زمان برقراری و یک ضریب مستمری در زمان اجرای متناسب سازی را تعریف کردیم گفت: مابه التفاوت این دو ضریب، عددی بود که با یک جمع می شد و به ضریب نهایی می رسیدیم که در جدول مبلغ پایه از 150 هزار تومان تا 465 هزار تومان بر اساس طبقات سابقه ای تعریف شده بود ضرب می شد و عدد افزایشی به دست می آمد.

رئیس گروه تحقیقات اداره کل مستمری های معاونت بیمه ای سازمان تامین اجتماعی ادامه داد: همچنین ضریب دیگری را برای کسانی که 25 سال سابقه به بالا داشتند تعریف کردیم که به منظور تشویق افزایش مشارکت بود. بر این اساس از یک تا هشت درصدِ حداقل دستمزد سال 99 به فرمول قبلی به ازای هر سال اضافه می شد و فردی که 35 سال سابقه داشت تا هشت درصد مبلغ پایه حقوق سال 99 که 152 هزار تومان است را تحت عنوان ضریب ترغیب دریافت می کرد.

گل محمدی با اشاره به ردیف تفاوت تطبیق نیز گفت: کسانی که 30 سال سابقه به به بالا داشتند و حداقلی بگیر بودند مجموع پرداختی شان با عددی تحت عنوان تفاوت تطبیق به بالای دومیلیون و 800 هزار تومان رسید و برای 35 سال سابقه به بالا نیز این عدد 3 میلیون تومان درنظر گرفته شد. آیتم های دیگری، چون یاری هزینه مسکن نیز به متناسب سازی اضافه کرده شد و به کلیه بازنشستگانی که مستمری شان تا آخر سال 98 برقرار شده بود تعلق گرفت.

وی ادامه داد: متناسب سازی بار اقتصادی 18 هزار میلیاردی در هرسال دارد و از اول مرداد 99 به اجرا در آمده و اعمال شده است.

منبع: خبرگزاری دانشجو
انتشار: 4 آذر 1399 بروزرسانی: 4 آذر 1399 گردآورنده: managore.ir شناسه مطلب: 1224

به "متناسب سازی حقوق بازنشستگان تامین اجتماعی در سال 99 چگونه اجرا شد؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "متناسب سازی حقوق بازنشستگان تامین اجتماعی در سال 99 چگونه اجرا شد؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید