سلام گرم تابستان به مردم نیمکره شمالی زمین

به گزارش ایستگاه بازی، روز گذشته طولانی ترین روز سال و شروع فصل تابستان در نیمکره شمالی بود. روزی که خورشید به نقطه انقلاب تابستانی رسید و تابستان در نیمکره شمالی شروع شد.

سلام گرم تابستان به مردم نیمکره شمالی زمین

خورشید هر سال راستا مشخصی را در آسمان طی می نماید که به دایره البروج معروف است. دایره البروج در کنار استوای آسمان دو خط فرضی مهم در آسمان هستند. استوای سماوی همان امتداد خط استوای سیاره زمین است که آسمان را به دو نیمکره شمالی و جنوبی تقسیم می نماید.

راستا حرکت خورشید در آسمان و زاویه آن با استوای سماوی زمان های مهمی را در تقویم شمسی معین می نماید. عبور خورشید از استوای سماوی در بهار به اعتدال بهاری معروف است و درست همان لحظه سال نو ما ایرانیان است. خورشید بار دیگر و در فصل پاییز نیز از استوای سماوی گذر می نماید که به آن اعتدال پاییزی می گویند. در اعتدالین طول روز و شب برابر است.

اما انقلاب تابستانی زمانی اتفاق می افتد که خورشید به بیشترین فاصله اش از استوای سماوی می رسد. خورشید در روز انقلاب تابستانی در فاصله 23/5 درجه ای شمال استوای سماوی قرار می گیرد و در نیمکره شمالی زمین بیشتر از همواره در آسمان می درخشد تا طولانی ترین روز سال را رقم بزند. از سویی دیگر مردم نیمکره جنوبی شاهد کوتاه ترین روز سال و شروع فصل زمستان هستند.

مشابه این اتفاق در فصل زمستان نیز رخ می دهد. با این تفاوت که در ابتدای زمستان (اول دی) خورشید در جنوب استوای سماوی جای می گیرد و مردم نیمکره شمالی شاهد کوتاه ترین روز و بلندترین شب سال هستند. همان شبی که ما آن را به عنوان شب یلدا جشن می گیریم.

آیا گرمای تابستان حاصل نزدیک شدن زمین به خورشید است؟

تغییر فصل ها در زمین بر اثر انحراف محور زمین ایجاد می گردد و هیچ ربطی به فاصله زمین از خورشید ندارد. نکته جالب این جاست که حدود دو هفته دیگر زمین به دورترین فاصله اش از خورشید می رسد. تفاوت میزان دریافت تابش گرمایی زمین از خورشید در زمان دورترین و نزدیک ترین فاصله سیاره مان از خورشید نزدیک هفت درصد است. با این حال زاویه تابش خورشید نقش بسیار پررنگ تری را در تغییر فصل و آب و هوا ایفا می نماید.

در واقع تمام ماجرای تغییر فصل ها و رویدادهای مختلفی همچون اعتدالین و انقلابین بر اثر انحراف 23/5 درجه ای محور سیاره زمین اتفاق می افتد و تنوع کم نظیر سیاره مان بر اثر همین نکته به ظاهر ساده است.

عکس کاور: طلوع خورشید در روز انقلاب تابستانی بر فراز استون هنج.

Credit: Max Alexander, STFC, SPL

منبع: دیجیکالا مگ
انتشار: 16 مرداد 1398 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: managore.ir شناسه مطلب: 234

به "سلام گرم تابستان به مردم نیمکره شمالی زمین" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "سلام گرم تابستان به مردم نیمکره شمالی زمین"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید