خبرنگاران گزارش می دهد؛ حقایقی از منظومه شمسی که اغلب از آن بی اطلاع هستند

به گزارش ایستگاه بازی، حقایقی کمتر گفته شده از منظومه شمسی وجود دارد که مردم معمولا نسبت به آن غافل بوده اند که به مرور آن می پردازیم.

خبرنگاران گزارش می دهد؛ حقایقی از منظومه شمسی که اغلب از آن بی اطلاع هستند

به گزارش خبرنگار ، نجوم و دنیای پیچیده آن برای اغلب افراد جالب توجه است وهواره سعی می نمایند از دنیای پیرامونی اطلاعات بیشتری به دست آوردند و این در حالی است که اغلب از حقایق مربوط به منظومه شمسی که به نوعی محل سکونت همه ماست غافل هستند.

منظومه شمسی در نگاهی کلی تر جزئی از کهکشان راه شیری محسوب می گردد مانند سایر سیارات و اجرام آسمانی راز و رمز هایی دارد که اغلب زمینیان از آن غافل هستند و در ادامه بخشی از این واقعیات که شاید کمتر فردی از ان مطلع باشد، مرور می کنیم.

نزدیک سیارات نسبت به خورشید

برخلاف تصور بسیاری از افراد عطارد داغ ترین سیاره نزدیک به خورشید نیست بسیاری از مردم تصور می نمایند که این سیاره نزدیکترین سیاره به خورشید است در حالی که این سیاره کمتر از نصف فاصله زمین با خورشید فاصله دارد.

این یک راز نیست بنابراین معلوم نیست چرا مردم تصور می نمایند که عطارد گرمترین سیاره نسبت به خورشید است در حالی که می دانیم ونوس دومین سیاره دور از خورشید است و به طور متوسط 30 میلیون مایل معادل 48 کیلومتر دورتر از خورشید نسبت به عطارد قرار گرفته است.

فرض بر این است که ونوس سردتر از عطارد باشد، اما معمولا فرضیه ها خطرناک هستند؛ چراکه عطارد هیچ پوششی برای جلوگیری از گرمای خورشید ندارد در حالیکه ونوس شامل یک اتمسفر ضخیم است که صد برابر ضخیم تر از اتمسفر زمین اندازه گیری شده است.

به طور خود به خودی بخشی از انرژی خورشید به فرد فضا منتقل می گردد و در نتیجه دمای کلی سیاره ها افزایش پیدا می نماید، اما علاوه بر ضخامت گاز کربن دی اکسید به عنوان یک گاز گلخانه ای قوی تشکیل شده است که به طور آزادانه اجازه می دهد انرژی خورشیدی جذب و با طول موجی بلندتر و به طور گرما انرژی آن آزاد گردد؛ به این ترتیب دمای سیاره بسیار بالاتر از حد انتظار افزایش پیدا می نماید و به همین جهت می توان آن را داغ ترین سیاره برشمرد.

در واقع دمای متوسط سیاره ونوس حدود 875 درجه فارنهایت است که به اندازه کافی دمای بالایی محسوب می گردد و حتی می تواند دمای ذوب باشد اما حداکثر دمای عطارد سیاره نزدیک به خورشید حدود 800 درجه فارنهایت در نظر گرفته شده است.

علاوه بر این موضوع کاهش جذب باعث می گردد تا دمای سطح عطارد در مناطق مختلف این سیاره صد ها درجه متفاوت باشد در حالیکه پوسته ضخیم از دی اکسید کربن دمای سطح ونوس را ثابت نگه می دارد و دما در تمامی مناطق این سیاره به صورت یکسان اندازه گیری می گردد.

قطر سیاره پلوتو کمتر از کشور آمریکا

بر اساس اندازه گیری های صورت گرفته قطر سیاره پلوتو از آمریکا هم کمتر است و بیشترین فاصله در ایالات متحده آمریکا از شمال کالیفرنیا تا مین حدود 2900 مایل اندازه گیری شده است در حالیکه قطر پلوتو 1437 مایل است که این قطر کمتر از نصف پهنای آمریکاست.

این ابعاد کمتر از ابعاد اغلب سیارات است و به همین دلیل در سال 2006 اتحادیه بین المللی تغییر وضعیت پلوتو به سیاره کوتوله را بیان کرد.

ناشناخته هایی از سیارک ها

در اغلب فیلم های علمی-تخیلی سیارک ها به عنوان مزاحمانی برای فضاپیما ها هستند و این در حالی است که در واقعیت فقط برای سیاره مریخ و مشتری کمربند سیارکی شناخته شده است و گرچه در آن ده ها هزار سیارک وجود دارد، اما آن ها به اندازه کافی گسترده شده اند و احتمال برخورد با آن ها بسیار کم است در حقیقت فضاپیما باید به طور عمدی و به دقت به سمت سیارک ها راهنمایی گردد تا امکان برخورد وجود داشته باشد با توجه به این شرایط فضانوردان هرگز روی سیارک ها قرار نمی گیرند.

آب در نقش ماگمای آتشفشانی

آتشفشان زمانی شکل می گیرد که یک مخزن زیرزمینی از مواد معدنی یا گاز یا مایع داغ شده بر سطح سیاره فوران کند؛ ترکیب دقیق مواد معدنی به شدت متفاوت است، اما اغلب در زمین آتشفشان ها از عناصری همچون سیلیسیم، آهن، منیزیم، سدیم و مواد معدنی دیگر تشکیل می شوند؛ در این میان به نظر می رسد آتشفشان ژوپیتر بیشتر شامل گوگرد و اکسید گوگرد باشد.

در سیاره زحل و تریتون آب یخ زده در محفظه سیارات وجود دارد و با توجه به اینکه آب در هنگام یخ زدن افزایش حجم دارد باعث فشار عظیمی به سطح سیارات می گردد بنابراین یخ فوران می نماید و به شکل سنگ های مذاب این بار آب از لا به لای سیارات به سطح آن نفوذ پیدا می نماید.

وجود عناصر کمیاب در کره زمین

تقریبا همه چیز در زمین یک عنصر نادر محسوب می گردد؛ ترکیب عنصری سیاره زمین بیشتر آهن، اکسیژن، سیلیکون، منیزیم، گوگرد، نیکل، کلسیم، سدیم و آلومینیم است؛ در حالی که این عناصر در مکان های مختلف سراسر دنیا شناسایی شده اند اما باز هم آن ها صرفا عناصر کمیاب هستند که به شدت تحت تأثیر فراوانی بسیار بالای هیدروژن و هلیوم قرار دارند؛ با وجود این باز هم زمین به طور عمده از عناصر نادر تشکیل شده است.

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان
انتشار: 20 خرداد 1398 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: managore.ir شناسه مطلب: 149

به "خبرنگاران گزارش می دهد؛ حقایقی از منظومه شمسی که اغلب از آن بی اطلاع هستند" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "خبرنگاران گزارش می دهد؛ حقایقی از منظومه شمسی که اغلب از آن بی اطلاع هستند"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید